hattar och mössor?

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Carolus XII
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: 1 juni 2003, 11:35
Ort: Haninge, handen.

hattar och mössor?

Inlägg av Carolus XII » 25 september 2003, 20:06

Vad ståd dessa "partier" för igentligen? Kan man säga att Arvid horn (mössor), respektive Carl Gyllenborg (hattar) var "partiledare" över dom både nämda? vad hade dom för inflytande på sverige?



//Fredde

Hades
Medlem
Inlägg: 207
Blev medlem: 20 september 2003, 20:30
Ort: Stjärnstaden

Inlägg av Hades » 25 september 2003, 21:14

Hattarna var generellt sett överklassen, mössorna bönderna och medelklass.

Hattarna ville föra en strängare krigspolitik medan mössorna ville ha fred. Därför fick de öknamnet "Nattmössorna".

Dessa var ju sveriges 2 första partier och hur stort inflytande de har vet jag ej.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 25 september 2003, 21:23

Dom olika partierna ändrade åsikt lite då och då. Mössorna var ett öknamn som partiet tog till sig och hattarna var ett taget namn.

Hattarna var franskvänliga och antiryska och ville bedriva en aggresiv politik som förr. Mössorna var engelsk och i jämförelse med hattarna ryssvänliga och ville föra en säker och stabil utrikes politik.

Eder
- Palle

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 25 september 2003, 22:26

Jocke. skrev:Hattarna var generellt sett överklassen, mössorna bönderna och medelklass.
Det var först under den senare delen av frihetstiden som mössorna blev ett adelsfientligt parti som stöddes av de ofrälse stånden. Under Arvid Horns tid var det i allra högsta grad ett aristokratiskt parti. Därför brukar man oftast skilja på det äldre mösspartiet och det yngre mösspartiet. Under den första halvan av frihetstiden utgjordes hattarna och mössorna av olika rivaliserande släktgrupperingar i riddarhuset. Det var först när de övriga stånden blev politiskt medvetna på 1760-talet som några egentliga klasskillnader blir tydliga mellan partierna. Eftersom de ofrälse stånden var i majoritet kände sig adeln hotad och många historiker vill se det som förklaringen till varför Gustav III lyckades genomföra sin statskupp 1772.

Användarvisningsbild
Kent III Johan
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 10 januari 2003, 11:19
Ort: Vuollerim

Inlägg av Kent III Johan » 26 september 2003, 07:58

Jag skulle säga så här, åsikterna i de två partierna var inte så spridda, de som egentligen skilde dem åt var deras livsåskådning.

Hattar var för stora allianser, glamorösa expansioner m.m. Medan Mössorna var mer tillbakadragna, tyckte att man skulle satsa mindre, och ta mindre risker. Det var väl där som den största skillnaden låg.

Carolus XII
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: 1 juni 2003, 11:35
Ort: Haninge, handen.

Inlägg av Carolus XII » 26 september 2003, 15:06

Schysst, min polare behövde hjälp med läxan, och jag vill inte göra den åt han, så jag lät er göra den åt han..! :P Nejdå, han får sitta och skriva ut det viktigaste ur era inlägg..

//Fredde

Skriv svar