Karl XII

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 3 december 2005, 21:23

Jo, han är skicklig. Och massmedia har verkligen gett honom tillfälle att visa sina talanger, detta var tredje gången han uppträdde i SVT.

Det där med "källorna trogen" är en av de största bluffarna i hela historien. Nu har han lyckats undvika att bli synad offentligt, jag skulle på två minuter sticka hål på den bubblan om jag bara fick chansen.

Uttalet av Poltava, ja. Vilket är det rätta uttalet, kan man undra. Är det det som brukades av svenskarna? Eller kanske det som brukades av Mazepa och hans folk? Eller är det rätta uttalet kanske det polska eller ryska?

Armavhuggningar o.dyl. - man bör vara medveten om att Brunners store auktoritet inte är några "urkällor", utan framför allt Anders Fryxells "Berättelser ur swenska historien" från 1850-talet. Att hugga av sig armen synes väl något drastiskt och inte helt riskfritt, ungefär som att bota huvudvärk med halshuggning. G. F. Axelson berättar att det 1717 förekom i Kalmar län att en del av roteringsmanskapet högg av sig fötter och händer. Som källa anförs ett brev från landshövdingen den 6 november 1717. Peter Ericsson nämner i sin avhandling ytterligare ett par referenser till självstympningar.

Den där tramsiga käpphistorien, ja. Han nämnde den redan på Bokmässan för två månader sedan. Jag har fortfarande inte sett till själva dokumentet och det har nog ingen annan heller. Granskar man det han ändå sagt finner man att Brunner båda gångerna sagt att det skedde 1869. I verkligheten var gravöppningen 1859. Vidare säger han att vittnesmålet kommer från en Klinckowström, i tjänst hos hertigen av Dalarna. Det fanns verkligen en Vilhelm Klinckowström som 1869 var i tjänst hos nämnde hertig, men det hade han inte varit 1859. Denne Klinckowström nämns heller inte bland de som var närvarande 1859. Vidare var Oscar II vare sig 1859 eller 1869 kung, det blev han först 1872. När det sedan käppen så förstår jag inte vad Brunner vill ha sagt. Enligt hans bok gick kulan in på vänster sida och det ska ha varit mord. Oscar ska ha petat med käppen på vänster sida. Alltså var hålet mindre innan han petade. Det gör förstås i sin tur mord osannolikare, ett närskott med hög anslagshastighet ger ju större skador än att skott från långt avstånd med lägre anslagshastighet. Så Brunner verkar närmast försöka vilja knäcka sin egen teori. För övrigt vill jag nog påstå att Brunners rättsmedicinska kunskaper inte är alltför stora.

Och med tanke på innehållet i boken och hans spridning av felaktiga uppgifter om arméchefen Per Sylvan har jag obefintligt förtroende för hans hantering av källmaterial.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 4 december 2005, 13:31

map358 skrev:
Det där korta inlägget om uttalet av ortsnamnet Poltava var ett smart drag av Brunner!
Vet inte det, tycker mest han där avslöjar sig som en obekväm besserwisser. En sådan attityd slutade jag med i Högstadiet...

Är det förresten ngn som har koll på ungefär hur många ex av Carolus Rex som sålts? Det kan väl inte vara alltför många som orkar ta sig igenom en tegelsten på 800 sidor skriven på gammelsvenska...

Torbjörn J
Medlem

Inlägg av Torbjörn J » 4 december 2005, 13:39

Här är en recension där man kallar boken roman, men att den har för mycket fakta och därmed lite tung att läsa...
arbetarbladet

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 4 december 2005, 16:46

Djinghis Khan skrev:
map358 skrev:
Det där korta inlägget om uttalet av ortsnamnet Poltava var ett smart drag av Brunner!
Vet inte det, tycker mest han där avslöjar sig som en obekväm besserwisser. En sådan attityd slutade jag med i Högstadiet...

Är det förresten ngn som har koll på ungefär hur många ex av Carolus Rex som sålts? Det kan väl inte vara alltför många som orkar ta sig igenom en tegelsten på 800 sidor skriven på gammelsvenska...
Det är nog åtskilliga tusen exemplar. Första omgången var på 50 000 ex., och enligt uppgift ska en ny tryckas upp.

Däremot är det inte så mycket gammalsvenska, i varje fall inte om man med det menar 1700-talssvenska.

Arwen96
Ny medlem

Karl XII och nazister, varför?

Inlägg av Arwen96 » 4 december 2005, 22:24

Hej, jag är 10 år och har precis börjat forska om Karl XII. Jag undrar varför Karl XII är en symbol för nazisterna? Han skapade ju mer fred än krig, varför hyllar de honom? :?

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Kontakt:

Re: Karl XII och nazister, varför?

Inlägg av CRS » 5 december 2005, 16:53

Arwen96 skrev:Hej, jag är 10 år och har precis börjat forska om Karl XII. Jag undrar varför Karl XII är en symbol för nazisterna? Han skapade ju mer fred än krig, varför hyllar de honom? :?
Därför att de som ville att Sverige skulle slåss på tyskarnas sida i Första och Andra världskrigen hade gjort Karl XII till sin symbol. Kanske främst för att han angrep Ryssland (1708-1709), något som tyskarna också gjorde. Sedan har nazisterna fortsatt att hylla Karl XII, nu mest för att de inte vet bättre.

Arwen96
Ny medlem

då förstår jag varför

Inlägg av Arwen96 » 5 december 2005, 22:03

tack för svaret om Karl XII :) intressant det där med Ryssland.

