Karl X Gustav böjde ju och bände lite på reglerna gällande Westfaliska.Lundmanus skrev:Himla tjat om "lilla" Sverige. Tillåt mig påmina om att Karl XII:s Sverige var en europeisk stormakt och stod som garant för uppräthållandet av Westfaliska freden.
Voltaire om Karl XII
- Mathias Forsberg
- Medlem
Sverige var en europeisk militärmakt med en förstklassig armé som alla sidor ville med på sin sida, men knappast en stormakt med starkt diplomatiskt inflytande.Lundmanus skrev:Himla tjat om "lilla" Sverige. Tillåt mig påmina om att Karl XII:s Sverige var en europeisk stormakt och stod som garant för uppräthållandet av Westfaliska freden.
Vilka regler tänjde han på? Sverige var väl inte ens officiellt i krig med någon stat inom Tysk-Romerska Riket under Karl X (Österrike förklarade krig som Österrike, inte i egenskap av Kejsardömet). Danmark däremot bröt mot Westfaliska Freden 1657 när de förklarade krig mot Schleswig.Petter skrev: Karl X Gustav böjde ju och bände lite på reglerna gällande Westfaliska.
/Forsberg
Mm, alla sidor utom Ryssland, Polen, och Danmark t. ex. och "diplomatiskt inflytande" har man väl knappast utan militära maktmedel men det är iofs riktigt att Karl XII:s förtroende för diplomatin avtog med tiden ("värjan skojar inte").Mathias Forsberg skrev:Sverige var en europeisk militärmakt med en förstklassig armé som alla sidor ville med på sin sida, men knappast en stormakt med starkt diplomatiskt inflytande.Lundmanus skrev:Himla tjat om "lilla" Sverige. Tillåt mig påmina om att Karl XII:s Sverige var en europeisk stormakt och stod som garant för uppräthållandet av Westfaliska freden.
Ok, var inte medveten om att dom förklarade krig som Österrike och inte som HRE.Mathias Forsberg skrev:Sverige var en europeisk militärmakt med en förstklassig armé som alla sidor ville med på sin sida, men knappast en stormakt med starkt diplomatiskt inflytande.Lundmanus skrev:Himla tjat om "lilla" Sverige. Tillåt mig påmina om att Karl XII:s Sverige var en europeisk stormakt och stod som garant för uppräthållandet av Westfaliska freden.
Vilka regler tänjde han på? Sverige var väl inte ens officiellt i krig med någon stat inom Tysk-Romerska Riket under Karl X (Österrike förklarade krig som Österrike, inte i egenskap av Kejsardömet). Danmark däremot bröt mot Westfaliska Freden 1657 när de förklarade krig mot Schleswig.Petter skrev: Karl X Gustav böjde ju och bände lite på reglerna gällande Westfaliska.
/Forsberg
en fördel man inte får glömma bort när det gäller Voltaire var att han faktiskt intervjuade en hel del av de som var med, fr.a. de svensk-franska officerarna (bl.a. mannen som utpekats som Karl XII:s mördare, Andre Sicre).
Så man kommer (ur det perspektivet) den s.k. historiska verkligheten närmare om man läser Voltaire än ett senare verk!!!
Så man kommer (ur det perspektivet) den s.k. historiska verkligheten närmare om man läser Voltaire än ett senare verk!!!
- SuperPalle
- Medlem
svar
det som fick voltaire att intressera sig för karl XII var att han -enligt voltaire opch till viss del även enligt mer tillförlitliga källor- var att Voltaire tyckte att han var: ärlig,ädel,plikttrogen,intelektuel,folklig och uppriktig.
//palle som har läst biografin
//palle som har läst biografin
- SuperPalle
- Medlem
EN SAK SOM JAG GLÖMDE
boken var INTE ett beställnings jobb, verkligen INTE.
//palle
//palle
- SuperPalle
- Medlem
ni får ursäkta mig men det var en sak till.
det vart boken om karl XII som gjorde voltaire känd och han skrev den 1731. den är INTE full med historiska överdrifter, endast fakta som idag är inkorrekt men som då var högst sant. skillnaderna är dock ej stora.
voltaire gjorde även en omarbetad och något förbättrad version av boken någon gång på 50-60 talet.
//palle
det vart boken om karl XII som gjorde voltaire känd och han skrev den 1731. den är INTE full med historiska överdrifter, endast fakta som idag är inkorrekt men som då var högst sant. skillnaderna är dock ej stora.
voltaire gjorde även en omarbetad och något förbättrad version av boken någon gång på 50-60 talet.
//palle
- SuperPalle
- Medlem
Av vad jag har hört skulle Volaire ha varit en av Karl XII's främsta beundrare. Karl XII var ju en av de mest lärda svenska kungarna, vilket väl har fallit Voltaire i smaken...
Jag har läst större delen av boken, men av någon anledning inte de sista kapitlen (kom nog till bortdrivningen från Osmanska Riket, men detta kan vara en hopblandning med något annat).
Jag har läst större delen av boken, men av någon anledning inte de sista kapitlen (kom nog till bortdrivningen från Osmanska Riket, men detta kan vara en hopblandning med något annat).
Anledningen till att Voltaire skrev en biografi om Karl XII var att han hade kommit i onåd hos den franske kungen och befann sig i exil i England. Den franska drottningen var dotter till Stanislaus Lecsynski, samme man Karl XII ville ha som kung över Polen. Genom att skriva en Karl XII-biografi där han samtidigt passade på att smickra Ludvig XV:s svärfar hoppades han att få komma tillbaka till Frankrike.
Fick han det? Och om ja, vilken roll spelade biografin?Örjan skrev:Anledningen till att Voltaire skrev en biografi om Karl XII var att han hade kommit i onåd hos den franske kungen och befann sig i exil i England. Den franska drottningen var dotter till Stanislaus Lecsynski, samme man Karl XII ville ha som kung över Polen. Genom att skriva en Karl XII-biografi där han samtidigt passade på att smickra Ludvig XV:s svärfar hoppades han att få komma tillbaka till Frankrike.
Jo, han fick komma tillbaka till Frankrike. Och jag antar att det berodde på biografin som för övrigt blev en bestseller. Voltaires biografi räknas som en av världens mest lästa böcker. Än idag används den i franska-undervisningen i före detta franska kolonier. Orsaken till detta är Voltaires mycket lättlästa språk.Fick han det? Och om ja, vilken roll spelade biografin?
Mina uppgifter om detta kommer ifrån förordet till den svenska översättningen av boken.