Karl XII

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 11 september 2005, 11:15

Ben skrev:t.ex. ska Karl XII på ett ställe straffa Axel Wachtmeister men det slutar med att han straffar Hans Wachtmeister. Helt enkelt för att Brunner inte förstått att det var två olika personer.
:lol:
Ben skrev:De avsiktliga felen är av en helt annan typ, de ska understryka Brunners budskap.
Frågan är vilket som är värst?
Ben skrev:I fallet Gustav Adolf-Karl X Gustav har Brunner själv i TV talat om Gustav II Adolfs krigartält
Urk. Ja, det skall en förtvivlat välvillig recensent till för att få det till något annat än en paradgroda.

(Förresten så heter det Kronborgs slott, det där vid Helsingör. Icke att förväxla med Kronobergs slott i länet med samma namn.)

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 11 september 2005, 12:15

Hexmaster skrev:
Ben skrev:De avsiktliga felen är av en helt annan typ, de ska understryka Brunners budskap.
Frågan är vilket som är värst?
Det skulle jag nog vilja säga att de avsiktliga misstagen är. Deras uppgift är att bygga upp den bild av Karl XII som Brunner vill förmedla och är oftast mycket svåra för den vanlige läsaren att avslöja. När Brunner t.ex. ändrar domarna i justitierevisionen krävs det att läsaren har tillgång till "Karl XII på justitietronen" för att det ska gå att avslöja. När han låter kungen uttrycka sig hurtigt om hängningar krävs att läsaren är väl förtrogen med Lyth och Petres dagböcker för att något ska märkas. När Brunner förvränger en dialog mellan prins Karls lärare och prinsen så att originalets tal om att skydda sin nästa blir till att "knäcka" dårar måste läsaren ha "Konung Karl XII:s egenhändiga bref" för att förstå vad som hänt. När Brunner dukar upp en stor likbesiktningsscen måste läsaren återigen gå igenom "Karl XII på justietronen" för att inse att vissa av de beskådade helt enkelt inte hade dömts vid det aktuella tillfället etc.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 11 september 2005, 17:49

För det första är det ju mer troligt att Karl X Gustav hade det där maffiga tältet än att Gustav II Adolf hade det, passar den senares personlighet bättre kanske. Och det är väl någon här som hade bevisat att det var Karl X:s tält? Men finns det belägg för att Karl XII använde det här tältet (som jag inte hört någonting om tidigare) och i så fall hur mycket kan det varit?

Sammanblandningen av de korpulenta krigarkungarna är ju återkommande vad jag kan se...och det är hela tiden Gustav II Adolf som avses. Denne var alltså märkvärdigt nog Karl XII farfar...hur Brunner nu får ihop det, och det var dessutom denne gamle farfar Gustav II Adolf som var på vippen att inta köpenhamn? Fast han i själva verket aldrig försökte sig på detta. Man måste nästan ställa sig frågan...Vet Brunner om att Karl X Gustav har existerat? Eller varför tilldelar han dennes meriter strapatser och barnbarn Gustav II Adolf?

Den andra aspekten, att han medvetet skulle blandat ihop det hela ser jag ingen som helst logik eller trovärdighet i. Han har gjort en av många tabbar, och det här torde vara den mest avslöjande. Tesen att det skulle visa på Karl XII:s sinnestämmning är helt verklighetsfrämmande. Det är bara för otroligt, och kräver för mycket tänk och djup av läsaren för att det ska stämma. Även om det skulle vara avsikten är det helt vansinne...skulle inte Karl XII veta vem som var hans farfar? Han som hade läst in sig noga på just sin fars och sin farfars militära manövrar, och visste ända in på minsta enhet hur slagställningar såg ut. Han var säkert sugen på att avsluta det hans farfar påbörjat med köpenhamn, och det har ju föreslagits att hans intagande av fästningen Lemberg 1704 delvis låg i att han på så vis hade opererat längre söderut än sin farfar och att detta skulle vara ett mål. Sedan fungerade ju Gustav II Adolf mer som hjälte och förebild än Karl X Gustav...men för den skull var han säkert stolt över både far, farfar och farfars morbror. Att han skulle blanda ihop dem kan väl inte ens Brunner föreslå...nej, det är Brunner själv som har blandat ihop personerna och händelserna.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 13 september 2005, 00:06

kan avslöja att en släkting var på en kryssning i helgen där herr Brunner deltog som en av många författare på nåt jippo. Han berättade visst inför en förtjust publik hur det gick till när kungens lem skulle undersökas, hur han satt bakom en skärm och att man petade på den utan att den rörde sig eller hur det var. Vad är nu detta för nåt? vidare drog han det gamla vanliga han sagt tidigare, en del väl valda utalanden om att kungen hellre sov med lemmen i en träklyka och andra "citat" från kungen angående kvinnor, naturligtvis sådana som passar in i bilden.

