-
CRS
- Medlem
-
Kontakt:
Ben skrev:Fast alla läsare får inte möta honom. Det finns orter Brunner undviker - trots att han kan mest i landet om Karl XII. Det får nämligen inte finnas uppenbar risk för att frågestunden kommer att innehålla kritiska frågor och synpunkter.
Fast extremfundametalistiska karolineranghängare måste man se upp med.
Brunner är mycket motsägelsefull i sina uttalanden. I ena stunden säger han att var och varannan Karl XII-beundrare kommer att uppmärksamma sakfel hemma i fåtöljerna. I andra säger han att ingen kan slå honom på fingrarna om fakta och att han är Sveriges främste Karl XII-expert...
-
Gutekrigaren
- Medlem
av Gutekrigaren » 10 februari 2006, 22:40
Min flickvän är med i Bonniers Bokklubb och i senaste "katalogen" kunde man köpa CR snyggt inbunden, samt kompletterad med en fin karta från...1670.

En större bild på Brunner än på boken såklart...
Mvh Petter
-
pajfarmor
- Medlem
Lord Havelock Vetinari skrev:Att Karl XII skulle vara ansvarig för 400 000 människors död måste väl endå betraktas som en grav överdrift. Brunner räknar förmodligen in det Stora Nordiska Krigets offer i den siffran, vilket betyder att han håller Karl XII ansvarig för kriget. Till saken hör då att det var Sverige som utsattes för ett anfall, och därefter utkämpade ett defensivt krig (om än på fiendens territorium under de första åren). Karl XII kritiseras ofta för att han vägrade sluta fred, men man måste minnas att de fredsförslag som Ryssland gav, även när det såg ut som om Sverige skulle vinna kriget, innebar svenska landsförluster. Så länge det gick bra för Sverige var det naturligtvis otänkbart att gå med på detta. Efter vändpunkten blir kritiken mer befogad, men det är endå absurt att påstå att Karl XII personligen skulle vara ansvarig för alla dödsoffer under kriget. Peter I och August den starke är i så fall lika bra kandidater till titeln "massmördare". Jag kan inte undvika att fundera på om författarens ogillan av Karl XII har politiska förtecken? Det ska hur som helst bli intressant att se hur väl underbyggda hans påståenden visar sig vara när boken kommer ut.
bra sagt lord Havelock Vetinari, jag tycker också att Karl XII ofta är utsatt för hård kritik, han var trots allt bara arton år och föräldralös då det stora kriget bröt ut
-
Anders Wesslén
- Medlem
-
Kontakt:
av Anders Wesslén » 15 februari 2006, 13:43
Vi skulle kunna tillskriva Ernst Brunner epitetet "litterärt geni" om vi ponerar att han i själva verket älskar Karl XII. För reaktionen har ju på sina håll blivit (inte minst här) att man tar krigarkungen i försvar. Omvänd-psykologi, heter det väl? Brunner är ett Karl XII-fan... får vi hoppas...
-
CRS 1719
- Medlem
Är det någon som vet hur försäljningen har gått E.Brunner s bok ?????
Den vekar ha gått bra i under hösten.
Köpte ett ex men har inte vilja läsa den faktiskt!

-
Ben
- Medlem
CRS 1719 skrev:Är det någon som vet hur försäljningen har gått E.Brunner s bok ?????
Den vekar ha gått bra i under hösten.
Köpte ett ex men har inte vilja läsa den faktiskt!

Relativt bra, skulle jag tro. Den låg flera månader runt platserna 10-15 på försäljningslistan för romaner. Några priser har han inte fått för den, i alla fall. Däremot har Kulturrådet beviljat litteraturstöd, vilket innebär distribution av ett gratisexemplar till huvudbiblioteket i alla kommuner. Varför Bonniers skulle behöva det stödet för att öka spridningen av en så känd författares verk förstår jag inte riktigt, man skulle tycka att litteraturstöd framför allt borde gå till mindre förlag.
-
CRS 1719
- Medlem
Tackar för svaret Ben.
Jag frågat runt i bokaffärer men det är verkar som de inte vet eller vill svara på frågan.
Brunner anses vara en ”stor” författare men inte på det historiska planet i alla fall tycker jag det och många med mig tror jag?
Har han uttalat sig om något mer om något annat historisk period ?
Någon som vet?

-
Gutekrigaren
- Medlem
av Gutekrigaren » 26 februari 2006, 11:18
Det beror på hur du definierar "uttalande".
Han har skrivit en roman om Bellman av liknande stuk som Carolus Rex, den heter Fukta din aska. Den fick bra recensioner minns jag, men det har ju den senare boken också fått.
Mvh Petter
-
Ben
- Medlem
CRS 1719 skrev:Tackar för svaret Ben.
Jag frågat runt i bokaffärer men det är verkar som de inte vet eller vill svara på frågan.
Brunner anses vara en ”stor” författare men inte på det historiska planet i alla fall tycker jag det och många med mig tror jag?
Har han uttalat sig om något mer om något annat historisk period ?
Någon som vet?

