Idag för länge sedan!

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Idag för länge sedan!

Inlägg av Robert Sköld » 25 september 2003, 19:10

Snappade upp detta på Svenskhistoria.nu
Den 25 september 1598 stod slaget vid Stångebro där hertig Karl besegrade kung Sigismund.
Jag sökte lite på forumet och kom fram till att inte så mycket sagts om detta! Mig veterligen höll någon av härarna till i Slaka bara knappa kilometern från min bostad. Någon som vet hur många som deltog i slaget?

Mvh

Robert Sköld

Användarvisningsbild
Kent III Johan
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 10 januari 2003, 11:19
Ort: Vuollerim

Inlägg av Kent III Johan » 25 september 2003, 19:13

Hurra, Hurra, Hurra

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem
Inlägg: 716
Blev medlem: 28 februari 2003, 23:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Armfeldt » 25 september 2003, 19:22

Slaget vid Stångebro:

Antal stridande: Sigismunds styrkor om 5000-8000 mot hertig Karls styrkor om 8000-12000 man.

Förluster: hertig Karl sida om 40 döda och 200 sårade och Sigismunds styrkor om 2000 döda.

I boken Svenska slagfält står det om detta slag.
5 hela sidor fullsmockat med fakta om bl.a. slagordningarna och utgångarna och mycket mer.

Imorgon kan jag läsa igenom kapitlet och skriva en sammanfattning av det om du är intresserad.

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 juni 2003, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Kynes » 25 september 2003, 19:42

Armfeldt skrev:Slaget vid Stångebro:

Antal stridande: Sigismunds styrkor om 5000-8000 mot hertig Karls styrkor om 8000-12000 man.

Förluster: hertig Karl sida om 40 döda och 200 sårade och Sigismunds styrkor om 2000 döda.

I boken Svenska slagfält står det om detta slag.
5 hela sidor fullsmockat med fakta om bl.a. slagordningarna och utgångarna och mycket mer.

Imorgon kan jag läsa igenom kapitlet och skriva en sammanfattning av det om du är intresserad.
Endast 40 döda!!! Hur lyckads hertig Karl med det?

Skriv gärna en sammanfattning (väntar ivrigt) :D

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem
Inlägg: 716
Blev medlem: 28 februari 2003, 23:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Armfeldt » 25 september 2003, 19:46

Kynes skrev:
Armfeldt skrev:Slaget vid Stångebro:

Antal stridande: Sigismunds styrkor om 5000-8000 mot hertig Karls styrkor om 8000-12000 man.

Förluster: hertig Karl sida om 40 döda och 200 sårade och Sigismunds styrkor om 2000 döda.

I boken Svenska slagfält står det om detta slag.
5 hela sidor fullsmockat med fakta om bl.a. slagordningarna och utgångarna och mycket mer.

Imorgon kan jag läsa igenom kapitlet och skriva en sammanfattning av det om du är intresserad.
Endast 40 döda!!! Hur lyckads hertig Karl med det?

Skriv gärna en sammanfattning (väntar ivrigt) :D
Jag hinner inte skriva idag, men imorgon gör jag.
Glömde säga att det är propagandauppgifter angående Karls döda. Det kan alltså både vara sant eller falskt.

Användarvisningsbild
Jan-Erik Karlsson
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: 25 mars 2002, 18:55
Ort: Sverige

Inlägg av Jan-Erik Karlsson » 25 september 2003, 21:08

Avled Karl XIIs bäste vän Prins Maximilian Emanuel av Würtemberg (1709)

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 26 september 2003, 13:00

Hej!

Tror Jan-Erik skrev om Marks von Württemberg med anledning av trådens rubrik...

Men om det var en fråga svarar jag nog ja. Förr eller senare avled han. Men var det verkligen 1709?? Trodde han dog senare, men det grundar jag på ett barndomsminne om hans medverkan i Olov Svedelids bok om återtåget från Norge, dvs 1718...

Mvh Petter

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 26 september 2003, 15:08

Endast 40 döda?! Hur då?

Nu vet jag inget om just det här slaget, men i allmänhet uppstod de stora förlusterna inte under själva slaget utan när ena sidan kollapsar och flykten börjar. DÅ blev det ett allmänt slaktande, det var då de stora förlusterna kom. Dessutom den flyende sidan förlorade ju automatiskt alla sårade som stannade kvar och i bästa fall blev tillfångatagna, oftast fick de ju antingen självdö eller fick nådastöten av någon.

Så kom ihåg I gossar. Får ni någon gång en kavallerichock mot er så stå kvar och kämpa. Era förluster blir kan bli stora, men det är ändå ingenting mot vilket slaktande det blir om ni försöker fly! DÅ kommer de allra flesta av er att dö.

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem
Inlägg: 716
Blev medlem: 28 februari 2003, 23:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Armfeldt » 26 september 2003, 15:25

Litet släkträd:

Kod: Markera allt

 Gustav    Vasa 
 |              \
 Johan III   Karl (senare Karl IX)
 |
 Sigismund
Så här gick det till:

När Johan III, Sigismunds far (och Giustav Vasas äldste son) dog, fick Sigismund makten 1592. Han ville då införa den katoska läran i Sverige. De svenska biskoparna och hertig Karl (Gustav Vasas yngste son) var emot detta, så de förbjöd helt enkelt det genom att stryka ut de katolska tilläggen Johan III hade gjort kyrkoordninge från 1571. Karl var för övrigt den ställföreträdande kungen som skulle regera landet då Sigismund inte var i Sverige. Och just det ledde till konflikter med den svenska adeln, vilket i sin tur medförde att fem svenska rikstråd flydde till Polen, samtidigt då Sigismund var i Polen. Heritg Karl såg detta tillfälle som gott för att ta över Sverige, men Sigismund var fortfarande kung. Karl regerade landet då Sigismund var ute ur landet, så Karl hade nu makten i sina händer.

