Karolinska armen i 3D

Användarvisningsbild
AntonKlanton
Ny medlem

Karolinska armen i 3D

Inlägg av AntonKlanton » 07 okt 2025 16:05

Hej!

Jag håller just nu på att arbeta med en YouTube-video om den karolinska armén, som jag återskapar i 3D. I filmen kommer jag att gå igenom hur olika förband formerade sig i strid och hur taktiker som till exempel gå-på-taktiken fungerade i praktiken.

Projektet är fortfarande i ett tidigt skede, så de bilder jag lägger upp nu visar inte hur det färdiga resultatet kommer att se ut. Jag tänker däremot använda den här tråden för att dela uppdateringar, bilder och eventuellt korta klipp under arbetets gång – fram tills videon står helt klar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Re: Karolinska armen i 3D

Inlägg av Markus Holst » 07 okt 2025 16:08

:welcome:

Jag ser fram emot din berättelse.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Inlägg av Hans » 07 okt 2025 17:33

Välkommen AntonKlanton. Förklara gärna dagbrickornas olika betydelse. Jag är såpass ung att jag bara burit:
Bild
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vakthavande_bef%C3%A4l

MVH

Hans

Användarvisningsbild
AntonKlanton
Ny medlem

Inlägg av AntonKlanton » 07 okt 2025 19:38

Hej Hans!

Självklart kan jag förklara lite om det. :D

Dagbrickor, eller ringkragar som de också kallades, hade främst syftet att visa rang och bars av officerare. Jag har modellerat mina ringkragar efter vad Anders Larsson beskriver i sin bok Karolinska uniformer och munderingar åren 1700–1721 samt vissa handgrepp och exercis (sid. 26), där det står:

”Alla officerare ha kragar, av vilka översten av silver och helt förgylld med K.M:ts namn och Kungl. Krona och andra sirater emaljerade, varigenom hans ringkrage skiljer sig från Överstelöjtnantens och Majorens, vilkas ringkragar också är av silver helt förgyllda m. K.M:ts av en krona betäckta namn mellan palmkvistar emaljerade bägge av samma fason. Kaptenernas också av silver helt förgyllda men blott K.M:ts namn och Kungl. Krona och andra sirater emaljerade, varigenom deras ringkragar skiljer sig från Överstelöjtnantens och Majorens, vilkas ringkragar också är av silver helt förgyllda med K.M:ts av en krona betäckta namn mellan palmkvistar emaljerade bägge av samma fason. Kaptenens också av silver helt förgylld, men blott K.M:ts namn med krona av blå emalj. Löjtnanterna och Fänrikarna är av vitt polerat silver med förgyllt K.M:ts namn och krona av samma storlek och fason som kaptenernas.”

Det här var dock endast enligt reglementet. Eftersom officerarna själva fick bekosta sina ringkragar hände det att vissa “snålade” lite. Örjan Martinsson skriver på sin hemsida Tacitus Karoliner att vid slaget vid Poltava tog ryssarna över 60 ringkragar som krigsbyte — och nästan hälften av dessa saknade kungens namnchiffer. Femton av ringkragarna var tillverkade av koppar, men elva av dem hade ändå namnchiffret.

Jag upptäckte däremot att jag hade gjort överstens dagbricka fel i min modell – den ska vara helt av guld, inte i både guld och silver – så jag har gjort en ny version, som du kan se här nedan.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 07 okt 2025 19:55

Undra hur många ringkragar som finns bevarade. Borde väl finnas några på armémuséum

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 07 okt 2025 20:55

Välkommen, AntonKlanton :)

Jag förmodar att du har läst Gunnar Arteus böcker i ämnet från 1972? Om inte så är det ju ett tips.

Ska bli kul att se hur det ser ut till sist.

Jonnyolof
Medlem

Inlägg av Jonnyolof » 08 okt 2025 05:42

Ser fram emot filmen!
Mitt specialintresse är domböcker från Sjuhäradsbygden och den kunskap om historiska förhållanden man kan hämta från dessa. Se min hemsida https://jonnyolof.se/.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Inlägg av Hans » 09 okt 2025 12:19

Tack AntonKlanton.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
AntonKlanton
Ny medlem

Inlägg av AntonKlanton » 09 okt 2025 18:35

Hej markus, bra fråga. När jag läste att ryssarna hade tagit omkring 60 ringkragar som krigsbyte antog jag att det borde finnas ganska många bevarade – både i Sverige och i Ryssland. Men när jag började söka runt insåg jag att det faktiskt inte finns särskilt många kända exemplar från det stora nordiska kriget.

Jag hittade däremot en ringkrage på Armémuseet som dateras till ungefär 1720–1751, så det är fullt möjligt att den kan härröra från krigets slutskede (eftersom kriget pågick ända till 1721).
Utöver det är det mycket möjligt att det finns fler bevarade ringkragar i ryska, ukrainska eller andra europeiska museer, arkiv eller privata samlingar – men jag har tyvärr inte hittat några tydliga belägg för det än.

Jag har faktiskt inte hunnit läsa någon av Gunnar Artéus böcker ännu, men jag hittade några av dem på biblioteket – bland annat Den gamla krigsmakten (1996).
Jag hittade också titeln Krigsteori och historisk förklaring från 1972, men tyvärr har jag inte lyckats hitta den varken till försäljning eller på bibliotek.
Under tiden tänker jag absolut låna Den gamla krigsmakten – stort tack för tipset, Jonny!