Har har tidigare skrivit biografiska romaner om både Edith Södergran och Bellman. Jag vet att kännare av Södergran inte är helt förtjusta i boken och jag har sett kritiska röster även när det gäller Bellmanboken.
En stor skillnad mellan dem och "Carolus Rex" är nog både att Södergran och Bellman porträtteras med sympati. Sedan tror jag kanske att han de gångerna var något mer måttlig i sin PR-verksamhet och inte gjorde anspråk på att ha skrivit den enda icke-tillrättalagda boken. Om jag inte misstar mig fanns det i Bellman-boken rentav en text om att den inte skulle uppfattas som sanningen om Bellman.
-
Hexmaster
- Saknad medlem †
-
Kontakt:
Anders Wesslén skrev:För reaktionen har ju på sina håll blivit (inte minst här) att man tar krigarkungen i försvar.
Goda skalmaniter vet att skilja på försvar av sanning och vetenskapliga metoder å ena sidan, försvar av individer å andra. Själv ställer jag mig lika oförstående till punschångande fanviftare som Kalle dussin-hatare. Karl XII är en historisk person som definitivt är fullt tillräckligt intressant i sig; att han både älskats och hatats sönder är en helt annan sak, som bara försvårar objektiva studier.
(Kommer att tänka på tråden om Hitlers ev. judiska börd; vi som menar att all tillgänglig information pekar på att någon sådan inte finns, försvarar vi Hitler? Också ett fack att hamna i...

)
-
Gutekrigaren
- Medlem
Hexmaster skrev:(Kommer att tänka på tråden om Hitlers ev. judiska börd; vi som menar att all tillgänglig information pekar på att någon sådan inte finns, försvarar vi Hitler? Också ett fack att hamna i...

)
Om försvar, i så fall mot vad?
Mvh Petter
-
Djinghis Khan
- Medlem
Man kan fundera kring varför just Karl XII - som själv inte startade krig utan försvarade Sverige från angripare - utpekas som en brutal krigshetsare, medan exempelvis den annars hyllade Gustav III (som faktiskt själv på eget egoistiskt bevåg startade ett totalt onödigt krig i syfte att vinna personlig ära) undgår all kritik...
-
CRS
- Medlem
-
Kontakt:
Djinghis Khan skrev:Man kan fundera kring varför just Karl XII - som själv inte startade krig utan försvarade Sverige från angripare - utpekas som en brutal krigshetsare, medan exempelvis den annars hyllade Gustav III (som faktiskt själv på eget egoistiskt bevåg startade ett totalt onödigt krig i syfte att vinna personlig ära) undgår all kritik...
Tja, Gustav III:s krigiska politik har väl knappast undgått kritik. Läs Lönnroths biografi om honom t.ex.
Vad gäller Karl XII så handlar det om att han som kung och person var en ytterst krigisk figur. Man kan också hävda att Karl XII snabbade på stora nordiska krigets utbrott genom att spoilera förhandlingarna mellan Danmark, Holstein-Gottorp och Sverige i den fragila holsteinska frågan. Han kan också med all rätt kritiseras för valet att dra in det neutrala Polen i konflikten 1702 och göra republiken till huvudsaklig krigsskådeplats i fem års tid.
-
Hexmaster
- Saknad medlem †
-
Kontakt:
CRS skrev:Tja, Gustav III:s krigiska politik har väl knappast undgått kritik. Läs Lönnroths biografi om honom t.ex.
OK, även om han inte undgått
all kritik så torde den breda allmänheten ha sin bild helt klar: CXII är krigarkungen, basta, om man nu ser honom som hjälte eller halv-Hitler, medan G3 däremot är teater, Akademi och en frankofån fjoll-touch - även det sistnämnda fritt att gilla eller ogilla...
Gustav III som krigarkung? - Finns inte!
-
Perra
- Medlem
CRS skrev: Han kan också med all rätt kritiseras för valet att dra in det neutrala Polen i konflikten 1702 och göra republiken till huvudsaklig krigsskådeplats i fem års tid.
Å andra sidan kan detta precis lika gärna och kanske med mer fog lastas på August eftersom han var angriparen, ville han inte ha nåt krig på sina domäner skulle han inte ha anfallit, den som ger sig in i leken får leken tåla. Om Polackerna nu tyckte att deras kung handlat helt emot deras principer och att de alls inte ville ha nåt angreppskrig mot grannlandet sverige, stod det dem fullt fritt att avsätta sin kung. Oavsett om Polen inte var något August hade nämnvärd kontroll över, trots kungatiteln måste snarare ansvaret ligga på honom som kung av Polen ,och som sådan har han mer ansvar för landet än kungen av sverige.