Tre kronors brand

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 30 augusti 2003, 21:52

äh! tänk negativt. Det skulle ha brunnit ner ändå sen nångång

Westling
Utsparkad

Re: Tre kronors brand

Inlägg av Westling » 2 september 2003, 12:18

Djinghis Khan skrev:Ja vad vet man egentligen? Var det verkligen den slarvige brandmästaren som var skyldig till slottsbranden eller var det månne den sedan länge anklagade Carl Gustaf Tessin som tuttade på eftersom han ville bygga om slottet i sin nya, fula barockstil? Ngn annan som hakar på denna konspirationsteori? :wink:

/DK M
Stockholms Slott är ju jättevackert!

Panzerfaust
Utsparkad

Inlägg av Panzerfaust » 2 september 2003, 17:01

Westling skrev:
Djinghis Khan skrev:Ja vad vet man egentligen? Var det verkligen den slarvige brandmästaren som var skyldig till slottsbranden eller var det månne den sedan länge anklagade Carl Gustaf Tessin som tuttade på eftersom han ville bygga om slottet i sin nya, fula barockstil? Ngn annan som hakar på denna konspirationsteori? :wink:

/DK M
Stockholms Slott är ju jättevackert!
Tre kronor var ju mycket finare. Jag tycker inte att Stockholms slott är speciellt fint, isåfall är Drottningholm mycket finare.

/Jonathan

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 2 september 2003, 17:08

..jag läser att de flesta säger att tre kroner var finare...hur vet ni det, har ni sett slottet med egna ögon? (Själv så tror jag jag enstast att tre kroner var finare)

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 2 september 2003, 17:13

Bild
Bilden hämtad från Wikipedia.

Här ser slottet ganska pampigt ut. Men av den skiss jag sett av Tre kronor var det bara hälften så stort som det nuvarande slottet och med väldigt oregelbundna längor. Från ett fågelperspektiv tror jag inte att det var så imponerande. Däremot var det synd att det inte gick att behålla tornet med tre kronorspiran. Den återkom först i början av 1900-talet när Stockholms stadshus byggdes.

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 2 september 2003, 17:32

Jag håller med med att tre kroner ser mycket bra ut på målade tavlor, men vet man verkligen att det såg ut precis sådär. Jag ifrågasätter inte att tre kroner mest troligt såg bättre ut än det nu varande slott i Gamla stan, men att de flesta säger sig vet det kan man väll bara göra om man har sett båda slotten i verkligenheten, dessutom är väll "beauty in the eye of the seer" (kunde inte komma på något bättre uttryck :P)

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 2 september 2003, 19:06

Visst var det säkert vackert i sin brokighet men mycket var fuskbygge. Tex. det från Johan III, det var träbyggnad med gips på utsidan, målade fönster. Det var en hel grotesk blandning av stilar och med största sannolikhet ett utav europas kallaste slott. Men vackert var det. Dock knappast något för en kung att skryta med.

Det som jag tycker är mest synd är att detta slott med arkitektur från 1300talet till sent 1600tal brann ned. Det skulle varit ett mycket mer intressant slott.

Eder
- Palle

Johnny
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Johnny » 7 mars 2004, 17:33

Finns det någon som har länkar till information om slottet Tre Kronor?

Jag letar exempelvis efter amatörforskares hemsidor och liknande som jag inte får upp på Google eller här på Skalman tidigare.

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 21 mars 2004, 11:42

Han la fram slottplanen till KarlXI, han ville inte ha det så, likaså karlXII..

kan det inte vara så att karl XI inte vill ha slottet ombyggt enabart för att han var snål? jag har inte svårt att tänka mig att karl XI var en liten forntida jokim von anka.!

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 29 juli 2004, 15:15

SuperPalle skrev
en person som hade slarvat med rengörning av en skorsten och två slappa vakter.
Det där med skorstenen har jag aldrig hört, enligt exempelvis Frans G Bengtsson hade en slottsknekt öppnat en liten lönsam krog på vinden, där det säkert inte alltid gick särskilt lugnt till med berusade knektar och ljus. Att det hela sedan spred sig kan ju berott på att någon brandvakt inte var allert.

