Svend Poulsen - Dansk/Skånsk nationalhjälte

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 6 november 2002, 17:23

Hur kan man sitta och föredra danmark framför sverige!!! Jag vill inte ha deras syn på invandrare(och då snackar jag om kärringar som pia och att man under 25 år inte får gifta sig med en person av utlänsk bakgrund). Sen har dom inte öppenhets principen när det gäller dokument från stat, landsting och kommun.(förutom en del hemliga dokument från säpo och militär). Dessutom deras ohälso samma sätt att leva på. Och jag tror inte 1.200.000 skåningar vill tillbaka till skolbänken och lära sig danska(som är helt bedrövligt i talspråk), och lägga svenskan bakom sig!

*Skåne en del av Sverige :)

Användarvisningsbild
Borstrand
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: 25 oktober 2002, 01:09
Ort: Höllviken i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Borstrand » 6 november 2002, 18:21

Danmark i all ära, men jag är en svensk skåning.
Jag är glad över att vara svensk. Visst känner jag för Danmark, men det är Sverige som är mitt land.


Jag tror att lika många skåningar hade sagt att dom ville vara svenskar om det varit så att Skåne tillhört Danmark idag.

Användarvisningsbild
Ljunggren
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 29 mars 2002, 17:07

Inlägg av Ljunggren » 6 november 2002, 18:53

Leonidas skrev:
Ljunggren skrev: OK, vi tar det en gång till..."De som inte anpassade sig till de nya härskarna gjorde man sig av med på ett eller annat sätt. Deras plats intogs av svenskar.
Vilka är de? Adelsmännen och prästerna? Det är inte så konstigt att de tog sitt pick och pack och drog. Framförallt inget unikt på den tiden.
Att de flydde för att undgå bilan är väl ganska självklart. Att det var"praxis" för tiden gör inte saken legitim.
Ljunggren skrev: Fram till 1708 tvångsutskrevs och deporterades 35.000 man till de svenska arméerna på andra sidan Östersjön.
Detta är inte heller något unikt. Tvångsutskrivningar drabbade alla landsdelar. Även danskarna tvångsutskrev skåningar. Dessutom ska det tilläggas att den svenska armén var mkt tveksam till att sätta upp skånska regementen, t.o.m. att överhuvudtaget värva skåningar. De ansågs som opålitliga. Tydligen blev de mer lojala med tiden.
Tvångsutskrivningar och deportation kan likställas med förtäckt slaveri.


Ljunggren skrev: Cirka 15.000 familjer flydde till Danmark och dessutom dödades omkring 30.000 under motståndskampen. Sammanlagt beräknar man att befolkningen mellan 1658 och 1720 minskade med nära 40 procent."
Jag är mycket tveksam till dessa uppgifter, och som Ben skrev på en annan tråd så finns det andra föklaringar till befolkningsminskningen.
Ja, bl a pesten skördade många offer. Pesten följde, som bekant många arméer som var en ypperlig smittbärare.
Ljunggren skrev: De som stannade kvar blev tvingade att arbeta för sina nya herrar, dvs de som blivit "förärade" skånska slott och herresäten som tack för "ett gott arbete" i den svenska kronans tjänst. Några siffror om hur många som levde som livegna i Skåne efter 1680 har jag inte till hands för tillfället, ej heller några exakta siffror om hur många Sovjetmedborgare som deporterats till Sibirien.....
Jag förstår inte varför de skånska bönderna skulle ha blivit livegna? Livegenskapen i Sverige har aldrig varit utbredd, snarare marginell. Varför skulle man helt plötsligt göra de skånska bönderna livegna men inte andra bönder. Psst... Jag köper inte att argumentet att anledningen skulle vara av illvilja. Det är nämligen i adelsmannen intresse att jordbruket sköts effektivt och därmed med hög avkastning, och där ingår inte livegenskap eller slaveri (som du kallade det förut) som effektiva metoder.
Då vänder jag på din argumentation och påstår att livegenskap, i uttalad eller påtvingad form, var gängse praxis.

Användarvisningsbild
Ljunggren
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 29 mars 2002, 17:07

Inlägg av Ljunggren » 6 november 2002, 18:54

Borstrand skrev:Danmark i all ära, men jag är en svensk skåning.
Jag är glad över att vara svensk. Visst känner jag för Danmark, men det är Sverige som är mitt land.


Jag tror att lika många skåningar hade sagt att dom ville vara svenskar om det varit så att Skåne tillhört Danmark idag.

Ja, var och en blir salig på sin tro....

Användarvisningsbild
Ljunggren
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 29 mars 2002, 17:07

Inlägg av Ljunggren » 6 november 2002, 19:03

Anno skrev:Hur kan man sitta och föredra danmark framför sverige!!! Jag vill inte ha deras syn på invandrare(och då snackar jag om kärringar som pia och att man under 25 år inte får gifta sig med en person av utlänsk bakgrund). Sen har dom inte öppenhets principen när det gäller dokument från stat, landsting och kommun.(förutom en del hemliga dokument från säpo och militär). Dessutom deras ohälso samma sätt att leva på. Och jag tror inte 1.200.000 skåningar vill tillbaka till skolbänken och lära sig danska(som är helt bedrövligt i talspråk), och lägga svenskan bakom sig!

