Förlustsiffror för amerikanska frihetskriget

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Förlustsiffror för amerikanska frihetskriget

Inlägg av Mathias Forsberg » 28 september 2003, 22:24

Är det någon som har förslustsiffrorna för amerikanska frihetskriget?

/Forsberg

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 september 2003, 13:46

Cornell University har fortfarande eller hade en fin historiskt samling av äldre böcker inlagda som pdf-filer. Det var längesen jag var på besök på hemsidan så jag kommer inte ihåg länken. Där kanske svaret finns.

Men jag gör ett försök och det förhindrar inte dig att göra likadant.

Stefan

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 29 september 2003, 17:02

Jag hittade siffror som jag använde i tråden "amerikanarnas värsta fiende" eller vad den nu heter, men jag kommer inte ihåg... Och de siffrorna var misstänksamt precisa. Men en sida är
http://www.civilwarhome.com/casualties.htm

Sök i en sökmotor efter "casualties" och "civil war" eller dylikt...

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 september 2003, 17:10

Durion

Den tråden handlar om Amerikanska Frihetskriget.

Stefan

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 29 september 2003, 17:30

Hmm... :) ... Ja, pröva "casualties" och dylikt då då...

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 29 september 2003, 18:05

Som en liten parantes i sammanhanget kan nämnas att John Adams (senare vice-president under Washington och därefter USAs andra president) uppskattade att en tredjedel av befolkningen stödde revolutionen, en tredjedel var emot medan en tredjedel var neutral.
Det kan vara nyttigt att ha i bakhuvudet när man läser den ofta mycket pro-US vinklade litteraturen (både i tryck och på Internet) där man lätt får intrycket att nästan alla amerikaner stödde revolutionen helhjärtat.

/Marcus

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 29 september 2003, 19:33

Kolla bara på "Patrioten" som gick igår på trean... ugh :?

/DK M

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 29 september 2003, 20:05

Marcus Wendel skrev:Som en liten parantes i sammanhanget kan nämnas att John Adams (senare vice-president under Washington och därefter USAs andra president) uppskattade att en tredjedel av befolkningen stödde revolutionen, en tredjedel var emot medan en tredjedel var neutral.
Det kan vara nyttigt att ha i bakhuvudet när man läser den ofta mycket pro-US vinklade litteraturen (både i tryck och på Internet) där man lätt får intrycket att nästan alla amerikaner stödde revolutionen helhjärtat.
/Marcus
Om jag inte misstar mig flyttade ca 250 - 500 000 kolonister (av ca 3 - 3,5 milj) till Kanada efter kriget. Med tanke på problemen kring en sådan flytt bör antalet lojalister varit omfattande. I Georgia förekom en majoritet lojalister och befolkningen i "södern" var allmänt mer lojalistisk än i New England. Vilket delvis berodde på att många anlänt under mitten av 1700-talet ochj fortfarande hade kvar starkare band, familj och minnen till den brittiska kronan.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 29 september 2003, 20:06

Durion Annundil skrev:Jag hittade siffror som jag använde i tråden "amerikanarnas värsta fiende" eller vad den nu heter, men jag kommer inte ihåg... Och de siffrorna var misstänksamt precisa. Men en sida är
http://www.civilwarhome.com/casualties.htm

Sök i en sökmotor efter "casualties" och "civil war" eller dylikt...
Jag var som sagt ute efter siffror eller uppskattningar från Frihetskriget (1776 - 1783), inte inbördeskriget.

/Forsberg

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 september 2003, 13:15

Forsberg

Tror du verkligen att dom registerade uppgifterna från den tiden? Det kan också vara uppskattade uppgifter som kan varierar ganska kraftigt åt båda hållen.

Jag har ännu inte lyckas får tag på det. På rootweb finns det dödslistor (historiska) över alla delstater i USA om man lyckas komma fram dit, så är det bra.


Stefan

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 30 september 2003, 14:52

Stefan Lundgren skrev:Forsberg

Tror du verkligen att dom registerade uppgifterna från den tiden? Det kan också vara uppskattade uppgifter som kan varierar ganska kraftigt åt båda hållen.
Jag har ingen aning. Det är därför jag frågar :)

Att det finns metodproblem över det totala amerikanska dödssiffran är uppenbart, eftersom det rörde sig om även paramilitära enheter utan stark administration eller lojalister som stred på britternas sida.

Däremot borde såväl den brittiska armén (med dess 30 000 hessianska legosoldater) och den organiserade amerikanska armén ha fört någon form av rullor och dödsstatistik.

Historikern Jeremy Black (UK) har uppskattat amerikanska battle losses till ca 6 000 man och uppskattar dem till totalt ca 35 000. Procentuellt sett dog 0,9% av befolkningen jämfört med 1,6% under inbördeskriget.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 30 september 2003, 18:09

Det finns en mängd olika uppgifter på nätet, så inga pålitliga siffror där inte... Och de kan ju alltid vara påverkade av varandra, och räkna olika. Men det verkar ju överenstämma någorlunda med Jeremy Black.

http://www.cwc.lsu.edu/cwc/other/stats/warcost.htm
(4435 döda, 6688 skadade)

http://www.wikipedia.org/wiki/American_ ... Casualties
(samma siffror, och ca 20000 döda av "non-combat causes")

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 oktober 2003, 16:42

Virigina har lite uppgifter från den tiden, "marriages and orbituaries" som du kanske vill titta på. Från 1700-talet så är uppgifterna från antalet döda i USA väldigt tunn. Men prova denna länk och möjligen testa dig fram så kanske du kan göra nån ihopsamling av nåt slag.

http://eagle.vsla.edu/cgi-bin/henley.ga ... rcharg=War

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 oktober 2003, 16:44

Forsberg

Det där kanske du kan börja med.

SOURCE TITLE Virginia gazette (Williamsburg, Va. : 1775)
ENTRY Died- Captain James Gunn, of Richmondtown, who served the Virginia regiment last war in that rank, and was esteemed a good officer. No date. (p. 5, c. 3)
DATE OF PUB. Friday, March 31, 1775.
FILM NO. Available on microfilm (Library of Virginia Film 11).
NOTE From the marriage and obituary citations compiled by Bernard J. Henley from Virginia newspapers on microfilm at the Library of Virginia.
SUBJECT Obituaries -- Virginia.
SUBJECT Williamsburg (Va.)
ADDED ENTRY Henley, Bernard J. (Bernard John)
COLLECTION Bernard J. Henley papers.
http://eagle.vsla.edu/cgi-bin/henley.ga ... onf=010000++++++++++++++

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 1 oktober 2003, 19:39

Marcus och Mattias påpekar/påminner att det inte alls var någon majoritet som stödde frigörelsen. Jag har tidigare uttryckt det genom att säga att det var ett slags privat krig driven av en grupp intresserade.

Marcus källa här är John Adams, förste vicepresidenten och senare presidenten som berättar att de hade stöd av bara 1/3 del av befolkningen.

Nu är ju Adams part i målet, så vad detta innebär är att de hade stöd av HÖGST en tredjedel. Men det KAN ha varit en ännu mindre andel...

Tala om myter...

Skriv svar