och därför också helt fel. Vi är i det som anses som den tidiga moderna tidens absoluta börjanERland skrev:
Fast hmm, det var ju inte under tidigmodern tid...
Quiz: Tidigmodern tid
Re: Quiz-Tidigmodern tid
Då gissar jag på Martin Luther. Det kan vara en katolsk propagandabild där man skräms med att Luther är tysk (german) och därmed barbar. Luther var ju munk från början så det stämmer med bilden.
Visst är det Luther. Inte riktigt som vi är van att se honom. Samtiden var bekymrad över hans sätt att uttrycka sig och gå fram som en buffel. Inte bara fiender, utan även hans anhängare.
Och bilden visar precis det. Luther som Hercules germanicus som klubbar sina fiender.
Erland svingar klubban i tråden som nästa frågare
Och bilden visar precis det. Luther som Hercules germanicus som klubbar sina fiender.
Erland svingar klubban i tråden som nästa frågare
Jag har svårt att komma på någon fråga just nu. Så jag ger frågan fri.
Någon som känner sig manad att komma med en ny fråga?
/Marcus
/Marcus
VI söker två italienska vetenskapsmän som var verksamma i början av 1600-talet. Båda hade efternamn som börjar på S, men de hade inte samma efternamn.
Filippo levde 1582-1614, kom från en rik adlig familj i Florens och dog i Barcelona. Han blev tidigt föräldralös och uppfostrades av sin farbror. Han studerade fysik och matematik och beskrivs som astronom.
Giovanni Francesco levde 1571-1620, kom från Venedig och var matematiker. Han var vän med den engelske vetenskapsmannen William Gilbert. Bl.a. tillverkade han portabla termometrar.
Jag har nu tre frågor:
1. Vad hette Filippo resp. Giovanni Francesco i efternamn?
2. De hade en gemensam vän och kollega (det var inte Gilbert), utan vilken vi nog inte skulle ha hört talas om dem. Vad hette han?
3. De hade, sig själva ovetande, en viktig relation till en fiktiv person vars namn också börjar på S. Vad hette han?
Filippo levde 1582-1614, kom från en rik adlig familj i Florens och dog i Barcelona. Han blev tidigt föräldralös och uppfostrades av sin farbror. Han studerade fysik och matematik och beskrivs som astronom.
Giovanni Francesco levde 1571-1620, kom från Venedig och var matematiker. Han var vän med den engelske vetenskapsmannen William Gilbert. Bl.a. tillverkade han portabla termometrar.
Jag har nu tre frågor:
1. Vad hette Filippo resp. Giovanni Francesco i efternamn?
2. De hade en gemensam vän och kollega (det var inte Gilbert), utan vilken vi nog inte skulle ha hört talas om dem. Vad hette han?
3. De hade, sig själva ovetande, en viktig relation till en fiktiv person vars namn också börjar på S. Vad hette han?
Det enklaste är nog att gå på fråga 2, kollegan och vännen. Det bör alltså vara ytterligare en italiensk vetenskapsman verksam i början av 1600-talet, mer känd än sina båda vänner. Vem är den förste ni kommer att tänka på?
Fråga 3 är lite kryptisk, men det handlar om att våra båda herrar förekommer i fiktiv form i ett par böcker, där också en tredje fiktiv herre med namn som börjar på S förekommer. Och vem tror ni skrev dessa böcker?
-
svartekaptenen
- Medlem
Ja efternamnen är Salviati och Sagredo och polaren måste vara Galileo Galilei.
Sen vad angår fråga 3 så är måste en av böckerna vara Dialog om de 2 världssystemen
och den tredje karaktären är Simplicio och författaren är Galilei.
Sen vad angår fråga 3 så är måste en av böckerna vara Dialog om de 2 världssystemen
Det är helt rätt. Galilei lånade sina då avlidna vänners namn till de debatterande herrarna i "Dialog om de två världssytemen", och senare i "Två nya vetenskaper". Den tredje, påhittade, karaktären i böckerna är Simplicio, som försvarar det gamla synsättet, medan Salviati företräder Galileis nya synsätt och Sagredo är förment neutral.svartekaptenen skrev:Ja efternamnen är Salviati och Sagredo och polaren måste vara Galileo Galilei.
Bra svartekaptenen! Frågan är din!
-
svartekaptenen
- Medlem
Nåväl jag söker en incident som utspelades under Gustaf Wasas regeringstid, det var några Tyskar inblandade samt ett fyllo som spelade en avgörande roll, det skedde i Stockholm och en konsekvens av detta var att det stiftades en väldigt märklig lag. Frågorna är: Vad var det som skedde, vad hette fyllot samt vad var innehållet i sagda lag.
Hmm, Gustav Vasa hade ju några tyska rådgivare, som han en efter en lyckades göra sig till ovän med, som Berend von Mehlen och Conrad von Pyhy. Var någon av dessa inblandad i incidenten det frågas om?
-
svartekaptenen
- Medlem
Nej det var inga rådgivare, Tyskarna var köpmän, jag kan inte ge några namn för då blir det för lätt. Hansan var ocksåERland skrev:Hmm, Gustav Vasa hade ju några tyska rådgivare, som han en efter en lyckades göra sig till ovän med, som Berend von Mehlen och Conrad von Pyhy. Var någon av dessa inblandad i incidenten det frågas om?
med på ett hörn sig själv ovetandes.
Några associationer: Guy Fawkes, James I av England.
-
svartekaptenen
- Medlem
Det var tydligen svårt det här, nå en ny ledtråd:
Gunpowder, treason and plot, dessa tre ord är ytterst relevanta.
Gunpowder, treason and plot, dessa tre ord är ytterst relevanta.
Lite googling ger vid handen att det måste vara Krutkonspirationen 1536 du är ute efter. Men det framgår inte ur Wikipediaartikeln vad det var för lag som stiftades pga. denna.
Jag hade aldrig hört talas om denna märkliga historia innan.
Jag hade aldrig hört talas om denna märkliga historia innan.