Inkräktarna

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inkräktarna

Inlägg av Djinghis Khan » 6 oktober 2003, 18:04

Tänk er ett land i Sydamerika. Plötsligt invaderar främmande människor från väster. Dessa jordbrukare slår sig ner och nöjer sig med ett stycke land till att börja med, men snart börjar de strida med den lokala befolkningen. Efter flera års strider börjar de vinna mer mark, och detta blir tillslut ett växande imperium. Deras härskare anser sig styra med gudomligt mandat och driver en imperialistisk politik, de krigiska främlingarna erövrar allt mer land och underkuvar en rad etniska grupper och andra riken i sin väg. Ingenting verkar kunna stå emot dessa brutala erövrare. Deras soldater mördar och massakrerar, plundrar och våldtar. Deras metallvapen verkar överlägsna många av de inföddas vapen. De främmande inkräktarna kan ibland vara mycket brutala, de förflyttar hela stammar tvärs över landet och placerar dom som livegna i ngt obrukbart land där dom tvingas arbeta för imperiet. Deras barn lär sig erövrarnas språk och tar över deras nya kultur. Inkräktarna lägger beslag på de underkuvade folken landområden och exploaterar miljön; metaller utvinns i gruvor och skogar skövlas för byggen av nya städer och det växande vägnätet som inkränktarna använder för att snabbt kunna föra sina arméer och budbärare till alla hörn av sitt växande välde. Kolonisatörer tar över stora delar av den mark som tillhörde ursprungsbefolkningen. De ursprungliga folken som är kvar ser med förundrad hur deras hemmiljö förändras av allt det nya, vägar och stationer m.m. Guvernörer från det främmande folket utses för att styra över de underlydande stammarna och folken. De underkuvade folken tvingas dyrka deras store Gud, som också sägs ha gett deras kejsare rätten att styra över världen och alla människor på jorden. Tempel till denne högste Gud byggs också på platser som förr hölls heliga av landets ursprungliga invånare. Kejsaren själv sitter i en växande stad som byggs upp av de krigsbyte och skatter som tas upp av de underkuvade folken. Han bygger tempel åt sin store Gud, befästningar och palats. Guldet strömmar in och verkar aldrig ta slut. Om ngt folk gör uppror så bestraffas de med att man skickar soldater som massakrerar deras hustrur och barn, och släpar dom till guvernörerna där de torteras och lemlästas till döds. Riket innehåller såväl "primitiva" regnskogsstammar som gamla högre civilisationer som kunde bygga tempel och bearbeta guld till konst. Ett kulturellt utbyte sker, och handeln blomstrar. Även om många av de gamla folken lyckas anpassa sig och komma överens med det inkränktande, styrande folket, så råder det spänningar i riket, upprorsandan pyr och vid gränserna förekommer det ständiga strider då erövringsmaskinen hela tiden expanderar i sin jakt på plundring och nytt land

Vilka är de främmande, brutala inkräktarna? Och hur slutar historien? Jag kommer ge svar såsmåningom.

/DK M

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 6 oktober 2003, 22:23

Problemet är att din beskrivning kan vara en allegori över nästan vad som helst, inklusive sverigedemokratiskt propagande-mardröm.

Men som ett försök till faktiskt historieskrivning beskriver du rätt väl Aztekernas historia (=Mexica), de var slut var att besegras av Cortez.

Inka? Kanske, kanske, möjligen.

Men flera fornhistoriska imperier uppstod på ungefär det sättet ja.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 6 oktober 2003, 22:37

Hade det inte varit Sydamerika hade jag gissat på ryssar eller araber som underkuvats av mongolerna... :)

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 6 oktober 2003, 23:55

Jag har inte läst hela men det första jag tänkte på var israel-palestina...
Fast när det började snackas om "överlägsna metallvapen" så förstod jag att det väl var typ...azterker?

Eder
- Palle

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 7 oktober 2003, 10:29

Plötsligt en dag dyker bleka män med fyra ben och käppar som spyr eld och död upp i rikets norra delar. Stammar som lidit under oket accepterar dessa som befriare, och enligt legenderna kommer riket att gå under för dessa vita män från havet...

Är jag rätt eller fel ute, Djingis? Är det Inkas du menar (eller dessa vita män från havet, likheterna är ju slående...) :) ?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 7 oktober 2003, 15:18

Ni som sade Inkas har rätt, det jag beskriver är alltså inte "den vite mannens" ankomst till Sydamerika utan inkarikets uppkomst och expansionspolitik, som helt klart visar att inte bara "den vite mannen" har monopol på att vara en "girig, landhungrig imperialist" som "bara dödar och skövlar allt i sin väg". En del av er trodde Aztekerna, men det kanske beror på att jag skrev fel om vartifrån inkräktarna kom, nämligen från öster och inte väster.
Durions fortsättning av historien är slående, många av de underkuvade folken såg sin chans och anslöt sig till Pizarros lilla styrka. Dessa infödda hjälptrupper skulle sedan genom hela erövringen delta med liv och lust i strider och massakrer på inkas och andra motståndare. Ngt att tänka på kanske...

/DK M

Användarvisningsbild
Plutokraten
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 22 juni 2003, 11:18
Ort: Sverige

Inlägg av Plutokraten » 20 oktober 2003, 18:56

Så med andra ord vill du försöka rättfärdiga spanjorernas, portugiserna och andra vitas folkmord som någon sorts naturlig utveckling?

Det är väl ändå en viktig skillnad. I fallet med Inka så assimilerades många mindre indianstammar. När Cortez och hans arvtagare var färdiga så hade majoriteten indianer utrotats och spillrorna förslavats.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 20 oktober 2003, 21:08

Plutokraten skrev:Så med andra ord vill du försöka rättfärdiga spanjorernas, portugiserna och andra vitas folkmord som någon sorts naturlig utveckling?

Det är väl ändå en viktig skillnad. I fallet med Inka så assimilerades många mindre indianstammar. När Cortez och hans arvtagare var färdiga så hade majoriteten indianer utrotats och spillrorna förslavats.
*Suck* Vad har jag sagt om rättfärdning? Är det ngt jag själv avskyr så är det just all rättfärdning av diverse handlingar som sker överallt. Jag visar bara hur annorlunda historien kan vara mot våra invanda föreställningar.

P.S. Cortéz var i Mexico, aldrig i närheten av Peru. Det var Pizzaro som erövrade Inkariket

/DK M

Skriv svar