Förlustsiffror för amerikanska frihetskriget

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 1 oktober 2003, 19:43

Stefan skrev:Marcus källa här är John Adams, förste vicepresidenten och senare presidenten som berättar att de hade stöd av bara 1/3 del av befolkningen.
Nja, källan är inte John Adams utan "A people's history of the United States" av Howard Zinn, där det är en av ett par olika forskare etc som refereras.

/Marcus

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 1 oktober 2003, 20:32

Marcus. Hur är det då egentligen; gjorde du som jag brukar ofta göra och kom ihåg rätt poäng men fel källa; eller är det så att John Adams citeras i boken via referenser hos ett par olika forskare?

Dvs är en tredjedel osv John Adams uppskattning eller är det dessa forskares uppskattning?

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 1 oktober 2003, 20:43

Stefan skrev:Marcus. Hur är det då egentligen; gjorde du som jag brukar ofta göra och kom ihåg rätt poäng men fel källa; eller är det så att John Adams citeras i boken via referenser hos ett par olika forskare?
Dvs är en tredjedel osv John Adams uppskattning eller är det dessa forskares uppskattning?
Det är John Adams uppskattning och den uppskattningen är en av de som nämns i boken.
Jag försökte bara klargöra att uppskattningen inte kom från något som Adams skrivit utan från en annan källa.

/Marcus

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 oktober 2003, 15:52

Jag tror fortfarande att det finns endast uppskattade siffror på hur många som stupade under kriget. Men jag tror inte att det rör sig fler än 100 000 döda eftersom manskapet var färre än under inbördeskriget.
Om man vill kolla upp det där så får man nog går på länken som jag angav härovanför. Men alla stater bokförde inga uppgifter om födda, giftermål och dödsfall på den tiden så uppgifterna är väldigt knapphända.
Jag har gjort en liten djupdykning i tidskriftdatabasen på Uppsala Universitet utan att hitta något intressant.

Stefan

Skriv svar