När skedde invasionen, var och vem ledde den?, Varjag
Quiz: Tidigmodern tid
Re: Quiz-Tidigmodern tid
Tack cats. En invasion -
ledd av denne man,
Anmärkningsvärt - invaderades ett land där nåt sånt inte hänt på mera än 700 år
Dom sista - före frågans, gjorde det anno 1066 - ledaren då hette ''Wille'' - 
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Fishguard utanför Bristol 22-24 feb 1797. Leddes av irländsk-amerikanen William Tate, som var i fransk tjänst. Men ---- de bilder jag sett på denne passar inte in på kvissfrågans. Högste chef - på behörigt avstånd - var Lazar Hoche och med var även irländaren Wolfe Tone. Men ej heller de liknar bilden.
--beror på att frågans man ''var ute'' redan nitton år tidigare......Men ej heller de liknar bilden.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
OK, John Paul Jones, Whitehaven (där sv segelskolskeppet af Chapman byggdes 1888 as Dunboyne).
Och nu blev det rätt man och plats -Stellan Bojerud skrev:OK, John Paul Jones, Whitehaven (där sv segelskolskeppet af Chapman byggdes 1888 as Dunboyne).
http://en.wikipedia.org/wiki/John_Paul_Jones
Stellans tur invadera, Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Jag skäms. Som "barn i huset" USNA Annapolis borde jag ha tagit denna kultfigur direkt. Alltnog. Vem?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Ledtråd:
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Och en ledtråd till:
Frågans man är kaptenen i US Navy - Stephen Decatur som utmärkte sig i Barbareskkrigen mot arabiska pirater i Medelhavet.
Frimärket föreställer honom t.v. och Kaptenen Thomas McDonough t.h.
Jagaren är DD 341 USS DECATUR
Varjag
Frimärket föreställer honom t.v. och Kaptenen Thomas McDonough t.h.
Jagaren är DD 341 USS DECATUR
Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Varjag jagar vidare.
Tack Stellan. Piratplågan i Medelhavet från de muslimska barbareskstaterna, var ett alltvarligt avbräck för sjöfarten och den internationella handeln.
Nordafrikas ekonomi, var beroende av slavhandel - som kopplades till dåtidens strid mellan Ottomanväldet och Kristenheten - helt enkelt en sorts ''Jihad'' - påhejat från Konstantinopel. Konstantinopel - hårdskattade det materiella bytet som piraterna erövrade. Medan piraternas huvudsakliga reella inkomster kom från slavhandel och ''lösen'' för såna som hade råd betala för att inte ruttna bort som galärslavar..... Denna fantasifulla teckning, visar en av de framgångsrikaste piratkaptenerna (stående längst upp t.v.)
Han var varken muslim eller berber/arab.....vem var han?, Varjag
Nordafrikas ekonomi, var beroende av slavhandel - som kopplades till dåtidens strid mellan Ottomanväldet och Kristenheten - helt enkelt en sorts ''Jihad'' - påhejat från Konstantinopel. Konstantinopel - hårdskattade det materiella bytet som piraterna erövrade. Medan piraternas huvudsakliga reella inkomster kom från slavhandel och ''lösen'' för såna som hade råd betala för att inte ruttna bort som galärslavar..... Denna fantasifulla teckning, visar en av de framgångsrikaste piratkaptenerna (stående längst upp t.v.)
Han var varken muslim eller berber/arab.....vem var han?, Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Kuriöst nog finns det flera att välja bland. I den anglosachsiska världen är nog kapten Jack eller John Ward mest känd. Men en del källor placerar holländaren Jan Janszon högst på skurklistan, där även holländaren Siemen Danziger är högrankad.
Jack ''Birdy'' Ward eller med sitt muslimska namn - Yusuf Reis, var mannen jag sökte.Stellan Bojerud skrev:Kuriöst nog finns det flera att välja bland. I den anglosachsiska världen är nog kapten Jack eller John Ward mest känd. Men en del källor placerar holländaren Jan Janszon högst på skurklistan, där även holländaren Siemen Danziger är högrankad.
http://en.wikipedia.org/wiki/Jack_Ward
Stellan är bättre på holländare än jag, så wenn möglich - håller jag mig till anglosachsare
Din tur ''ta kniven mellan tänderna'' å äntra ett skepp, Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
En populär holländsk sång handlar om "Silverflottan". Redovisa när och vilka aktörer.