Erik XIV's arme

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 12 juli 2006, 00:08

Knektteckning av Erik XIV
Bilagor
erikknektar.jpg
erikknektar.jpg (100.9 KiB) Visad 771 gånger

Amazon
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 12 juli 2005, 00:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Amazon » 14 juli 2006, 13:57

Jag citerar ur Bellander, Erik; Dräkt och uniform, Nordstedts förlag Stockholm 1973, sid 48

"Trots de stora luckorna i de skriftliga källorna äger vi en god kännedom om det svenska krigsfolkets beklädnad under denna tid, detta tack vare i främsta rummet Erik XIV:s sotteckningar från fängelsetiden. Hela antalet sådana teckningar uppgår till 55, av vilka 38 återger militärfigurer. Av dessa utgör 26 fotfolk, resten rytteri. Fotfolket representeras nästan helt av pikenerare och hillebardiärer, endast 1 hakeskytt finns återfiven, varitll kommer 1 rondassiär och 1 figur utan vapen. Bland ryttarna dominerar de med glaven, medan 2 är försedda med skjutvapen och 2 är obeväpnade. Ifråga om fotfolket har konungen med påtaglig förkärlek avbildat det tunga infanteriet, vilket också låg honom närmast om hjärtat. Av detta är 1560-talets knektar som åsyftas är uppenbart. Denna typ av fotfolk hörde ju företrädesvis samman med hans egen regeringstid och tilldelades i fortsättningen en mer underordnad ställning. En detalj av värde för dateringen är utseendet på knektarnas bröststycken, vilka genom den högt sittande spetsen typologiskt tillhör tiden efter 1500-talets mitt. "
Etc..., Erik Bellander gör en lång analys av figurerna samt återger goda reproduktioner av 13 av teckningarna. Jag rekomenderar boken varmt!

FBQ
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 4 maj 2006, 00:15
Ort: Stockholm

Inlägg av FBQ » 25 juli 2006, 22:53

Någon som vet något om hur kungens konstnärliga utbildning såg ut?
Kan man utesluta att han hämtat förebilder till teckningarna från garnisonen på Örbyhus, eller kanske mer troligt kopparstuckna bilder i sin cell?
Jag känner mig lite negativ när jag kommer med så´na här inlagor, men det känns som alla verkar så övertygade om att man nu har fått den rätta bilden av Erik XIV:s knektar, så jag vill väl gärna mana till lite försiktighet.

Det kräver ändå ganska mycket att utan stöd i bilder kunna 10 år efteråt återge egna minnesbilder, Erik XIV måste ha haft ett ganska gott bildminne. Före fotografiets, och ännu hellre före perspektivkonstens (nu var väl det här inte före perspektivkonsten - även om den var ganska ny) är det ikonografiska betydelsen i bilder ofta mer påtaglig än idag, en bild förhåller sig på ett tydligt sätt till en annan bild och vad den vill säga, mindre direkt till verkligheten.
Sedan kan Erik XIV mycket väl ha arbetat om detaljer som han inte tyckte passade i sina förlagor av olika skäl - frågan är ju vad han ville måla - minnen av sin svunna armé - drömma om en idealarmé han hade önskat ha - eller fantisera om en framtida armé som skulle befria honom ur hans fängelse, eller kanske bara teckna av soldater han såg - Jag tror jag känner till för lite om Erik XIV för att kunna gissa på vilket.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 25 juli 2006, 23:20

Du har alldeles rätt i att mana till försiktighet. Teckningarna visar genomgående knektarna i tysk dräkt med vida, uppslitsade pluderhosor, en dräkt som troligen inte bars av knektarna i den svenska armen. De fick helt enkelt inte ut tillräckligt med tyg för att sy upp sådana byxor. Årskläder var vanligen 6 alnar tyg dvs ca 3,6m. En dräkt med jacka och pluderhosor kräver ca 3 meter tyg till jackan och byxornas stomme och sedan så krävs det ytterligare 4-6 meter fodertyg till "puffarna".

Däremot så är rustningarna och vapnen som avbildas konsekvent mycket korrekta avbildningar av tygmateriel från den här perioden. En jämförelse med bevarad manskapsutrustning i Landeszeughaus i Graz visar tydligt att Erik avbildade existerande utrustning. På teckningen av pikeneraren ovan så kan man t.o.m urskilja nitarna på rustningen, konsekvent återgivna på rätt plats. Tack vare bevarade dokument från Rustkammaren så vet vi också att sådana rustningar fanns i stort antal i Sverige och att de delades ut till manskapet under kriget 1563-1570.

Kung Eriks teckningar varierar i realism och detaljrikedom, vissa som pikeneraren ovan är mycket realistiska medans andra är mer stiliserade som bilderna nedan. Notera den överdrivna formen på pikenerarens bröstharnesk och de felaktiga proportionerna på hästen.

På det hela taget så finns det inte särskilt mycket stöd för den äldre åsikten att att Erik XIV's tecknignar var ögonvittnes skildringar av de knektar och rytatre som tjänstgjorde i hans arme och/eller vaktade honom när han satt fängslad. Snarare så rör det sig om överlag realistiska skildringar av ett slags soldatideal, en visualiserign av hans militära teorier. Under den inledande del av fångenskapen så arbetade han på ett miltiärteoriskt verk som tyvärr har förkommit under tidens gång.
Bilagor
SWEDISHSOLDIERS12.jpg
Ryttare
SWEDISHSOLDIERS12.jpg (131.61 KiB) Visad 681 gånger
SWEDISHSOLDIERS3.jpg
Pikenerare
SWEDISHSOLDIERS3.jpg (141.32 KiB) Visad 681 gånger

Skriv svar