Brittiska folkmord

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Brittiska folkmord

Inlägg av Panzerschreck » 20 september 2003, 19:47

jag hörde att Britterna hade ihjäl ett helt folkslag (tasmanierna) och undrar om detta är sant och när, hur? Och om man bortser från indianstammar och liknande, har britterna gjort några andra liknande saker?

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 juni 2003, 16:25
Ort: Piteå

Re: Britiska folkmord

Inlägg av Kynes » 20 september 2003, 21:18

Panzershreck skrev:jag hörde att Britterna hade ihjäl ett helt folkslag (tasmanierna) och undrar om detta är sant och när, hur? Och om man bortser från indianstammar och liknande, har britterna gjort några andra liknande saker?
Var det inte så att de utplånade/utrotade alla aborginier på Tasmanien under tiden de kolloniserade austaralien, men tyvär har jag inga källa men har sett diverse program på tv där de har bara kort nämt att detta har sett.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 20 september 2003, 21:28

Bra och nyttig läsning i det här sammanhanget är Sven Lindqvist: Utrota varenda jävel. Om vitas och amerikanarnas handlingar mot andra folk i modern tid, dvs efter 1850.

Om tasmaniernas öde skall det vara sant, ja.

Däremot om indianstammar är det väl inte så jättemånga, även om en och annan stam BLEV illa åtgången i Virginia och andra östkust-stater.

Det vart ju amerikaner som stod för det mesta indianbekrigandet sedan. Britterna hade åtminstone denna nytta med att kolonierna blev fria!
:=(

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 21 september 2003, 10:47

Jag anklagar inte britterna, utan de nybyggare som bosatte sig på Tasmanien (vilka iofs var av brittiskt ursprung). Men det är viktigt att komma ihåg att Brittiska regeringen inte hade ngt med det att göra

/DK M

Carolus XII
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: 1 juni 2003, 11:35
Ort: Haninge, handen.

Inlägg av Carolus XII » 21 september 2003, 11:48

Djinghis Khan skrev:Jag anklagar inte britterna, utan de nybyggare som bosatte sig på Tasmanien (vilka iofs var av brittiskt ursprung). Men det är viktigt att komma ihåg att Brittiska regeringen inte hade ngt med det att göra

/DK M
Men jag tror inte regeringen brydde sig.. :roll:


//Fredde

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 21 september 2003, 16:25

inte hade britterna ihjäl tasmanierna men väll den sista tasmanian tigern (pungvargen) skötts av en Engelsk jägare i dom tasmanska skogen :(

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 21 september 2003, 19:24

Luno. Vs blanda inte bort begreppen.

Historien om den tasmanska tigern är en helt annan historia, även om slutet är tydlgen densamma.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 21 september 2003, 23:28

Carolus XII skrev:
Djinghis Khan skrev:Jag anklagar inte britterna, utan de nybyggare som bosatte sig på Tasmanien (vilka iofs var av brittiskt ursprung). Men det är viktigt att komma ihåg att Brittiska regeringen inte hade ngt med det att göra

/DK M
Men jag tror inte regeringen brydde sig.. :roll:


//Fredde
Faktum var att den Brittiska kronan och parlamentet under 1800-talet protesterade mot nybyggarnas behandling av infödda i Australien, så jag tror detsamma gällde även för Tasmanien.

/DK M

Besuchov
Medlem
Inlägg: 149
Blev medlem: 29 april 2003, 23:25
Ort: Sverige

Inlägg av Besuchov » 22 september 2003, 09:48

En annan läsvärd bok på ämnet är 'Rivers of blood, Rivers of Gold : Europe's Conquest of Indigenous Peoples' av Mark Cocker som, via ett antal exempel studerar europas konflikt med olika stamfolk.

Jag håller med Djinghis om att det inte var den brittiska staten som utrotade Tasmanierna utan att de snarare trängdes undan av diverse nybyggare och och fiskare. Dåtidens brittiska regeringen kan dock inte avsäga sig ansvar, man skulle ju kunna tagit krafttag mot nybyggarna. Ett annat problem var enligt min mening också att medans attacker mot ursprungsbefolkningen betraktades som brottlsighet som skulle utredas så betraktades attacker mot vita som en krigshandling som bemöttes med straffexpeditioner. Lite samma sak kan man se vad gäller Nordamerikas Indianer, den amerikanska regeringen bröt inte så många avtal med Indianerna, dock bröts avtalen av individer som försökte bygga en framtid som nybyggare. Dessa individer stod, som amerikaner, under den amerikanska regeringens beskydd och när Indianerna slog tillbaka så såg regeringen det som sin plikt att agera.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 22 september 2003, 12:16

Efter freden i Paris 1763 pushade också den brittiska regeringen hårt på att kolonisterna inte skulle avancera väster om demarkeringslinjen (Appalacherna) och att relationerna till indianstammarna skulle vara goda.

Ett beslut som var mycket opulärt och bidrog till uppbrytningen med Storbritannien femton år senare.

/Forsberg

Skriv svar