Lewenhaupts kapitulation

Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 september 2003, 15:28

Det var som Karl XII inte ville förstå de svenska resurserna och framför allt efter förlusten i Poltava och när han kom hem efter sin sejour i Turkiet. Trots att halva manliga befolkningen som hade deltagit i kriget låg döda eller var i dålig kondition så ville kungen får en armé till. Han skulle till Norge till varje pris och sedan kom till skottet som slog bort hans liv.

Sedan kan man också frågesätta hur Sveriges situation hade blivit om inte Löwenhaupt beslutat om han att kaptitulera inför en underlägsen rysk styrka efter Poltava. Den svenska manskapet på över 12 000 man stod och väntade medan officerarna rabblade om de skulle gå över floden Dnerp eller vänta på ryssarna. Svenskar som stod som levande frågetecken såg att ryssarna kom närmare och närmare. Sedan var den svenska karolinska armén endast en historia bakom framgångarna. När kungen fick höra om det där så blev han ledsen, förgrymad och förrådd. Han förlät aldrig Lewenhaupt som själv dog i ryskt fångenskap.
Hans Högman har fina redogörelse om den svenska historien på sin hemsida om släktforskning och han har beskrivit de svenska krigen under avdelningen Militaria.

http://www.algonet.se/~hogman/slaekt.htm

Karl Bruno
Medlem

Inlägg av Karl Bruno » 26 september 2003, 17:49

Underlägsen rysk styrka? Visserligen var svenskarna något fler, men beträffande organisation och stridsmoral var man helt underlägsna. Troligen hade det blivit en massaker på svenska soldater.

Men visst var striderna så pass oberäkneliga att svenskarna kanske kunde ha vunnit, men vart skulle man ha gått sedan? Nej, personligen har jag förståelse för Lewenhaupts handlande.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 26 september 2003, 19:00

Självklart har jag förståelse för Lewenhaupt men faktum är att svenskarna hade en hyfsad chans att vinna och karolinerna hade alltid chansat. Narva och Poltava till exempel men det finns mycket mer. Lewenhaupt trotsade också en order av sin konung som han hade lovat att hålla. Om han hade vunnit slaget så skulle han nog följt efter karl till turkiet såsom planerat alternativt försökt att ta sig hem till sverige via polen.

Men jag har fullförståelse för Lewenhaupts beslut som sagt.

Eder
- Palle

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 september 2003, 22:29

Enligt vad jag har fått en bild av så debatterade Lewenhaupt och hans befäl om de skulle ge sig eller slåss.
Det var faktiskt några som lyckades fly innan Lewenhaupt överlämnade armén till ryssarna som vad emot kapitulationen.

Stefan

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 27 september 2003, 00:13

Lewenhaupt och Creutz (tror jag det var) ville inte stå såsom ensama ansvariga för kapitulationen. Därför så frågade dom , dom högre befälen som - har jag för mig- ville slåss. Därför frågade man istället mannarna som tydligen hade en del kvar av den gamla karolinandan trots nederlaget och så gott som alla svarade att dom ville slåss. Lewenhaupt frågade då dom aldra högsta befälen och fick fram - har jag återigen för mig- ett kanske. Då kapitulerade han.

Eder
- Palle

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 27 september 2003, 00:25

Den karolinska armén tjänade väll inte så mycket på Lewenhaupts kapitulation. Soldaterna blev om jag minns rätt skickade till Sibirien och det kan väll inte var inte många som överlevde de sebiriska fånglägren.

Skulle det inte ha varit bättre om man hade stannat och slagits för sina liv och kanske vunnit.

Karl Bruno
Medlem

Inlägg av Karl Bruno » 27 september 2003, 10:25

Man kan ju också tänka sig att Lewenhaupt inte var så pigg på att skicka sina soldater i döden för en sak han ansåg som förlorad. Jag menar, även om det nu mot alla odds hade blivit en svensk seger där så hade det knappast räddat stormaktsväldet.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 27 september 2003, 11:33

jo du Karl, det kan mycket väl varit så han tänkte, det kombinerat med en pessimism efter den jätteförlust man just hade tagit vid poltava för bra tre dagar sedan.

Kynes: Visst skulle dom kanske tjänat på att slåss men vilkoren för kapitulationen var goda. Fritt avtåg utan vapen men med fanor i behåll eller något sådant tror jag (Örjan vet förmodligen mer exakt...som alltid :wink: ) men detta efterföljdes inte av Ryssarna.

