Perra skrev:kan avslöja att en släkting var på en kryssning i helgen där herr Brunner deltog som en av många författare på nåt jippo. Han berättade visst inför en förtjust publik hur det gick till när kungens lem skulle undersökas, hur han satt bakom en skärm och att man petade på den utan att den rörde sig eller hur det var. Vad är nu detta för nåt? vidare drog han det gamla vanliga han sagt tidigare, en del väl valda utalanden om att kungen hellre sov med lemmen i en träklyka och andra "citat" från kungen angående kvinnor, naturligtvis sådana som passar in i bilden.
Något som jag uppfattade som intressant var att han tydligen nämnde att media (observera media inte han själv) hade blåst upp allt så stort och att de skrivit och gjort en hel del utan att han deltagit. Min källa tordes inte säga att han menade att han blivit feltolkad, för det kan han väl ändå inte påstå, men det låter som att han ändå vill kasta skit på media av nån anledning. Vilket är märkligt eftersom de till största delen varit oförskämt okritiska och dessutom givit honom den publicitet som gör att han kommer tjäna stora stålar...
Jag tror möjligen att hr Brunners rika fantasi spelar honom ett spratt. Den jag känner till är det som finns i Liljegrens bok, nämligen att Urban Hjärne ska ha försökt lura i Karl XII något slags afrodisiakum. Det kommer i sin tur ur ett brev från den danske diplomaten Grüner av den 28 januari 1699. Träklykan vet jag inte heller var den kommer ifrån, det är inte heller något jag känner igen. Det hela är dessutom aningen tramsigt av Brunner, eftersom Karl XII faktiskt vid den tiden endast var 16 år gammal. Och så tidigt gifte sig väl ingen svensk kung vare sig före eller efter Karl XII. Och jag kan inte riktigt se att Karl XII skulle varit mer sympatisk om han haft 17 älskarinnor, eftersom sex utom äktenskapet trots allt var en brottslig handling för den vanlige svensken. Dessutom hade Brunner, om det hade passat honom, kunnat hitta rakt motsatta uppgifter i samma typ av källor som han använt när deras uppgifter passat honom. De la Motraye nämner ett kungligt barn och Axel Reuterholm hävdar att Sara Törne var kungens älskarinna. Men den typen av uppgifter passade förstås inte.
Sedan kan Brunner prata om media hur mycket han vill, men han har sagt en hel del i direktsändning i TV som knappast media kan skyllas för. Och jag tror inte att Aftonbladet tvingade honom att göra intervju inne i gravkoret i Riddarholmskyrkan. Nej, tänder man en brasa som Brunner gjort får man nog vara beredd på att det kan skvätta en del gnistor.