Quiz: Tidigmodern tid

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Dilbert
Medlem
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 juni 2003, 22:59
Ort: vettet

Inlägg av Dilbert » 16 september 2003, 13:23

Rubber Duck skrev:Emanuel Swedenborg!?

Hans far hette Svedberg, men jag kan inte förnamnet.
Alldeles riktigt, Rubber Duck! ..."blir Swedenborg ändå helt rätt och slätt - en fåne", löd alltså Kellgrens elaka karakteristik. Newton (solen), menade Kellgren, var en stor naturvetenskapsman som då och då förföll till alkemistiska och religiösa fantasier (eller "i Andefeber låg"): Swedenborg (månen) däremot var bara en löjlig svärmare och fantast som lekte vetenskapsman. Allt enligt Kellgren, alltså. En annan sträng kritiker var filosofen Kant, som levererade ett skarpt angrepp mot Swedenborg i sin bok En andeskådares drömmar - titeln är väl talande nog.

Emanuel Swedenborg var alltså son till biskop Jesper Swedberg, en av de tunga krafterna bakom den karolinska psalmboken, och hade förmodligen ända ifrån barndomen en stark känsla för övernaturliga fenomen i form av syner och järtecken från himlen. Han inledde sin karriär som naturvetenskapsman men blev med tiden allt mer av profet, siare och religionsstiftare - inte utan lärjungar och beundrare än idag; t.ex. här och här.

Din tur, Rubber Duck! :)

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 16 september 2003, 14:04

OK, jag fortsätter med en annan berömd tänkare: Adam Smith, som betraktas som nationalekonomins fader:

Vid vilket universitet var han professor?

Vad heter hans mest kända (och inflytelserika verk)?

Vilken berömd liknelse använde han för att förklara hur marknadsekonomin skulle leda till ökat välstånd?

(Obs detta är ingen politisk fråga, snarare idéhistorisk. Vid närmare eftertanke kanske frågan hör hemma på det forumet. Men eftersom han var verksam på 1700-talet så kör jag med den i alla fall).

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 juni 2003, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Kynes » 16 september 2003, 14:33

På första frågan så svarar jag "Universitet vid Glasgow". På andra frågan chansar jag på "Theory of Moral Sentiments" och på den tredje frågan har jag ingen aning

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 16 september 2003, 14:38

Glasgow är rätt :) Det andra svaret är tyvärr fel.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 16 september 2003, 14:59

Boken hette Wealth of Nations...

Svaret på den tredje har liksom ramlat bort från hårddisken...

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 16 september 2003, 15:11

Wealth of Nations är rätt :)

Återstår bara frågan om vilken berömd liknelse han använde.

Dilbert
Medlem
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 juni 2003, 22:59
Ort: vettet

Inlägg av Dilbert » 16 september 2003, 15:17

Provar väl med den osynliga handen...

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 16 september 2003, 15:34

Den osynliga handen är rätt :)

Så här beskriver Smith en näringsidkare:
genom att styra sin verksamhet i en sådan riktning att värdet av dess produktion skall bli så högt som möjligt, syftar han bara till sin egen vinning, och han leds i detta, liksom i många andra fall, av en osynlig hand till att främja ett ändamål som inte har någon del i hans syfte.
Sammanfattningsvis:

Kynes hade rätt på frågan om universitetet. Smith var professor i moralfilosofi vid universitetet i Glasgow.

Leonidas hade rätt om hans mest kända verk, som var Wealth of Nations.

Dilbert hade rätt om liknelsen med den osynliga handen.

:? Jag vet inte vem av er som skall fråga nästa gång. Först till kvarn!

Dilbert
Medlem
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 juni 2003, 22:59
Ort: vettet

Inlägg av Dilbert » 17 september 2003, 09:34

Jag tycker kanske att jag är minst berättigad att ställa en ny fråga men eftersom de andra barnen är så blyga så kan jag efterfråga en annan berömd svensk, också han son till en biskop. Även här är det fallet att pappa biskopen är lite känd men sonen desto mer. Sonen var en oerhört mångkunnig och driftig person som bl.a.

• i medicinhistorien räknas som en självständig upptäckare av människans lymfkärl
• anlade en botanisk trädgård i sin hemstad och gav ut ett stort botaniskt verk
• sysslade med astronomisk forskning
• starkt bidrog till att rusta upp sin hemstad med nya byggnader, gatubeläggning, vattenledning och kommunikationer till Stockholm
• konstruerade en orgel i stadens kyrka och själv var en skicklig sångare och kompositör
• skrev ett stort historiskt verk som blivit ryktbart på många sätt

Vad hette denne person? Bonuspoäng även för pappans namn!

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 17 september 2003, 10:49

Det där låter som Olaus Rudbeck! Lymfkärlens upptäckare, men idag mest känd för sitt vansinnigt storsvenska verk Atland eller Mannheim.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 17 september 2003, 14:52

För att vara petig så: Olof Rudbeck eller Olaus Rudbeckius. :P

Eder petige
- Palle

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 17 september 2003, 15:17

Olof Rudbeck d.ä., närmare bestämt. Fadern hette Johannes Rudbeckius (dessutom blev inte mindre än tre av Olofs bröder biskopar!) och var under sin tid som Västeråsbiskop en av sin tids viktigaste kyrkoledare.

Observera att trädgården i fråga är Linnéträdgården (anlagd långt före Linné) och inte Botaniska trädgården (som i sin tur är anlagd under Linnés tid ...). :wink:

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 17 september 2003, 15:57

Olof Rudbeck den äldre, där ser man :oops:

Nåja, jag försökte svar ur minnet, som ibland kan svika en :)

Faktiskt trodde jag att hans hemstad var Västerås, en stad jag inte vet mycket om. Inte heller kände jag till hans far. Dessutom trodde jag att Botaniska trädgården i Uppsala ursprungligen var en slottsträdgård anlagt av Johan III.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 17 september 2003, 16:27

Rubber Duck skrev:Dessutom trodde jag att Botaniska trädgården i Uppsala ursprungligen var en slottsträdgård anlagt av Johan III.
Ska man vara petig ligger sanningen mitt emellan våra två versioner. Det jag syftade på var att den nuvarande trädgården anlades vid mitten av 1700-talet för att i slutet av 1700-talet ersätta Linnéträdgården som just universitetets botaniska trädgård (genom en donation av Gustav III).

1700-talets barockträdgård (nuvarande Botaniska trädgården) ersatte dock en äldre trädgårdsanläggning på samma plats, anlagd vid mitten av 1600-talet av ingen mindre än Olof Rudbeck d.ä. (men då, som du nämner, inte som botanisk trädgård, utan som slottsträdgård).

Och ett kvarter därifrån växte jag upp (nej, inte i slottet ...). :wink:

Kort sagt, Olof Rudbeck d.ä. anlade två trädgårdar i Uppsala, varav först den ena, och sedan den andra tjänade som Uppsala universitets botaniska trädgård. Båda finns kvar.

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 17 september 2003, 16:37

Lindir skrev:Och ett kvarter därifrån växte jag upp (nej, inte i slottet ...). :wink:
Ligger det inte ett fängelse där? :wink:

(Obs det var ingen quizfråga :D )

Skriv svar