Något som jag uppfattade som intressant var att han tydligen nämnde att media (observera media inte han själv) hade blåst upp allt så stort och att de skrivit och gjort en hel del utan att han deltagit. Min källa tordes inte säga att han menade att han blivit feltolkad, för det kan han väl ändå inte påstå, men det låter som att han ändå vill kasta skit på media av nån anledning. Vilket är märkligt eftersom de till största delen varit oförskämt okritiska och dessutom givit honom den publicitet som gör att han kommer tjäna stora stålar...

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 13 september 2005, 08:11

Perra skrev:kan avslöja att en släkting var på en kryssning i helgen där herr Brunner deltog som en av många författare på nåt jippo. Han berättade visst inför en förtjust publik hur det gick till när kungens lem skulle undersökas, hur han satt bakom en skärm och att man petade på den utan att den rörde sig eller hur det var. Vad är nu detta för nåt? vidare drog han det gamla vanliga han sagt tidigare, en del väl valda utalanden om att kungen hellre sov med lemmen i en träklyka och andra "citat" från kungen angående kvinnor, naturligtvis sådana som passar in i bilden.

Något som jag uppfattade som intressant var att han tydligen nämnde att media (observera media inte han själv) hade blåst upp allt så stort och att de skrivit och gjort en hel del utan att han deltagit. Min källa tordes inte säga att han menade att han blivit feltolkad, för det kan han väl ändå inte påstå, men det låter som att han ändå vill kasta skit på media av nån anledning. Vilket är märkligt eftersom de till största delen varit oförskämt okritiska och dessutom givit honom den publicitet som gör att han kommer tjäna stora stålar...
Jag tror möjligen att hr Brunners rika fantasi spelar honom ett spratt. Den jag känner till är det som finns i Liljegrens bok, nämligen att Urban Hjärne ska ha försökt lura i Karl XII något slags afrodisiakum. Det kommer i sin tur ur ett brev från den danske diplomaten Grüner av den 28 januari 1699. Träklykan vet jag inte heller var den kommer ifrån, det är inte heller något jag känner igen. Det hela är dessutom aningen tramsigt av Brunner, eftersom Karl XII faktiskt vid den tiden endast var 16 år gammal. Och så tidigt gifte sig väl ingen svensk kung vare sig före eller efter Karl XII. Och jag kan inte riktigt se att Karl XII skulle varit mer sympatisk om han haft 17 älskarinnor, eftersom sex utom äktenskapet trots allt var en brottslig handling för den vanlige svensken. Dessutom hade Brunner, om det hade passat honom, kunnat hitta rakt motsatta uppgifter i samma typ av källor som han använt när deras uppgifter passat honom. De la Motraye nämner ett kungligt barn och Axel Reuterholm hävdar att Sara Törne var kungens älskarinna. Men den typen av uppgifter passade förstås inte.

Sedan kan Brunner prata om media hur mycket han vill, men han har sagt en hel del i direktsändning i TV som knappast media kan skyllas för. Och jag tror inte att Aftonbladet tvingade honom att göra intervju inne i gravkoret i Riddarholmskyrkan. Nej, tänder man en brasa som Brunner gjort får man nog vara beredd på att det kan skvätta en del gnistor.

Peter From
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Peter From » 13 september 2005, 08:24

Ben skrev:
Perra skrev:kan avslöja att en släkting var på en kryssning i helgen där herr Brunner deltog som en av många författare på nåt jippo. Han berättade visst inför en förtjust publik hur det gick till när kungens lem skulle undersökas, hur han satt bakom en skärm och att man petade på den utan att den rörde sig eller hur det var. Vad är nu detta för nåt? vidare drog han det gamla vanliga han sagt tidigare, en del väl valda utalanden om att kungen hellre sov med lemmen i en träklyka och andra "citat" från kungen angående kvinnor, naturligtvis sådana som passar in i bilden.

