Så långt kan man ju godta att Sverige under 1600-talet betraktas som en stormakt. Jag skulle dock hellre vilja se ett mer exakt språkbruk. Frankrike var ingen supermakt, men var ändå många gånger starkare än Sverige, varför de hellre (enligt mig) skulle sättas i olika kategorier, kanske som det jag skrev ovan om "militärmakt".En stormakt är en stat med möjlighet att påverka världshändelser och manifestera sin makt i stor skala, men inte i samma skala som en supermakt. Traditionella stormakter har stark militär, ekonomisk och politisk makt samt stor folkmängd.
Ett land som inte har det världsinflytande som en real stormakt har, kan trots bli betraktad som en regional stormakt om det har inflytande över grannlander.
Uttrycket stormakt är däremot inte begränsat till politiskt inflytelserika stater utan det finns exempelvis kulturella stormakter, vilket är stater som kraftigt influerar övriga världens kultur, och ekonomiska stormakter, vars ekonomi och valuta är av stor betydelse för omgivande länder. Stormakter fanns det gott om för några hundra år sedan, då alla länder som hade en god ekonomi och militär blev kallade stormakt. De flesta stormakterna skapades genom krig men det finns även exempel på 1600 talets Holland som var en stormakt som skapades ur en god förvaltad ekonomi.
Jurgen.