Sigismund beslutade att genast ta tillbaka makten och invaderade Sverige, bl.a. med delar av den svenska armén och den polska. Han tog över stora delar av landet, däribland Stockholm.
Karls armé bestod till mestadels av bönder. De mötte varandra vid Stångebro där Karl gjorde en krigslist. När Sigismunds armé stod beredd för ett anfall från heritg Karls trupper, bad Karl Sigismund om förhandlingar. Sigismund sade ja och drog tillbaka sin armé en bit. Just under detta tillbakadragande gick hertig Karl till anfall.

Karls armé körde över Sigismunds ganska rejält tack vare att de genom överaskningen kunde erövra ett stort antal artilleripjäser.

Hertig Karl vann slaget och han slöt sedan fred med Sigismund som lovade att skicka hem de fem riksråden som hade flytt till Polen. De avrättades i det som sedan kom att kallas Linköpings blodbad under heritg Kals befallelse.
I och med Sigismunds flytt till Polen kunde heritg Karl ta över Sverige och genom korta fälttåg tog han också FInland och Estland.

Detta är det hittils sista inbördeskriget i Sverige. Herig Karl blev Karl IX.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 26 september 2003, 16:15

Gutekrigaren skrev:Hej!

Tror Jan-Erik skrev om Marks von Württemberg med anledning av trådens rubrik...

Men om det var en fråga svarar jag nog ja. Förr eller senare avled han. Men var det verkligen 1709?? Trodde han dog senare, men det grundar jag på ett barndomsminne om hans medverkan i Olov Svedelids bok om återtåget från Norge, dvs 1718...

Mvh Petter
Prins Max (Maximilian) Var med vid poltava och i smband med slaget så blev den unge prinsen tillfångatagen och dog kort efteråt i fångenskap. En enligt mig mycket intressant historisk personlighet.

Eder
- Palle

Användarvisningsbild
Jan-Erik Karlsson
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: 25 mars 2002, 18:55
Ort: Sverige

Inlägg av Jan-Erik Karlsson » 26 september 2003, 21:16

SuperPalle skrev: Var med vid poltava och i smband med slaget så blev den unge prinsen tillfångatagen och dog kort efteråt i fångenskap. En enligt mig mycket intressant historisk personlighet.

Eder
- Palle
Prinsen blef i den ryska fångenskapen väl behandlad. Han fick äfven efter sin önskan tillstånd att begifva sig hem till Würtemberg - dock på villkor, som skulle meddelas honom, innan den ryska eskorten lämnade honom. Han åtföljde också den ryska armén mot Polen för att därifrån fortsätta hemåt. Men till Würtembergs fagra nejder skulle han ej mer komma. Han insjuknade i en häftig feber och måste stanna i Lubny. Tsaren lät här hos prinsen lämna en läkare och en lifvakt av det ryska gardet. Dessutom kvarstannade öferstelöjtnanten Wrangel och kornetten Hård, båda från prinsens eget regemente, samt den trogne Bardill.
Efter 5 veckor kände sig prins Max åter frisk. Den 4 september bröt han därför åter upp och fortsatte resan till Kiev. Här träffade han general Rönne, med vilken han gjorde sällskap vidare. När man kommit till Ostrov, blef emellertid prinsen åter sjuk och måste ånyo intaga sängen. Han lät dock bära sig med den ryska arméafdelning, med vilken han nu färdades, och som måste fortsätta sin marsch in i Polen.

Så dog Lilla Prinsen i Dubno i Polen den 25 september 1709 (n. st.) klockan mellan 3 och 4 på morgonen, 20 år 7 månader gammal.

Från Max Schürer von Waldheim´s "Prins Maximilian Emanuel"

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 26 september 2003, 23:09

Väldigt intressant, tack Armfelt för din sammanfattning.
Intressant med propagandasiffrorna som man nästan kan likna vid USA:s i Irakkrigedt. De måste väl vara nerbantade i och med den gamla traditionen "segrarens historia"?

En liten fråga om boken, har du köpt den på SMB, eller någon bokhandel?

Mvh

Robert Sköld

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem
Inlägg: 716
Blev medlem: 28 februari 2003, 23:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Armfeldt » 27 september 2003, 00:05

Robert_Kropotkin skrev:Väldigt intressant, tack Armfelt för din sammanfattning.
Intressant med propagandasiffrorna som man nästan kan likna vid USA:s i Irakkrigedt. De måste väl vara nerbantade i och med den gamla traditionen "segrarens historia"?

En liten fråga om boken, har du köpt den på SMB, eller någon bokhandel?

Mvh

Robert Sköld
Jag köpte den på en av Akademibokhandelns butiker i Stockholm. Jag tror SMB säljer den också.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 28 september 2003, 16:25

Okej, då är den inte så svår att få tag på i alla fall, ska nog leta efter den!.

Mvh

Robert Sköld

Skriv svar