Quiz: Tidigmodern tid
Re: Quiz-Tidigmodern tid
Jag har faktiskt tagit mitt namn från Der Löwe aus der mitternacht, eftersom jag anser att han är den ende svensk som påverkat europas öde under en tid och påverkat dess utveckling för lång tid framåt. Han är dessutom den enda svenska fältherren som kan sägas haft stor påverkan på krigskonstens utveckling historiskt, lite av min idol kan man säga. Men nu till nästa fråga, nedan ser vi en fälherre, vem var han och vad kan sägas vara det han är mest känd för?
- Bilagor
-
- fältherre.jpg (38.02 KiB) Visad 2030 gånger
Jakob De la Gardie. De la Gardieska fälttåget. "Erövringen" eller "intagandet" av Moskva?Der Löwe skrev:Jag har faktiskt tagit mitt namn från Der Löwe aus der mitternacht, eftersom jag anser att han är den ende svensk som påverkat europas öde under en tid och påverkat dess utveckling för lång tid framåt. Han är dessutom den enda svenska fältherren som kan sägas haft stor påverkan på krigskonstens utveckling historiskt, lite av min idol kan man säga. Men nu till nästa fråga, nedan ser vi en fälherre, vem var han och vad kan sägas vara det han är mest känd för?
Ja visst är det det. Och ledtrådarna var Kreml, Jakobstads stadshus, staden uppkallad efter honom och palatset Makalös som brjade byggas av honom och senare brann ned., fullapa lämnar nästa fullträff.
Ursäkta min fördröjda uppföljelse, här är den iallafall.
Jag vill ha svar på följande: Vilket slag föreställer bilden? Vem är personen avbildad i center? Vilken händelse av slaget föreställer bilden (vad gör personen i fråga)?
Jag vill ha svar på följande: Vilket slag föreställer bilden? Vem är personen avbildad i center? Vilken händelse av slaget föreställer bilden (vad gör personen i fråga)?
Holowczyn den 4:e juli 1708 (eller 14:e enligt ryska kalendern). Centralfiguren är Carolus Rex himself - men vad gör han?
Splittrade den ryska fronten genom att vada genom träsken där ryssen minst väntade dom????
Varjag
Splittrade den ryska fronten genom att vada genom träsken där ryssen minst väntade dom????
Varjag
Rätt och rätt. Mjo, det är ju rätt i och för sig. Inte riktigt det jag tänkte på. Tänkte mer på vad Karl gjorde (som bilden också visar) just då, förutom att vada genom träsken. händelsen berör främst två personer, Karl och "den andra" 
Jag kan ge en liten ledtråd.
Jag kan ge en liten ledtråd.
Jag känner att min quiz-fråga dragit ut lite väl på tiden och kanske var lite väl långsökt. Jag ger härmed över kommandot till varjag som in princip svarade rätt. Händelsen jag var ute efter var när Karl XII gav sin häst till sårade gardeskaptenen Erik Gyllenstierna för att snabbt låta han komma i säkerhet. Mer om detta i Peter Frost's "Katastrofen vid Poltava" sida 151.
varjag, ordet är ditt!
varjag, ordet är ditt!
Tack fullapa
Året är cirka 1550 - - till den enda hamn det får lossa i.
Vilket lands flagga för skeppet - och vilken hamn skall det lossa sin last i?
Varjag
Året är cirka 1550 - - till den enda hamn det får lossa i.
Vilket lands flagga för skeppet - och vilken hamn skall det lossa sin last i?
Varjag
Har för mig att Nagasaki var den enda hamn där utlänningar fick bedriva handel, och i så fall var det portugiser..?
Fast även om gamla målningar inte är så verklighetstrogna så ser det inte ut som europeer.
Fast även om gamla målningar inte är så verklighetstrogna så ser det inte ut som europeer.
Visst är det ett portugisiskt skepp - som seglar in till Nagasaki - den enda ''koncessionshamnen'' i Japan och koncessionen hade portugiserna monopol påAmund skrev:Har för mig att Nagasaki var den enda hamn där utlänningar fick bedriva handel, och i så fall var det portugiser..?
Målningen - är japansk, det är därför folket ser mer asiatiska ut. Plus, att de postugisiska sjömännen inte sällan klädde sig i kinesiska paltor som de inhandlat där.
En annan detalj som förtjänar nämnas - är att de portugusiska skeppen som kom till Nagasaki - ofta hade kinesiska varor ombord som last, vilka var efterfrågade i Japan. Där på den tiden inga kinesiska skepp fick landa.....
Amund supercargar nästa, Varjag
Ojdå-tack! Fick jag frågan i den här kategorin?varjag skrev:Amund supercargar nästa, Varjag
Vem är hon?
Amund skrev: som bar hembygdens namn, nästan min faktiskt.![]()
Eller tvärtom var det väl.Amund, Västerbotten