Eder
- Palle

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 27 september 2003, 22:20

Nej, så generösa var villkoren inte. Det var aldrig tal om fritt avtåg utan bara om att svenskarna skulle kunna bli utväxlade eller utlösta. Det man bröt emot var att alla officerarna skulle få behålla värjor, pistoler och bagage.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 28 september 2003, 16:25

Så kanske det var. Jag kommer bara ihåg att ryssarna bröt mot det.

Eder
- Palle

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 1 oktober 2003, 19:49

Kynes. På den tiden hade man inte Gulag eller andra fångläger i Sibirien. De som sändes dit fungerade snarast som något slags extra befolkning, ibland rentav nästan fria nybyggare.
Ibland såg man till att de hade det hyfsat bra, de bidrog ju till att utveckla landet.

Nu vet jag att väldigt många karoliner dog där, så då måste de ändå haft det svårt, och med facit i hand vore det bättre om de tog sin chans där på Dneprrs stränder.

Möjligen en spekulation: tänk om en del valde att stanna; de kanske gifte om sig där och så. Och bad kamrater att rapportera dem som döda, för att slippa skammen, göra det möjligt för efterlevande att få ut pension och eller gifta om sig???

Som sagt. Jag vet att under vissa perioder använde man de förvisade/krigsfångar fullt medvetet som en värdefull resurs.

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 1 oktober 2003, 20:17

Stefan skrev:Kynes. På den tiden hade man inte Gulag eller andra fångläger i Sibirien. De som sändes dit fungerade snarast som något slags extra befolkning, ibland rentav nästan fria nybyggare.
Ibland såg man till att de hade det hyfsat bra, de bidrog ju till att utveckla landet
Nej de blev inte skickade till Gulag utan den största gruppen svenska officerare skickades till Tobolsk i västra Sibirien där många fick lära sig ett civilt yrke.Hur bra de de hade det vet jag inte riktigt men allt för bra kan de ju inte ha haft det, de var ju trots allt krigsfångar.
Stefan skrev:Möjligen en spekulation: tänk om en del valde att stanna; de kanske gifte om sig där och så. Och bad kamrater att rapportera dem som döda, för att slippa skammen, göra det möjligt för efterlevande att få ut pension och eller gifta om sig???
Jo en del stannade och gifte sig eller gick i tsarens tjänst men då blev de ansedda som förädare av de andra karolinerna, man skrev "Svikit sin konung och tro och blivit ryss" i rullorna.

Stefan skrev:Som sagt. Jag vet att under vissa perioder använde man de förvisade/krigsfångar fullt medvetet som en värdefull resurs.

Jo det stämmer vad jag vet men de fick många arbeta i diverse gruvor och det var väll inte ett så bra jobb på 1700-talet.[/i]

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 1 oktober 2003, 20:26

Hej!

I Frans G Bengtssons lilla bok med korta karolinerbiografier, praktiskt nog kallad "Karoliner", finns många skildringar av livet som krigsfånge, bl a i Tobolsk. Källriktigheten uttalar jag mig inte om däremot... :wink:

Men trevlig läsning är det!

Mvh Petter

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 1 oktober 2003, 20:27

Kynes. Roligt att du åtminstone delvis bekräftar min spekulation, att en hel del valde att stanna.
Min fundering är då om många av de rapporterade döda var egentligen stannare "svikare"; dvs de kanske övertalade sina kamrater på orten att hålla tyst... De rapporterade har inte lyckats övertala kamraterna, eller också var de alltför välkända bland alltför många återvändare.

Gruvorna ja. De var säkert hemska, sågs troligen som en enkelbiljett. Nu hör ju till saken att det dog många tusen ryssar bara att bygga St Petersburg, det var rena träskmarker ute i väglöst land från början. Människolivet hade ett begränsat värde på den tiden.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 1 oktober 2003, 20:30

Hej igen!

Stefan skrev:
Människolivet hade ett begränsat värde på den tiden.
Off topic, men jag skulle vilja säga att de tre sista orden är överflödiga. Tyvärr.

Låt nu inte det föra iväg från ämnet, men jag ville så gärna påminna om det!

Mvh Petter

Skriv svar