*Skåne en del av Sverige :)
De värderingar du pratar om är långt ifrån unika för danmark - de är universella och finns överallt där människor finns. Öppenhetsprincipen i Sverige som du vurmar så starkt för gäller, som jag ser det, enbart i frågor som är politiskt korrekta. Då talar jag inte om den offentliga dokumentationen, utan om de frågor som för dagen upplevs som obekväma och mindre rumsrena. jag upplever att man i Sverige har väldigt svårt att kalla saker vid dess rätta namn. Anno, du talar i ena sekunden om din avsky för främlingsfientliga individer och i den andra om ett annat folks ohälsosamma leverne och bedrövliga språk. Jag har faktiskt lite svårt att ta dig på fullt allvar.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 6 november 2002, 20:02

Är det rasistisk att klaga på ett annat folks matvanor!(*skrattar) eller att det danska talspråket flyger iväg från det danska skriftspråket! :lol:

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 6 november 2002, 20:46

Ljunggren skrev:Tvångsutskrivningar och deportation kan likställas med förtäckt slaveri.
Är allmän värnplikt också förtäckt slaveri?

Användarvisningsbild
Ljunggren
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 29 mars 2002, 17:07

Inlägg av Ljunggren » 6 november 2002, 20:51

Anno skrev:Är det rasistisk att klaga på ett annat folks matvanor!(*skrattar) eller att det danska talspråket flyger iväg från det danska skriftspråket! :lol:
Rasist/rasistist är ett alltför missbrukat ord i våra dagar tycker jag. Vad jag vet är vi i Norden av samma "ras". Däremot är du långt ifrån så ödmjuk som vad är lämpligt.

Användarvisningsbild
Ljunggren
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 29 mars 2002, 17:07

Inlägg av Ljunggren » 6 november 2002, 21:00

Lindir skrev:
Ljunggren skrev:Tvångsutskrivningar och deportation kan likställas med förtäckt slaveri.
Är allmän värnplikt också förtäckt slaveri?
Tja, om "slaveri" kan definieras "tvångsarbete utan nämnvärd ersättning, ej att förväxla med straffarbete" så, visst! Nu tror jag inte du vill likställa tvångsutskrivningar med allmän värnplikt.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 6 november 2002, 21:12

Ljunggren skrev:Tja, om "slaveri" kan definieras "tvångsarbete utan nämnvärd ersättning, ej att förväxla med straffarbete" så, visst! Nu tror jag inte du vill likställa tvångsutskrivningar med allmän värnplikt.
Tja, det var den tidens motsvarighet. Skillnaden (förutom hur världen och den militära tillvaron såg ut i största allmänhet) var väl, förutom att inte alla tvingades delta, framför allt att det var krig då och fred nu, men värnplikten gäller naturligtvis i eventuell krigssituation också.

Jag kan ju för säkerhets skull tillägga att jag inte är speciellt förtjust i tvångsutskrivningar, men inte heller i något allmänt värntvång.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 6 november 2002, 21:14

Ljunggren skrev:Då vänder jag på din argumentation och påstår att livegenskap, i uttalad eller påtvingad form, var gängse praxis.
Kanske det, men nu var det inte så att skånska bönder försattes i livegenskap.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 6 november 2002, 21:16

Ljunggren skrev:
Lindir skrev:
Ljunggren skrev:Tvångsutskrivningar och deportation kan likställas med förtäckt slaveri.
Är allmän värnplikt också förtäckt slaveri?
Tja, om "slaveri" kan definieras "tvångsarbete utan nämnvärd ersättning, ej att förväxla med straffarbete" så, visst! Nu tror jag inte du vill likställa tvångsutskrivningar med allmän värnplikt.
Dessutom var dessa tvångsutskrivningar inget som specifikt inträffade för skåningar. De fick bära sin beskärda del, precis som alla andra landskap. Det vore också opraktiskt att ha regementen med, som du påstår rebelliska skåningar.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 6 november 2002, 22:16

Ljunggren, har du lust att svara på mina två frågor?

/Johan

Användarvisningsbild
Ljunggren
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 29 mars 2002, 17:07

Inlägg av Ljunggren » 7 november 2002, 07:26

Vill påpeka att vad som var "gängse praxis" för tiden, inte innbär att man kan anse det som rättvis behandling, vare sig det gäller Skåningar eller andra. Men nu diskuterar vi ju Skåneland, och därför tycker jag att vi håller oss till det.

Användarvisningsbild
Ljunggren
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 29 mars 2002, 17:07

Inlägg av Ljunggren » 7 november 2002, 07:29

Johan Elisson skrev:Ljunggren, har du lust att svara på mina två frågor?

/Johan
Visst har jag det!

Jo, jag är svensk medborgare men anser mig nog vara lite mera dansk än svensk. Jag svårt att förlika mig med det svenska kynnet, dubbelmoralen och den politiska korrektheten. Visst finns det många positiva sidor med Sverige, men i mina ögon överväger, tyvärr, de negativa.
Dessutom har jag en känsla av att det gynnat både Skåne och Danmark om en återförening kunne komma till stånd.

Skriv svar