Jag känner igen känslan. I stort sett allting jag har gjort på min hemsida har visat sig ta mycket längre tid än planerat.AntonKlanton skrev: ↑20 november 2025, 20:29Jag har inte haft så mycket tid som jag önskat, så utvecklingen har gått lite långsammare än planerat, men nu börjar det hända mer igen.
Jag skulle tro att han inte hade livgehäng överhuvudtaget. Livgehängets enda funktion var att man skulle fästa värjan (och bajonetten) på det, och jag tror inte att präster bar värjor.AntonKlanton skrev: ↑20 november 2025, 20:29Eftersom prästen inte hade en stridande roll tänker jag att han troligen inte bar värja eller livgehäng på samma sätt som övriga soldater — men det här är bara min egen gissning. Jag har också lagt till ett krucifix, vilket inte var reglerat men borde ha varit något prästen själv kunde välja att bära.
Spontant tycker jag att krucifixet ser väldigt stort och jag är inte säker på att fältpräster hade sådana överhuvudtaget. Jag skulle gissa på att de hade någon form av prästkrage fastsatt runt halsen. En 1700-talspräst hade följande typ av prästkrage:

Jag skulle också gissa på att fältprästen inte hade uppvikta rockskört utan följde det civila modet i det avseendet (i likhet med artilleristerna). Det är oklart när infanteriet började med detta, men av bildbevisen så bör det ha skett efter 1702 (slaget vid Düna) men före 1711. En målning av Lemke (som dog 3 april 1711) föreställer en patrull fotsoldater i Stockholm med uppvikta rockskört. Jag misstänker att anledningen till att infanteristerna började vika upp sina rockskört var för att de härmade kavalleristerna som hade högre status. Jämför med hur baskern blev så populär bland soldater under 1900-talet.
Av allt att döma fanns det inga skillnader mellan en fänriks och en löjtnants uniform. De hade dessutom exakt samma lön (100 daler silvermynt) så det vore orättvist ifall löjtnanterna förväntades köpa dyrare uniformer.AntonKlanton skrev: ↑20 november 2025, 20:29Officer (Löjtnant)
Har samma ringkrage som fänriken, men löjtnanten har värggehäng med guldgaloner som fänriken inte har. De bär halvpik och en officerarvärja med ett handtag som är förgylld sen har de också en rock med guldgaloner runt kragen.
Hillebarden användes inte under stora nordiska kriget utan de hade istället korsgevär som på den här nedanstående detaljen i Stawerts bataljmålning över slaget vid Düna: Längden på karolinska korsgevär verkar ha varit 5 alnar (2,97 meter) av döma av de bevarade exemplar som finns i Digitalt museum (de benämns som bardisaner där). Längden var likadan som officerarnas halvpik.AntonKlanton skrev: ↑20 november 2025, 20:29Under Officer
Beväpnad med hillebard och underofficersvärja som har ett handtag gjort av polerade järn.
Intressant nog finns det en uppgift från 1697 om att Dalregementets underofficerare skulle bara ha 3,5 alnar långa korsgevär (2,09 meter) medan officerarnas halvpikar skulle ha den normala längden på 5 alnar. Men detta bör ha varit något väldigt tillfälligt eftersom de bevarade exemplaren är som sagt längre. Dessutom föreställer bilden ovan Dalregementet och där är korsgevären med god marginal längre än två meter.
Ska de? Det är inget som jag känner till.AntonKlanton skrev: ↑20 november 2025, 20:29Officerare och under officerare ska ha mer räta vinklar på sin krage medans manskapet ska har runda.
Infanteriofficerare hade ridstövlar eftersom de tilläts ha hästar i fält. Men både de och kavalleriofficerare bytte till lågskor så fort de klev av hästen eftersom ridstövlar var besvärliga att gå i.
Undantaget var Karl XII som alltid gick omkring i stövlar. Men han hade nog en mer fåfäng anledning till det. Karl XII:s bevarade strumpor avslöjar nämligen att han hade väldigt spinkiga ben och hans stövlar var försedda med lösvader för att ge dem mer volym. Kungens stövlar hade också en lägre klack än brukligt och det var förmodligen för att de skulle bli bekvämare att promenera med.
I Erik Bellanders uniformsbok finns en uppgift om att befäl och manskap på egen bekostnad skaffade sig stövlar utan kragar för användning vid vinterfälttåg, men han har ingen fotnot till det påståendet. Manskapet skulle dock utöver de moderiktiga "tyska skorna" med spännen även få "svenska skor" utan spännen av sina rotebönder. Utseendet på de svenska skorna är okänt men de var troligen en typ av kängor som var bättre lämpade för att gå i snö och gyttja med än vad de "tyska" lågskorna var.
Ingen pajrock är bevarad och de beskrivningar som jag har hittat i litteraturen säger att de var dubbelknäppta och hade ärmar med uppslag samt nedvikt krage. Fast ska du avbilda Hälsinge regemente före 1702 bör livrocken nog inte ha uppvikta rockskört.AntonKlanton skrev: ↑20 november 2025, 20:29Osäkerhet kring pajrocken
Enligt Tacitus Karoliner Infanteriuniformer fick Hälsinge regemente inte kappor förrän 1702. Innan dess måste de ha haft pajrockar, oftast i grå vadmal med olika färger på uppslag. Problemet är att jag inte har hittat någon helt säker avbildning av hur just den modellen såg ut.
Det finns fyra bevarade kappor av karolinsk typ:
Officerskappa från Karl XI:s tid
Karl XII:s kappa
Manskapskappa tillhörande Adelsfanan. Från den Rålambska uniformssamlingen, nu i Östergötlands museum
Södermanlands m/1756 modellexemplar
Kragarna är snarlika men inte helt identiska. Tyvärr har jag inte sett en bild av Karl XII:s kappa där den är knäppt, vilket innebär att det blir svårare att jämföra den med de övriga. Sedan har jag bara bilder på baksidan på två av dem (Karl XII och m/1756). Men på dessa verkar det som att Karl XII:s baksida är rakare medan m/1756 är spetsigare (eventuellt kan det vara en synvilla eftersom Karl XII:s krage är i vissa bilder spetsig på baksidan den med). Endast två av dem verkar ha originalspännet kvar (officerskappan från Karl XI:s tid och Karl XII:s kappa). Karl XII:s kappa har ett mer diskret spänne medan officerskappan har ett stort spänne med det kungliga monogrammet gånger två. Det sistnämnda skulle kunna vara ett särdrag för just officerare eller bara en äldre variant av spänne.
Skillnaderna på kragarnas utseende kan vara ett utslag av naturlig variation och egentligen inte olika uniformsmodeller. Men jag skulle personligen satsa på Karl XII:s kappa eftersom den är den enda som helt säkert bars under stora nordiska kriget (och som det finns många bilder på). Jag misstänker att Karl XII:s kappa skulle se ut som Adelsfanekappan om den var helt knäppt och eventuellt var även denna kappa från stora nordiska kriget.
Karl XII:s kappa, finns även färgbilder men på denna kan man se spännet.
Manskapskappa m/1756. Denna är 114 cm lång, men enligt Martin Markelius kom de i tre längder där mellanlängden var två aln (118,7 cm) och de övriga längderna var två tum kortare eller längre.
En manskapskappa för Adelsfanan som bars 1743, men som eventuellt kan ha burits redan under stora nordiska krigets slutskede. Om någon kan hitta den här kappan i Digitalt Museum så vore jag väldigt tacksam för en länk.