Martin Luther

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
NIBBE
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:14
Ort: Helsingfors

Martin Luther

Inlägg av NIBBE » 1 oktober 2003, 18:27

Är det någon som kan hjälpa mig med lite fakta om Luthers föräldrar och syskon? det ända jag hittat om dem är föräldrarnas födelse och dödsdatum, stämmer det att Luther skulle ha haft 6 syskon? vilket i ordningen var isf han?

All annan "lite extra" info om Martin Luther tages också gärna emot.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 1 oktober 2003, 18:34

Ska du göra ett skolarbete?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1584
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 1 oktober 2003, 18:46

Vill man ha fyllig information om en historisk person är Nordisk familjebok att rekommendera.
Nordisk familjebok skrev:Luther [ty. utt. löter], Martin, den store
reformatorn, f. 10 nov. 1483 (möjligen 1484) i Eisleben, d. där 18 febr. 1546, var son af den fattige bergsmannen från Möhra i Thuringen Hans Luder 1. Luther (d. 1530) och dennes hustru Margareta Ziegler (d. 1531)och den förstfödde bland åtminstone sju syskon. Han döptes 11 nov. och fick efter dagen sitt namn.

Sina första intryck af lifvet fick han i Mansfeld, dit fadern flyttade och där denne genom att arrendera två masugnar småningom nådde ett visst välstånd och kommunala förtroendeuppdrag. (Enligt vanlig katolsk, alldeles obevisad, version hade fadern flyttat från Möhra för att undgå följderna af ett dråp.) Uppfostran i hemmet präglades af stränghet ända till hårdhet, och i L:s själ inplantades en skygghet och ett anlag för ångest, som skulle starkt inverka på hela hans kommande utveckling. Denna skygghet ökades genom den öfvertro, i hvilken han växte upp; moderns rädsla för häxor och allehanda troll, för sol- och månförmörkelser och för djäflarna och deras ingripande midt i det materiella gick i blodet på sonen; i det afseendet förblef han äfven som reformator ett barn af sin tid.

I föräldrahemmet lärde han ock det urkraftiga, grofva bondspråk och de drastiskt träffande bilder från ladugård, åker och skog, som sedan skulle bidraga att göra honom till Tysklands inflytelserikaste folkskribent. Af sin bondehärstamning, hvaröfver han alltid var stolt, ärfde han ock den sega konservatismen på bottnen af karaktären samt obändigheten och oförmågan af måttfullhet, när han slog sig lös, men väl äfven den sunda fysik, som länge bestod prof-vet i de våldsammaste påkänningar.
Läs fortsättningen på http://www.lysator.liu.se/runeberg/nfbp/0801.html
Senast redigerad av 2 Örjan, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
NIBBE
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:14
Ort: Helsingfors

Inlägg av NIBBE » 1 oktober 2003, 18:47

Ja, på sätt och vis, jag skall hålla ett muntligt föredrag för min religionslärare då jag "tentar" en religionskurs, hon är ganska petig så det skulle vara trevligt med lite extra material än det där vanliga som alltid berättas om Luther.

Användarvisningsbild
NIBBE
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: 23 juni 2003, 17:14
Ort: Helsingfors

Inlägg av NIBBE » 2 oktober 2003, 17:22

tack örjan för informationen, den var till stor hjälp.

Skriv svar