Sockrets historia

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Sockrets historia

Inlägg av Löwe » 18 apr 2005 21:41

Varför startade man upp stora sockerrörsplantager just i Västindien, men inga sockerbetsodlingar i nordligare kolonier (ex. Nordamerika eller hemma i Europa)? Att de ämnar sig för respektive klimat är ju uppenbart.

Så vitt jag vet blev odlandet av sockerbetor en industri först senare på 1800-talet. Varför?

Det är väl en naturlig växt så till vida att den ej är "framavlad"? Och då borde den ju funnits i Europa redan under antikens tid, vilket jag förmodar att den också gjorde. :?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 18 apr 2005 22:16

Lite ur huvet har jag för mig att betan före 1800-talets landvinningar inom växtförädlingen inte innehöll tillräckligt mycket socker för att det skulle löna sig att odla den. Så lite "framavlad" är den nog allt.

/ Probstner

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 18 apr 2005 22:39

Verkar ha varit i början på 1800-talet som man började bli intresserad på allvar av att försöka utvinna socker ur sockerbetor.
På 1830-talet verkar man ha kommit igång bättre.
http://www.syngenta.se/sockerbetor/hill ... rbetan.asp

Sockerbetan är välk också en av de grödor som är mest intressant att vidareförädla via GMO-teknik.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem

Re: Sockrets historia

Inlägg av Sarvi » 18 apr 2005 22:49

Löwe skrev:Varför startade man upp stora sockerrörsplantager just i Västindien, men inga sockerbetsodlingar i nordligare kolonier (ex. Nordamerika eller hemma i Europa)? Att de ämnar sig för respektive klimat är ju uppenbart.

Så vitt jag vet blev odlandet av sockerbetor en industri först senare på 1800-talet. Varför?

Det är väl en naturlig växt så till vida att den ej är "framavlad"? Och då borde den ju funnits i Europa redan under antikens tid, vilket jag förmodar att den också gjorde. :?
Hepp, botanisk historia igen! Jag blir så glad. :)

Sockerrör (Saccharum officinarum) är ett gräs som människan mycket tidigt lärde sig att kultivera. Det har sitt ursprung i tropiska regioner, troligen främst Nya Guinea och öarna däromkring. Men pga klimatfaktorn så spred det sig alrig längre än till på sin höjd mellanöstern fram till 1500-talet. Europeerna körde mest med honung fram tills dess (biodling har också en lång och fascinerande historia). Vitt socker var en sällsynt lyx (med föregivet medicinska egenskaper) och följdaktligen dyrt. När de stora resornas tid kom, så luskade Europeerna förstås snabbt ut hur sockerrörsodling gick till och i och med kolonierna i nya världen fanns det plötsligt gott om plats att odla den värdefulla grödan på. Det var faktiskt Columbus själv som på sin andra resa hade med sig sockerrör till Västindien. Sockerrörsodling var dels mycket profitabelt, dels mycket arbetsintensivt - ergo: slavar behövdes. Med kända följder...

Sockerbetan, som rent taxonomiskt bara är variant (Beta vulgaris var. altissima) en vanlig beta, har sitt ursprung runt medelhavet. Romarna åt både betrötter och -blad, och det gjorde även senare Europeer. Men då fanns ingen särskilt avlad sockerbeta, utan det var ganska ordinära betor som spisades. Sockerinnehållet har beräknats till maximalt 6% vid sekelskiftet mellan 1700- och 1800-talet. Redan 1747 påpekade en tysk vid namn Andreas Margraff att betor innehöll sukros, och vore det inte en bra idé att använda det? Herr Margraff verkar ha varit en herre med samma ekonomiska sinne som vår Linné, och försökte se till vad hemlandet kunde producera för lämpliga varor utan att man skulle behöva låta pengar glida ut ur landet. Det dröjde dock till 1802, då en av Margraffs lärljungar - Franz Karl Achard - efter visst förädlingsarbete kunde bygga en fabrik och framställa socker på industriell basis ur betor. Det sägs att Napoloen insåg värdet av en inhemsk sockerproduktion och beordrade forskning i saken... Runt år 1800 var dock sockerhalten ganska låg i betorna (~6%), men när väl konceptet slog igenom så höjde sockerhalten avsevärt, och fick därmed ett högre utbyte än vad man skulle fått under tidigare perioder. Idag ligger sockerhalten i sockerbetor på >20%.

