Intressen i Västindien
Intressen i Västindien
Finns det någonstans man kan läsa om svenska intressen i Västindien under denna tidsepok? Jag har läst om ön Saint Barthélemy, men hade Sverige något att göra där innan de fick den ön?
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Anledningen att Sverige fick ön var ju när Gustav III var i Paris på ett besök. Du kan läsa från denna citat från NE.
Huvudorten Gustavia är f ö svenskbyggd.
Vill du har litteraturtips så hittade jag följande på Libris, du kan alltid fråga om dessa litteratur också.
författare: Sjöström, Rolf, 1928-
titel: Bad news or food tidings? : religious instruction in Sweden's Caribbean colony
ingår i: Religious education in history. 2003, ISBN 91-88466-52-3 ; S. 139-165
klassifikation (SAB): Cj-cxqchböz Saint-Barthélemy.43
klassifikation (SAB): Cj-cxqchböz Saint-Barthélemy.46
svenska ämnesord: Utbildning > kolonier > historia > Sverige > 1700-talet > 1800-talet
ämnesord (ort/plats): Saint-Barthélemy
författare: Heimbürger, Peter, 1927-
titel: Avlidna nordbor på Saint-Barthélemy
ingår i: Släktforskarnas årsbok ; 2002, s. 173-180
klassifikation (SAB): Lm-qchböz Saint Barthélemy
ämnesord (ort/plats): Saint Barthélemy
författare: Tingbrand, Per, 1937-
titel: Vem var vem på Saint-Barthélemy under den svenska tiden? = Who was who in Saint-Barthélemy during the Swedish epoch? = Qui était qui à Saint-Barthélemy pendant l'époche suédoise? / Per Tingbrand
varianttitel: Who was who in St. Bartholomew during the Swedish epoch?
upplaga: Ed. 3 in English
förlag/år: Stockholm : Swedish St. Barthélemy Society [S:t Barthélemy-sällsk.], 2001 ([Stockholm : CKM Media/Instantbook])
omfång: 633 s. : ill. ; 31 cm
anmärkning: "Previous editions I (1992) and II (1995) were written in Swedish"
ISBN: 91-88812-80-4 (inb.)
medarbetare: S:t Barthélemy-sällskapet
klassifikation (SAB): Kcx-qchböz Saint Barthélemy
klassifikation (SAB): Kqchböz Saint Barthélemy
klassifikation (UDK): 92
klassifikation (UDK): 325.3(485:73)
svenska ämnesord: Saint Barthélemy > historia > 1783-1878 > uppslagsverk
Hela listan på mitt sökval finns på:
http://websok.libris.kb.se/websearch/hi ... 919&page=1
Lycka till!
Stefan
Ön tillhörde först Frankrike, sedan överfördes den till Sverige och såldes tillbaka till Frankrike igen.Som ett led i en diplomatisk uppgörelse vid GustavIII:s besök i Paris 1784 överläts ön till Sverige och styrdes därefter av en svensk guvernör, till 1805 i samverkan med ett svenskt västindiskt kompani.
Huvudorten Gustavia är f ö svenskbyggd.
Vill du har litteraturtips så hittade jag följande på Libris, du kan alltid fråga om dessa litteratur också.
författare: Sjöström, Rolf, 1928-
titel: Bad news or food tidings? : religious instruction in Sweden's Caribbean colony
ingår i: Religious education in history. 2003, ISBN 91-88466-52-3 ; S. 139-165
klassifikation (SAB): Cj-cxqchböz Saint-Barthélemy.43
klassifikation (SAB): Cj-cxqchböz Saint-Barthélemy.46
svenska ämnesord: Utbildning > kolonier > historia > Sverige > 1700-talet > 1800-talet
ämnesord (ort/plats): Saint-Barthélemy
författare: Heimbürger, Peter, 1927-
titel: Avlidna nordbor på Saint-Barthélemy
ingår i: Släktforskarnas årsbok ; 2002, s. 173-180
ämnesord (ort/plats): Saint Barthélemy
författare: Tingbrand, Per, 1937-
titel: Vem var vem på Saint-Barthélemy under den svenska tiden? = Who was who in Saint-Barthélemy during the Swedish epoch? = Qui était qui à Saint-Barthélemy pendant l'époche suédoise? / Per Tingbrand
varianttitel: Who was who in St. Bartholomew during the Swedish epoch?
