Häxprocesserna

Skriv svar
Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Kontakt:

Inlägg av CRS » 24 januari 2005, 21:59

Hexmaster skrev:Ja, tack; själv väljer jag alltid halshuggning framför brännig, stegling, dränkning, garrotering, rådbråkning, pålning och en del annat. Det var inte för inte som giljotinen konstruerades för att vara en - just det - human avrättningsmetod.
Ja det är väl inte för inte som man genom tiderna sett halshuggning som den mildraste formen av avrättning. Men man ska inte heller glömma att bödlarna inte sällan behövde flera hugg för att kapa huvudet från kroppen: människan är en seg sammansättning ben, leder, muskler och senor. Om jag inte minns fel så hände det just under den sista halshuggningen med yxa i Sveriges historia att det tog flera hugg innan huvudet föll av. Hur trevligt nu detta var kan man ju med ringa fantasi föreställa sig. Det finns också de medicinare som menar att hjärnan inte förlorar medvetandet direkt då huvudet separeras från kroppen - syret räcker i så pass många sekunder att den avrättade hinner uppfatta halshuggningen i ett otrevligt efterhandspersektiv...
Många hävdar att ett skott i huvudet är det mest humana. Hej och hå. Utgrävningar gjorda i KGB-offrens massgravar utanför Moskva visar att det i snitt tog två eller tre skott att dödas, ibland så många som fem-sex kulor. En enda kula var ett ovanligt undantag. Läste för inte så länge sedan om att många som försökt ta livet av sig med skjutvapen överlevt, många fler än de som skurit upp handleder, kastat sig framför tåg och bilar eller försökt hänga sig. Kurt Cobain skulle vara ett undantag från regeln: en man som sköt sig själv genom munnen med ett hagelgevär fick nöja sig med att leva resten av livet utan underkäke och med ett kraftigt vanställt ansikte. Det händer att folk skjuter bort delar av hjärnan som inte förhindrar dem från att leva vidare "normalt" och än vanligare är att de som söker avsluta sitt liv medelst pistoler eller gevär lyckas missa hjärnan och "endast" skjuter bort en bit skallben, ett öra, en näsa eller annat kött som råkar hamna i vägen. Frågan är bara: händer detta för att det verkligen är svårt att ta livet av sig eller för att den livströtte i sista sekund kommer på andra tankar och i en mikrosekund lyckas flytta mynningen bara en liten bit åt sidan...

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 24 januari 2005, 22:37

Stefan Lundgren skrev:Det var x antal hästar med slädar som lämnade Wiks slott, helt plötsligt så brast isen under en av släderna och paret i släden hamnade i vattnet. Mannen lyckades ta sig upp, men kvinnan låg kvar i vaket. Eftersom hon hade en del kjolar på sig så flöt hon i vattnet. Det är hennes skrik som man kan höra i en källarlokal på Wiks slott, det finns faktiskt folk som har hört det.
Om du menar att en förklaring till flytande kvinnor under vattenprovet var en mängd kjolar så får jag nog säga att så inte var fallet. 1597 publiceras boken Daemonologie genom den engelske kungen James I försorg. Där skildras hur vattenprovet gick till:
The water test: the suspect is taken to the nearest pond, naked or lightly dressed. He or she is tied left foot to right hand to right foot. If the person floats when thrown in the water, he or she works with Satan!
Hur det kunde komma sig att en del flöt vet jag inte, men jag kan tänka mig att om man blir slängd i vattnet bunden på det sätt som beskrivs försöker hålla sig flytande i vilket fall som helst...

Ett tidigt exempel på vattenprov kan vara när drottning Teutberga, kung Lothars maka, anklagas för incest och sedan sägs utsättas för "prövning i vatten" för att se om hon är skyldig. Detta är 800-talshistoria! Tydligen fanns vid denna tid två olika sorters prövning i vatten, dels där den anklagade skulle stoppa ned handen i kokande vatten, och dels det välbekanta nedsänkandet av den bundna anklagade i kallt vatten. Men i detta tidiga exempel skulle den anklagade ha ett rep knutet kring midjan, med en knut på repet en viss distans från kroppen. Och här var det så, att rörde knuten vid vattnet, så var man oskyldig. Eftersom det blev känt att man kunde fuska med dessa prövningar förbjöd påven dem år 1215. Men sedan kom tydligen den ena prövningen tillbaka. (Källa: Farrington, Karen. Dark Justice: A History of Punishment and Torture. 1996)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 24 januari 2005, 23:46

Eller tråden Rådbråkas, som började om just det men som i sinom tid kom att handla om dödsstraff i allmänhet.

Något som (nog) inte avhandlades var metoden att vräka in "häxor" (nu höll jag på att skriva det utan citationstecken igen!) på brinnande bål, istället för att tända elden med personen på plats, uppenbarligen långt plågsammare. Vi har kommit överens om att få "häxor" bränts levande i Sverige, minus landsdelar som var kvar under dansk lag, men frågan är, hur vanligt var det på kontinenten? Vi har alla sett bilden av det hela, på film och så vidare, men var det verkligen så man gjorde?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 januari 2005, 08:39

Wildsith

Jag syftade inte direkt på hur vattenprov gick till utan det var bara en händelse, med anledning att hon flyt var ju att hon hade många kjolar på sig och ingen hjälpte henne p g a att de gick i tron att hon var en häxa.