Så det korta svaret på "varför inte sockerbetor som sockerråvara tidigare än 1800-talet?" blir:
- Man visste inte att den innehöll så värst mycket socker
- För det gjorde den i och för sig inte heller
- Eftersom det inte var sockerbetor utan bara vanliga betor

EDIT: Ach, Tryggve hann före - där får jag för att jag sitter och slår i böcker när det finns google... ;)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Re: Sockrets historia

Inlägg av tryggve » 18 apr 2005 23:07

Sarvi skrev: EDIT: Ach, Tryggve hann före - där får jag för att jag sitter och slår i böcker när det finns google... ;)
Tja, du har uppenbarligen kunskapen i bokform, medan jag fuskar med Google... :wink:
Tyvärr har jag alla de "tunga" böckerna i ämnet på jobbet, så jag fick fuska lite, heh. :D

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 apr 2005 12:23

En liten fördjupning bara.

Det fanns gott om sockerraffinaderier i södra Sverige förut också. Det kan man också kalla för sockerindustrin, jag har ett par böcker om detta hemma. Det är industrier som har haft sockerframställning samt också egna lok, vilket också dessa böcker behandlar.

Stefan

Brynolf_1
Ny medlem

Inlägg av Brynolf_1 » 19 apr 2005 15:48

Vad använde man socker till då, under, säg, 1600-talet? Tillverka snask åt adelsdamer? Det kan väl inte ha varit någon gigantisk marknad, direkt... Eller hade sockret någon annan vettig funktion? Jäsning av sprit, kanske?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 19 apr 2005 16:15

Före rörsockrets tid så var ju honung en hit - den enda råvara innehållande rikligt med socker som var relativt lättillgänglig. Som godis var det vanligt med torkad frukt, som ju får en koncentrerad sockersmak. Alkohol jäste man av spannmål (öl), honung (mjöd), bär eller frukt (inkl cider och vin).

När det började komma in lite mer socker till Europa så gissar jag att finbagerier uppkom, liksom naturligtvis en begynnande tillverkning av konfekt. Efterfrågan måste ha varit i relation till priset, men om man bortser från det så tycks ju den mänskliga aptiten på socker vara närmast omättlig.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem

Inlägg av Sarvi » 19 apr 2005 17:06

När det var riktigt sällsynt användes vitt socker i föregivet medicinskt syfte - åtminstone fick det väl dekokterna att smaka lite bättre... :)

En annan källa till sötsakter på våra breddgrader är seden att tappa lövträd på sav. På våren stiger saven i träden och kan enkelt skördas genom att man gör ett hål i barken eller hugger av en gren på t.ex. en björk. Resultatet blir en ganska klar, sötaktig vätska. För att koncentrera vätskan kan den kokas, varpå man får en sirapsliknande konsistens. På andra sidan pölen kör dom ju med "maple syryp". Och med tanke på människors tidlösa prioriteringsordning så kan jag mycket väl tänka mig att man bryggde någon alkoholhaltig dryck på saven också.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 19 apr 2005 17:41

Sarvi skrev:Och med tanke på människors tidlösa prioriteringsordning så kan jag mycket väl tänka mig att man bryggde någon alkoholhaltig dryck på saven också.
Vilket stämmer / Probstner

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem

Inlägg av Martin Lundvall » 19 apr 2005 18:30

Om vi bara pratar om socker i historian måste jag komma in på Ryssland, ursäkta. Ryssland är världens störta nettoimportör av socker. Efter att ha sett hur ryssar dricker te är jag förvånad över att det överhuvudtaget finns något socker kvar åt andra länder i världen.

/Martin

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inlägg av Göstring » 19 apr 2005 21:12

Efter att ha smakat drickfärdigt kaffe i Italien...

