Gustav Vasa åkte aldrig Vasaloppet

Ben
Medlem

Re: Gustav Vasa åkte aldrig Vasaloppet

Inlägg av Ben » 22 november 2010, 17:30

Och som påpekats - om man accepterar uppgiften att Gustav hanns upp av två skidlöpare måste av det självklart följa att han visste vad skidlöpning var. Om han sedan kopplade "bräder" till skidor eller ej blir ju rätt sekundärt.
Senast redigerad av 1 Ben, redigerad totalt 23 gånger.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 22 november 2010, 17:52

"Tumme upp", som man säger på Facebook. :)

Även om Vasa knappast var någon skidåkare, enligt lärde professorer vars argumentation verkar knepigare, så kände han naturligtvis till företeelsen.

stenen2
Medlem

Inlägg av stenen2 » 24 november 2010, 21:41

Men känner Dalarna till företelsen Gustav Vasa? Kanske han gjorde mer än att välja mellan häst, snöskor och skidor. Huvudstan i Stockholm gills inte så att saga.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 25 november 2010, 08:57

Hexmaster skrev:
Roback skrev:En variant jag kommer på ur minnet (med risk för minnesluckor) är den om det så kallade Kalvskinnshuset i Visby. Enligt sägnen upplät Visbys borgerskap bara en tomt i den trångbodda staden, stor som ett kalvskinn. Kalvskinnshusets första ägare skar då skinnet i strimlor och mätte upp en stor tomt i staden. Jag är rätt säker på att det finns åtskilliga liknande sägner och att berättelsen i sockenstämmoprotokollet är en typisk sådan.
:) Utan att kunna dunka en klase exempel i bordet så är jag lika säker på att sagan finns lite varstans.
Ett klassiskt exempel är ju sägnen om Kartagos grundande. Kungadottern Dido flydde från Tyrus sedan hennes make mördats, och hamnade i Afrika där den lokale härskaren erbjöd henne så mycket mark som hon kunde omsluta med en oxhud. Fortsättning följer enligt sedvanligt mönster.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 25 november 2010, 09:25

Aj, javisst! Tack för påminnelsen.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 25 november 2010, 19:48

Om jag inte minns helt galet finns oxhuden i remsor också i någon berättelse om vikingarna i England, kanske den där Ragnar Lodbroks söner av den engelske kungen får ersättning i land för dråpet på fadern.

(Jo - det var vad sonen Ivar Benlös ska ha begärt i ersättning)

Messier11
Medlem

Inlägg av Messier11 » 14 december 2010, 16:56

Leopold Von Ranke skrev:"- Om nu kungen inte visste ”hwad bräder han ment” kan han rimligen heller inte ha åkt skidor själv, konstaterar Gubb Tage." http://www.dalademokraten.se/sida/id/145025/

Är inte detta en förhastad slutsats? Om vi bortser från dokumentets värde som källa, är det ändå inte ett starkt belägg för att Gustaf Vasa inte skulle ha åkt skidor. Om vi tar exemplet bordtennis. Det går också under benämningar som pingis eller ping pong. Om vi utgår ifrån att jag har utövat denna aktivitet och att jag endast känner till sporten som pingis. Vid ett tillfälle får jag frågan om jag har spelat bordtennis och jag säger nej – eftersom jag inte känner till benämningen bordtennis. Betyder det då att jag har aldrig spelat bordtennis? Svaret är självfallet nej, men enligt Gubb Tage Bevring sätt att resonera så skulle svaret bli ja.
Nu har jag ingen aning om vilka benämningar som fanns om skidlöpning på 1500-talet, men man kan inte utesluta att det funnits fler uttryck än bräder.
Haha, jag tycker närmast det låter som något som farsan kunde säga när man lyssnade på musik hemma när man var ung: "Vad är det där för oljud?" eller "Det låter som om [hon/han] har ont i magen..." -- och sedan någon om 400-500 år skulle tolka sådana uttalanden som "På 1990 talet fanns det män i sverige som inte visste var musik var."

Jag skulle gissa att GV visste vad skidor var.

Skriv svar