upplaga: Ed. 3 in English
förlag/år: Stockholm : Swedish St. Barthélemy Society [S:t Barthélemy-sällsk.], 2001 ([Stockholm : CKM Media/Instantbook])
omfång: 633 s. : ill. ; 31 cm
anmärkning: "Previous editions I (1992) and II (1995) were written in Swedish"
ISBN: 91-88812-80-4 (inb.)
medarbetare: S:t Barthélemy-sällskapet
klassifikation (SAB): Kcx-qchböz Saint Barthélemy
klassifikation (SAB): Kqchböz Saint Barthélemy
klassifikation (UDK): 92
klassifikation (UDK): 325.3(485:73)
svenska ämnesord: Saint Barthélemy > historia > 1783-1878 > uppslagsverk
Hela listan på mitt sökval finns på:
http://websok.libris.kb.se/websearch/hi ... 919&page=1
Lycka till!
Stefan
Re: Intressen i Västindien
I Historisk tidskrift 1923 finns en artikel av Carl Sprinchorn kallad "Sjuttonhundratalets planer och förslag till svensk kolonisation i främmande världsdelar", den är en rätt bra introduktion till ämnet.Martin_ skrev:Finns det någonstans man kan läsa om svenska intressen i Västindien under denna tidsepok? Jag har läst om ön Saint Barthélemy, men hade Sverige något att göra där innan de fick den ön?
Var kan man få tag på den?Ben skrev:I Historisk tidskrift 1923 finns en artikel av Carl Sprinchorn kallad "Sjuttonhundratalets planer och förslag till svensk kolonisation i främmande världsdelar", den är en rätt bra introduktion till ämnet.Martin_ skrev:Finns det någonstans man kan läsa om svenska intressen i Västindien under denna tidsepok? Jag har läst om ön Saint Barthélemy, men hade Sverige något att göra där innan de fick den ön?
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Läser du på universitetet i Karlstad så kan du fråga dess bibliotek där.Martin_ skrev:
Var kan man få tag på den?
Annars kan du alltid höra av dig till dess hemsida på http://www.historisktidskrift.nu/
Visserligen har jag aldrig behövt gjort detta, men du kan höra med dem om de kan skicka hela det aktuella häftet eller kopian på själva artikeln, välj själv vad du vill ha det.
Lycka till
Stefan
Jag skulle i och för sig kunna tänka mig att även stadsbiblioteket i Karlstad har "Historisk tidskrift" sedan starten, men Karlstad universitetsbibliotek har helt säkert den.Martin_ skrev:Var kan man få tag på den?Ben skrev:I Historisk tidskrift 1923 finns en artikel av Carl Sprinchorn kallad "Sjuttonhundratalets planer och förslag till svensk kolonisation i främmande världsdelar", den är en rätt bra introduktion till ämnet.Martin_ skrev:Finns det någonstans man kan läsa om svenska intressen i Västindien under denna tidsepok? Jag har läst om ön Saint Barthélemy, men hade Sverige något att göra där innan de fick den ön?
En återkommande favoritidé var en svensk koloni på Tobago. Den aktualiserades bland annat i början av det stora nordiska kriget, då svenska trupper marscherade in i Kurland. De kurländska hertigarna hade nämligen sedan många decennier haft intressen på Tobago och periodvis också lyckats etablera en ordentlig koloni där. Man ska komma ihåg att olika koloniala projekt, mer eller mindre fantasifulla, diskuterades rätt ofta under både 16- och 1700-talet. Själv har jag stött på ett "lustigt" exempel från början av 1700-talet som handlade om att starta ett handelsutbyte med indianerna i Chile, vilka i utbyte mot vapen skulle exportera dyrbarheter till någon svensk hamn, förslagsvis Stade. Det bör ha handlat om Mapuchefolket, som ju aldrig underkuvades av spanjorerna.