Under är bilden jag hittade på ringkragen

Användarvisningsbild
AntonKlanton
Ny medlem

Inlägg av AntonKlanton » 09 okt 2025 19:12

Jag tänkte bara lägga upp en snabb förklaring till bilden jag la upp första dagen, som visar ett kompani.

Min modell kommer direkt från en kopia av Karl XII:s infanterireglemente, nedskriven av Fredrik Lundkvist. På sidan 107 står följande:

"1. Articuln. Stånd Ordning för Et Compagnie bestående af 2 Capitener, 2 Lieutenanter. 2 Fändrickar / 8 UnderOfficerare, 2 Trumslagare och 1 Pijpare.

Den äldsta Capiten står mit för Pipvarne och Fanan bakom honom / den andra Capiten på wänstra Flygelen / den första Lieutenanten på höger / den andra på wänster Flygelen / och den äldsta Fändrick på höger wid Piqvarne. Båda Fältwablarne ytterst på bägge Flyglarne / Sergeanterne på Flyglarne af Piqvenerarne, den äldsta Föraren i halwa Ledet af Piqvarne, och den andra bakom Fanan. Furiern i halfwa Ledet af Musqveterarne på höger / Rustmästaren i halfwa Ledet på den wänstra Flygelen / och spelet bakom Fanan"

Förklaring av färger:

Två kvadrater runt en soldat visar att det är den äldre av de två i sin befattning.

För fältväblarna står det tyvärr inte vem som ska stå var.

Färgkod:

Blå = Kapten

Orange = Fänrik

Röd = Löjtnant

Grön = Fältväbel

Vit = Sergeant

Ljusgrön = Förare

Lila = Furir

Mörklila = Rustmästare

Gul = Spelet

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 09 okt 2025 20:14

AntonKlanton skrev:
09 okt 2025 18:35
...
Jag har faktiskt inte hunnit läsa någon av Gunnar Artéus böcker ännu, men jag hittade några av dem på biblioteket – bland annat Den gamla krigsmakten (1996).
Jag hittade också titeln Krigsteori och historisk förklaring från 1972, men tyvärr har jag inte lyckats hitta den varken till försäljning eller på bibliotek.
Under tiden tänker jag absolut låna Den gamla krigsmakten – stort tack för tipset, Jonny!

...
Det är fullt möjligt att du kan gå till bibban i Gävle och be om fjärrlån. Böckerna finns säkert på fler än ett universitetsbibliotek.

Användarvisningsbild
AntonKlanton
Ny medlem

Inlägg av AntonKlanton » 09 okt 2025 20:46

Tack så mycket för tippset, såg först nu att jag att jag skrev fel namn. Men det ska jag verkligen se till att kolla upp imorgon.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 09 okt 2025 22:39

AntonKlanton skrev:
09 okt 2025 20:46
Tack så mycket för tippset, såg först nu att jag att jag skrev fel namn. Men det ska jag verkligen se till att kolla upp imorgon.
Gör det, det är otroligt bra, och man kan få udda lån.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem

Inlägg av Örjan » 11 okt 2025 13:43

Det är fina bilder, men m/1766-fanan är anakronistisk. Någon sådan fana fick inte Hälsinge regemente förrän 1793 och en full uppsättning fick de först 1813.

Under stora nordiska kriget hade de m/1686-fanor som såg ut sår här:

Bild

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem

Inlägg av Örjan » 11 okt 2025 14:49

Hans skrev:
07 okt 2025 17:33
Välkommen AntonKlanton. Förklara gärna dagbrickornas olika betydelse. Jag är såpass ung att jag bara burit:
Bild
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vakthavande_bef%C3%A4l

MVH

Hans
Den dagbricka du bar är den sista fasen av en evolution av en komponent i riddarens utrustning.

Ringkragen var länken mellan hjälmen och harnesket som gav ett heltäckande skydd runt halsen.

Bild

I slutet av 1500-talet upptäckte man att den stora ytan under ansiktet var ett bra ställe att ha gradbeteckningar och detta blev standard i Europas arméer under 1600-talet. Men eftersom riddarrustningar föll ur modet förenklades den ursprungliga ringkragen så att endast en mindre plåt återstod som förseddes med ett band runt halsen.

Dessa ringkragar hade i bästa barockstil mycket dekorationer men en förordning från 1698 förenklade utseendet så att den kom att se ut så här för de olika graderna:
ringkrage.jpg
Fänrik eller löjtnant från antingen Karl XI:s eller Karl XII:s tid.

Bild
Kapten från Adolf Fredriks tid

Bild
Ringkrage för major eller överstelöjtnant från Gustav III:s tid

Överste och generaler hade större frihet att själva bestämma hur deras ringkrage såg ut så länge den innehöll kungens monogram och de "distingerade" sig själva gentemot sina underlydande. Det enda exempel som jag känner till på den typen av ringkrage är från porträttet av Arvid Horn. Han var fram till 1706 kaptenlöjtnant vid Drabantkåren och hade generalmajors rang.
ArvidHorn.jpg
Ringkragen försvann i den svenska armén när m/1792-uniformen infördes. Därefter satt gradbeteckningarna på epåletter på axlarna. I en starkt förminskad form återkom dock ringkragen redan 1799 i form av den ovan visade dagbrickan som bars av vakthavande befäl.