Stefan

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 25 januari 2005, 09:20

Vad hade man för avrättningsmetoder på Tjörn under häxprocesserna, Hexmaster? Det ligger ju en avrättningsplats alldeles intill bron mot Stenungsund.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 25 januari 2005, 11:46

Kände inte till den platsen förut, är det den här tro? Den ligger inte ute på Almön utan är en del av Tjörn-landet.
Axel Emanuel Holmberg skrev: På Sötången, wid Myggenäs, förmäler traditionen, blefwo i Carl XI:s tid åtskilliga, för Blåkullafärder och häxerier anklagade, Tjörboar af båda könen brända. En swart laf, som betäcker berget på detta ställe, hålles före utmärka sjelfwa punkten, der bålen woro uppresta.
Ur Holmbergs standardverk "Bohusläns historia och beskrifning" från 1842-45, utlagd in extenso, visst är nätet fantastiskt:

http://www.angermark.se/sidor_holmberg/tjorn.html

Den svarta laven låter lite sagoaktig, men placeringen är säkert korrekt ändå.

Till slut hittade jag ett citat ur ett protokoll från den 8 juli 1671, där tio anklagade dömdes att "mista lifvet och i båle brännas". Av andra texter framgår att det verkligen är två olika händelser, först halshöggs de dömda och sedan brändes kropparna.

Det här har kanske nämnts redan, men när jag läser om den norsk-danska lagstiftningen som fick lov att dröja kvar här så framgår det att vattenprovet användes i allehanda fall, inte bara i häxprocesser.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 25 januari 2005, 12:18

Holmberg påstår att det i samband med häxprocesserna skett en större utflyttning av tjörboar till Holland. Kan detta bevisas?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 25 januari 2005, 16:48

Widsith skrev:Holmberg påstår att det i samband med häxprocesserna skett en större utflyttning av tjörboar till Holland. Kan detta bevisas?
Bra fråga - jag har hört det förut, men det var i mina naiva, okritiska precrustahominida dagar :D så det föll mig varken in att 1) tvivla på det eller 2) ta reda på om det var sant.

Har ingen aning, men jag har ställt frågan till precis rätt person. Ber att få återkomma.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 25 januari 2005, 22:21

Hexmaster skrev:Har ingen aning, men jag har ställt frågan till precis rätt person. Ber att få återkomma.
Aha, herr Pettersson måhända? Hälsa honom från Söffren på Auros Castrum :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 25 januari 2005, 22:45

Widsith skrev:Hälsa honom från Söffren på Auros Castrum :)
:D Det skall jag göra.

lioness
Tidigare medlem

Inlägg av lioness » 27 januari 2005, 01:48

I min släkt blev många avrättade som "häxor" och jag har genom åren försökt utröna vad det var som gjorde att just de ansågs vara beryktade för trolldom och som ledde dem till det tråkiga slutet.
Om jag själv hade levt på den tiden så hade jag säkerligen hamnat i "askan" innan jag hann blinka 8O :roll: . Jag är medial sedan barndomen och är verksam som medium, så för mig hade det varit kört :D .
Men genom det jag läst så tror jag inte att de människor som blev dömda för "trolldom" på den tiden var särskilt "udda" och jag tror inte att de behövde ha vissa "förmågor" för att bli dömda.
Visst fanns det sådana också-men det jag kommit fram till genom forskning i min släkt är att:
De som avrättades var gifta kvinnor. De var mormödrar, mödrar och hustrur som anklagades av sin egen familj och grannar.
De som avrättades som "häxor" var i icke fertil ålder
Alla hade genom giftet medfört jord och andra "rikedomar"-som mannen alltså tog över när kvinnan dog. Det var inga fattiga kvinnor som avrättades i min släkt.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 27 januari 2005, 10:15

Nej, det är nog alldeles säkert så, att flertalet av de dömda inte "yrkesmässigt" tillgrep besvärjelser och annat, utan som de kyrkans barn de var använde sina egna versioner av vad de hört prästen säga. Jesus och Maria återkommer ständigt i de uppteckade trollformlerna, tillsammans med korstecken, latinska ord m.m. Släktskapet med de katolska kyrkoritualerna är påtagligt, och man kan undra om protestantismen spelat en särskild roll för häxprocessernas tillväxt.
Ett exempel på adopterad kyrkoritual finns i denna skyddsformel från 1500-tal:
Ich wil mit denne wellen gottis dis almegtige per dommini ihesu mei. In nomine patri (osv.)
Ett annat exempel är den välkända "Sator Arepo"-formeln, även kallad "fans fyrkant". Men denna är också kopplad till de katolska ritualerna. Genom den s k "Saturnusritualen" skrivs bokstäver in i en fyrkant med 5x5 rutor. Bokstaven i mitten skrivs in två gånger. Vad som skrivs in är följande: A-PATER NOSTER-O A-PATER NOSTER-O, dvs det latinska "Fader Vår" omgivet av de bokstäver som representerar Gud, A och O.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 27 januari 2005, 12:35

Widsith skrev:Släktskapet med de katolska kyrkoritualerna är påtagligt, och man kan undra om protestantismen spelat en särskild roll för häxprocessernas tillväxt.
Bekanta till mig från katolska länder har tagit för givet att häxprocesserna är ett protestantiskt (både lutherskt och reformert) påfund. Tänkvärt, men det motsägs ju av att häxprocesser tycks ha förekommit i samma omfattning i vissa helt katolska nejder. Ö h märkligt just att de tycks ha förekommit så lokalt, jag har svårt att se mönster i det.

/ Probstner

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Kontakt:

Inlägg av CRS » 27 januari 2005, 13:37

Häxprocesser skedde väl innan protestantismen? 8O

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 27 januari 2005, 13:47

Både före och efter reformationen. 1400-t till 1600-t är väl det huvudsakliga spannet.

/ Probstner

Skriv svar