Jag tror möjligen att hr Brunners rika fantasi spelar honom ett spratt. Den jag känner till är det som finns i Liljegrens bok, nämligen att Urban Hjärne ska ha försökt lura i Karl XII något slags afrodisiakum. Det kommer i sin tur ur ett brev från den danske diplomaten Grüner av den 28 januari 1699. Träklykan vet jag inte heller var den kommer ifrån, det är inte heller något jag känner igen. Det hela är dessutom aningen tramsigt av Brunner, eftersom Karl XII faktiskt vid den tiden endast var 16 år gammal. Och så tidigt gifte sig väl ingen svensk kung vare sig före eller efter Karl XII. Och jag kan inte riktigt se att Karl XII skulle varit mer sympatisk om han haft 17 älskarinnor, eftersom sex utom äktenskapet trots allt var en brottslig handling för den vanlige svensken. Dessutom hade Brunner, om det hade passat honom, kunnat hitta rakt motsatta uppgifter i samma typ av källor som han använt när deras uppgifter passat honom. De la Motraye nämner ett kungligt barn och Axel Reuterholm hävdar att Sara Törne var kungens älskarinna. Men den typen av uppgifter passade förstås inte.

Sedan kan Brunner prata om media hur mycket han vill, men han har sagt en hel del i direktsändning i TV som knappast media kan skyllas för. Och jag tror inte att Aftonbladet tvingade honom att göra intervju inne i gravkoret i Riddarholmskyrkan. Nej, tänder man en brasa som Brunner gjort får man nog vara beredd på att det kan skvätta en del gnistor.
Ben, han tänker nog lite på mig där... Han blev ju inte direkt glad när jag kritiserade honom. Själv hade han ju aaaaldrig sagt nååågonting... "Aggressiv debatteknik" döpte han det till...

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 13 september 2005, 14:30

Peter From skrev: Ben, han tänker nog lite på mig där... Han blev ju inte direkt glad när jag kritiserade honom. Själv hade han ju aaaaldrig sagt nååågonting... "Aggressiv debatteknik" döpte han det till...
hm, vad har jag missat nu. Berätta mer, har han sagt det i nån artikel eller var då? länka gärna någon artikel där du uttalat dig, vet att det redan finns tidigare i tråden men det kanske finns fler som man inte sett. Har Brunner kontrat alltså?

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 13 september 2005, 20:19

Perra skrev:
Peter From skrev: Ben, han tänker nog lite på mig där... Han blev ju inte direkt glad när jag kritiserade honom. Själv hade han ju aaaaldrig sagt nååågonting... "Aggressiv debatteknik" döpte han det till...
hm, vad har jag missat nu. Berätta mer, har han sagt det i nån artikel eller var då? länka gärna någon artikel där du uttalat dig, vet att det redan finns tidigare i tråden men det kanske finns fler som man inte sett. Har Brunner kontrat alltså?
Jag tror att Brunner än så länge uttryckt sitt missnöje med kritiken på andra sätt än genom media. Nu har han väl dock börjat framträda lite här och var i landet, så möjligen kommer det att synas mer efter hand.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 20 september 2005, 17:49

Idag på svt 2 i gokväll klockan 18:15 ska brunner besöka programmet, dvs om en halvtimme typ...

Lord Havelock Vetinari
Medlem

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » 20 september 2005, 18:05

Det måste jag se. Tack för tipset :)

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 20 september 2005, 18:16

Jag känner på mig att det här inte kommer vara bra för det glada tisdagshumöret...

Användarvisningsbild
CRS 1719
Medlem

Inlägg av CRS 1719 » 20 september 2005, 19:17

Ja Ja!!!
Kära E.Brunner, skall man gråta eller skratta??
Synd att ingen nämde Bengt Nilsson annalyser från http://www.karlxii.se/.
Det skulle vara intressant att höra Brunners kommentar om detta.....
Senast redigerad av 2 CRS 1719, redigerad totalt 21 gång.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 20 september 2005, 19:57

Överhuvudtaget får jag spatt på att han jämt får sitta oemotsagd och kasta ur sig vilka groteskheter som helst, alltid med glatt nickande programledare brevid sig. Ska det vara så svårt att bjuda in någon historiker som kan kommentera det hela, eller vägrar han komma om det skulle börja likna en form av debatt?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 20 september 2005, 20:28

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 21 september 2005, 14:21

CRS 1719 skrev:Ja Ja!!!
Kära E.Brunner, skall man gråta eller skratta??
Synd att ingen nämde Bengt Nilsson annalyser från http://www.karlxii.se/.
Det skulle vara intressant att höra Brunners kommentar om detta.....
Som Brunner ska uppträda på ett antal platser under kommande veckor, bl.a. på Bokmässan i Gbg om en dryg vecka, så lär det förhoppningsvis rätt snart framgå vad han har för uppfattning om den saken.

Kom f.ö. häromdagen en recension i en mindre tidning, skriven av en i ämnet tydligen rätt insatt recensent:

http://www.tidningen.to/las.asp?typ=egna&id=1485657

Skriv svar