Jokke
Medlem

Inlägg av Jokke » 16 december 2005, 22:26

Tycker det var en ganska bra roman. Men som sagt man kan inte direkt tro på all fakta.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 17 december 2005, 15:24

Var Karl XII nyktersist?
Läste lite i den här boken av Frans G Bengtsson att han skämdes så mycket över att ha varit berusad inför änkedrottningen i sin ungdom att han aldrig drack mer. Drack han inte under fångenskapen i Turkiet heller?

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 17 december 2005, 17:38

Efter insidenten med änkedrottningen så ska Karl XII endast ha druckit alkohol två gånger. En gång vid kalebaliken vid Bender, då det inte fanns något vatten och konungens törst blev så stor att han drack lite vin. Sen den andra gången i ett tysktvärdshus om jag minns rätt. För att bevisa att han inte var den svenske konungen, efter att någon ska ha känt igen honom. För alla visste att Karl XII inte drack.

Fast om jag har förståt detta rätt ska det visst bara vara myt? Jag vet inte, har för mig att jag har läst det här på skalman för ett bra tag sedan.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 17 december 2005, 19:08

Jokke skrev:Tycker det var en ganska bra roman. Men som sagt man kan inte direkt tro på all fakta.
Det förnuftigaste är att inte tro på några fakta alls. Då har man rätt betydligt oftare än vad man har fel...

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 17 december 2005, 19:14

Per-Erik Larsson skrev:Var Karl XII nyktersist?
Läste lite i den här boken av Frans G Bengtsson att han skämdes så mycket över att ha varit berusad inför änkedrottningen i sin ungdom att han aldrig drack mer. Drack han inte under fångenskapen i Turkiet heller?
Sven Grauers analyserade räkenskaperna från de första krigsåren i några artiklar publicerade i Karolinska förbundets årsbok på 60-talet. Hans slutsats var att Karl XII drack vin, öl och dylikt. Sedan kan man då fundera över hur det kan finnas så pass många vittnesmål som upprepar detta med vatten.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 10 februari 2006, 18:47

Ämnet har varit försänkt i dvala ganska länge, men följande intervju ur Hallandsposten förtjänar att läsas av fler:

"...Ernst Brunner, författare från Stockholm som på tisdag 7 februari besöker Söndrums bibliotek för att tala om romanen ”Carolus Rex”.

I mars framträder du även på Laholms stadshotell. ”Carolus Rex” kom tidigt i höstas, har du hållit många föredrag om boken?

– Jag tillhör de författare som väljer att ofta träffa min publik, jag framträder ungefär 100 gånger om året. Det är en rikedom av särskilt slag att få möta läsarna.

Du går i närkamp med verkliga personer i flera av dina böcker, du har skrivit om Edith Södergran, Bellman och nu Karl XII. Vad är det som gör att du skriver om historiska personer?

– Jag har alltid skrivit historiska texter, ”Kocksgatan” är till exempel en historisk dokumentär. Jag finner det lockande att kombinera forskning med egna livserfarenheter. Det fanns mycket skrivet om Karl XII, men samtidigt ingenting alls, det skrivna var tillrättalagt.

Boken har väckt uppståndelse.

– Ja, jag har aldrig tidigare stött på en så bred skala av reaktioner, fundamentalistiska karoliner med högeranknytning är upprörda, liksom nynazisterna som tidvis har förföljt mig.

Vad ligger bakom reaktionerna?

– Myter är svårast att ta död på. De som hyllar Karl XII inser nu att bilden av honom kommer att förändras genom min bok. Detta upprör dem, även om de ser att min bok håller för en vetenskaplig prövning. Just nu kan jag mest i landet om Karl XII och det är svårt för somliga att acceptera."

http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=119067

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Kontakt:

Inlägg av CRS » 10 februari 2006, 19:36

Ben skrev:Ämnet har varit försänkt i dvala ganska länge, men följande intervju ur Hallandsposten förtjänar att läsas av fler:

"...Ernst Brunner, författare från Stockholm som på tisdag 7 februari besöker Söndrums bibliotek för att tala om romanen ”Carolus Rex”.

I mars framträder du även på Laholms stadshotell. ”Carolus Rex” kom tidigt i höstas, har du hållit många föredrag om boken?

– Jag tillhör de författare som väljer att ofta träffa min publik, jag framträder ungefär 100 gånger om året. Det är en rikedom av särskilt slag att få möta läsarna.

Du går i närkamp med verkliga personer i flera av dina böcker, du har skrivit om Edith Södergran, Bellman och nu Karl XII. Vad är det som gör att du skriver om historiska personer?

– Jag har alltid skrivit historiska texter, ”Kocksgatan” är till exempel en historisk dokumentär. Jag finner det lockande att kombinera forskning med egna livserfarenheter. Det fanns mycket skrivet om Karl XII, men samtidigt ingenting alls, det skrivna var tillrättalagt.

Boken har väckt uppståndelse.

– Ja, jag har aldrig tidigare stött på en så bred skala av reaktioner, fundamentalistiska karoliner med högeranknytning är upprörda, liksom nynazisterna som tidvis har förföljt mig.

Vad ligger bakom reaktionerna?

– Myter är svårast att ta död på. De som hyllar Karl XII inser nu att bilden av honom kommer att förändras genom min bok. Detta upprör dem, även om de ser att min bok håller för en vetenskaplig prövning. Just nu kan jag mest i landet om Karl XII och det är svårt för somliga att acceptera."

http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=119067
Är han säker på att det är Karl XII han kan mest om? Jag menar han kan ju inte skilja på Gustav II Adolf och Karl X Gustav i boken...

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 10 februari 2006, 20:24

Fast alla läsare får inte möta honom. Det finns orter Brunner undviker - trots att han kan mest i landet om Karl XII. Det får nämligen inte finnas uppenbar risk för att frågestunden kommer att innehålla kritiska frågor och synpunkter.

Skriv svar