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem

Inlägg av Kai Robert » 5 augusti 2004, 12:39

Det har brunnit på Tre kronor flera gånger innan det brann ner.

1. 1327 Stockholms andra stadsbrand då det äldsta slottet lades i aska. Ev 1330.

2. 1419 Storbrand i Stockholm som även förstörde det kungliga slottet som återuppförts efter branden 1330 (?). Även stadens arkiv lades i aska inkl stadsprivilegier.

3. 1525 Brand på Slottet Tre kronor. Det kungliga gemaket och silverkammaren blev lågornas rov.

4. 1642 Fyra av slottet Tre Kronors torn störtade samman vid hotande eldsvåda. Drottning Kristina måste fly ur sina rum.

5. den sista, 1697-05-07 Det började brinna på vinden ovanför Rikssalen i Slottet Tre Kronor. Skräp som samlats runt en trasig skorsten fattade eld. Branden började kl 14 och kl 16 hade den nått bottenvåningen av de äldre delarna. När mörkret sänkte sig är slottet ödelagt. Karl XI stod lik i Slottskyrkan. Hans stoft bars till stallet på Helgeandsholmen. Brandmästarens egen skorsten var otät och han hade trots det eldat i densamma. Han hade även skickat iväg vakterna på andra uppdrag. Brandmästaren och en av vakterna dömdes till döden och fick löpa gatlopp. Den unge Karl XII benådade dem och mildrade straffet till sju gatlopp och straffarbete på Marstrand. Många hemlösa och utsvultna fanns på Skeppsholmen och blev innebrända när byggnader antändes där. Det blåste kraftigt.

Det var ganska vanligt med förödande stadsbränder i de gamla städerna bestående av tätt stående trähus.

källa http://www.brandhistoriska.org/olyckor_se.htm

MVH Kai

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 5 augusti 2004, 12:53

Hm, då är väl det där med krogvinden som orsak inte sann då, utan bara en spekulation. Men det verkar ju som att orsaken är fastslagen med säkerhet.

Visste ni att det var en gammal gubbe, en kapten, som på äldre dagar sa sig studerat uppenbarelseboken och ägnat sig åt spådom, som varnade karl XII:s förmyndarregering för att slottet skulle brinna. Man avfärdade naturligtvis snabbt gubben som dåre och glömde bort varningarna. Sedan stod hela härligheten i fullskalig brand inte långt senare, misstankarna som landade på den gamle kaptenen visade sig ogrundade eftersom han inte var i närheten.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 5 augusti 2004, 13:10

Den stora tragedin med Tre Kronors brand var inte att slottet i sig gick upp i lågor (vilket var illa nog) utan den enorma förstörelse av dokument och böcker skedde nrä arkiv och biblotek eldhärjades. Stora delar av vår äldre historia gick upp i rök och finns bara bevarade i fragment och i inventarielistor.

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem

Inlägg av Kai Robert » 5 augusti 2004, 13:59

På kungliga bibliotekets hemsida finns det lite info om hur mycket som gick förlorat. Över 17000 böcker och 1000 handskrifter. ojojoj.

http://www.kb.se/KBhistor.htm#2

MVH Kai

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Kontakt:

Inlägg av CRS » 9 augusti 2004, 17:58

Kapten_Gars skrev:Den stora tragedin med Tre Kronors brand var inte att slottet i sig gick upp i lågor (vilket var illa nog) utan den enorma förstörelse av dokument och böcker skedde nrä arkiv och biblotek eldhärjades. Stora delar av vår äldre historia gick upp i rök och finns bara bevarade i fragment och i inventarielistor.
Fast man kan å andra sidan fråga sig hur mycket som lågorna tog och hur mycket som förstördes endast av slarv och ointresse efteråt. Det sägs att Storkyrkan fylldes med det kungl möblemanget medan travar av källmaterial som räddats stod i högar ute under bar himmel. Ingen var särskilt intresserad av att rädda det, trots man faktiskt fått det ur eldens grepp.

Skriv svar