Peter Englund skrev något om socker i sin essä om tandborstens historia.
http://www.peterenglund.com/sample_tand ... storia.htm

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem

Inlägg av Sarvi » 19 apr 2005 21:35

Peter Englund skrev:Andra, mer renliga kulturkretsar som den arabiska, den indiska och den kinesiska, har länge känt tandborstens princip. I Indien rengjorde man tänderna med en gren – gärna från mangoträdet – vars ena ände först blötlagts och sedan ruggats upp så att fibrerna skilts från varandra och på så sätt blivit till ett slags borste. I den arabiska kulturen likaså: där används grenar från arraksträdet, Salvadora persica. Det i det här sammanhanget så underbara med arraksträdet är att dess trä innehåller soda och garvsyra och även adstringerande ämnen som både påverkar bakteriefloran i munnen och gör tandköttet friskare.
Förlåt mig om jag går OT, men jag måste berätta en anekdot som involverar sagda typ av tandborste.

För ett antal år sedan var jag ute med några kompisar på en liten utflykt. Vi paddlade kanot, campade och drack öl, inte nödvändigtvis i den ordningen. En kamrat upptäcker tyvärr på kvällen den första dagen att han glömt sin tandborste. Dock har han varit scout, så: alltid redo! Och alltid munhygienisk, tydligen. Han tar helt enkelt och gör en sådan tandborste som nämns ovan - tar en färsk kvist, tuggar på den så den ruggas upp lite och borstar gaddarna noggrant. En baggis! Alltnog, processen upprepas nästa morgon, och kväll, och morgon, och kväll igen. Det blev dock ett jädra spring den natten - med toapappersrullen i högsta hugg... Vi andra sov de rättfärdiges sömn, men vår hjälte får knappast en blund i ögonen eftersom han måste ut och göra ifrån sig hela tiden. Praktyalla, med andra ord. På morgonen är vi förstås förundrade - om det var matförgiftning borde någon mer blivit sjuk? Då kommer jag ihåg något som jag hörde på en föreläsning något år tidigare, och ber honom leta upp trädet som han skar sin "tandborste" ifrån. Och jodå, han har tagit en gren av busken brakved (Frangula alnus) och tuggat länge och omsorgsfullt på, en växt som har den egenheten att vara kraftigt laxerande. Naturmedicin in action... så se upp med vilka träd ni tar till tandborstar! :wink:

Åter till ämnet! :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 apr 2005 16:46

Jag kan bifoga lite grann från NE om sockrets historia.

Stefan
Redan på 500-talet f.Kr. framställdes socker av sockerrör i n. Indien. Till medelhavsområdet kom socker med islams utbredning från 600-talet. Socker fick dock kommersiell betydelse först på 1100-talet. Genom korstågen spreds bruket av socker till stora delar av Europa. Den portugisiska och spanska koloniseringen av atlantöarna medförde att sockerodling spreds till Madeira, Kanarieöarna och São Tomé. Lissabon och Antwerpen övertog därmed Venedigs roll som centrum för sockerhandel.

Ännu på 1500-talet var socker en lyxvara, som konsumerades endast av ett fåtal. Socker användes främst som medicin och krydda men också för jäsning och konservering. Genom den europeiska kolonisationen av Amerika ökade odlingen och produktionen av socker kraftigt, särskilt i Brasilien och Västindien. Användandet av slavarbetskraft och av ny teknik (bl.a. den trevalsade sockerkvarnen) ledde till lägre priser. Socker blev nu tillgängligt för större befolkningsgrupper, och nya användningsområden tillkom. Socker användes till bl.a. konfektyr och bakverk, och under 1700-talet blev det ett uppskattat sötningsmedel i kaffe och te. Melass, en av biprodukterna vid sockerraffinering, fick stor betydelse för tillverkning av rom.

På plantagerna framställdes i regel råsocker för att raffineras i Europa. Denna geografiska tudelning av produktionen till förmån för Europa var ett uttryck för merkantilismen och förstärktes med höga tullar på raffinerat socker. I Sverige (Stockholm), fick det första raffinaderiet sina privilegier redan 1647.

Det äldsta sötningsmedlet i Sverige är bihonung, som samlades från vildbin redan under paleolitikum. Socker nämns första gången 1329, när man till gravölet efter lagman Birger Petersson, heliga Birgittas far, köpte 2 kg. Socker var länge dyrt, och det ansågs "fint" att bjuda på sötade rätter och drycker.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 22 apr 2005 22:40

Härmed tackar jag alla kunniga botaniker, för att ha bringat klarhet i mina frågeställningar.

/hälsar Löwe