Jag är benägen att eka "källa tack!", gärna en ickesvensk!Leonidas skrev:Till en början ja, men när kriget visat sitt rätta ansikte så var det inte så populärt längre. Faktum är att svenskarna vann prestige i skåningarnas ögon när de började rensa ut frikårerna, vilka drabbade den skånska allmogen värst, under det skånska kriget.Ljunggren skrev:Nåväl, om din kommentar inte avser 1709-10 vill jag visa följande citat från http://www.milhist.dkLeonidas skrev: Källa tack! Det finns källor som visar att den skånska allmogen inte alls var speciellt euforisk när det gäller danskarnas närvaro under skånska kriget. Speciellt deras "drag" att sätta upp frikårer, vilka urartade till plundringar av skånsk allmoge.
Langt de fleste skåninger modtog danskerne som befriere. Lederen af Danmarks udenrigspolitik Konrad Bierman skrev til Bryssel: "Man kan ikke i ord udtrykke, hvilken glæde beboerne her i landet viser over for hans majestæts ankomst, og med hvilken iver de tilbyder at skaffe alt til hærens underhold, som man kan ønske sig" , og den brandenborgske gesandt beretter om, hvordan skåningerne græd af glæde ved mødet med deres gamle landsmænd. Selv om disse udtalelser muligvis er noget farvede af propaganda, giver de et udmærket billede af stemningen hos det jævne folk, hvorimod de højere samfundslag, særligt adelen, forholdt sig mere afventende.
Skåne under det Stora nordiska kriget
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Det var det dummast jag hört från dig på länge, danskarna slängde målmedvetet kadavren runt om i staden så att sjukdommar skulle grassera, så hade man gjort under storra delar av medeltiden, så det var inget nytt! Dansken: "Öh, nu slänger vi ner lite döda djur i Helsingborgs brunnar, oj vad skoj, det händer nog inget"!:xSyftet var nu inte att sprida sjukdomar, utan att förstöra materiel som var omöjlig att försla över sundet. Att kadaverna sedan fick ligga kvar så länge att de blev en sanitär olägenhet kan väl knappast lastas danskarna.
Anno > Läser du överhuvudtaget de inlägg du svarar på? Nu menar jag inte bara min egna utan i största allmänhet.
Betr din utläggning om huruvida brunnarna iHbg, avsiktligt, blev förgiftade av hästkadaver av danskarna måste jag nog på ditt eget manér be om källa.
Betr din utläggning om huruvida brunnarna iHbg, avsiktligt, blev förgiftade av hästkadaver av danskarna måste jag nog på ditt eget manér be om källa.
Senast redigerad av 1 Ljunggren, redigerad totalt 27 gånger.
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
För tillfället har jag ingen källa, men det är allmänt kännt att man slängde hästkadaver i brunnar för att förgifta vattnet, och tog dom bara livet av hästarna för att svensken inte skulle få dom som du säger, så hade dom inte behöft slänga dom i brunnarna,(eller slänga ner dom i källare) eftersom det bara tar en massa tid som dansken inte hade gott om!Ljunggren skrev:Anno > Läser du överhuvudtaget de inlägg du svarar på? Nu menar jag inte bara min egna utan i största allmänhet.
Betr din utläggning om huruvida brunnarna iHbg, avsiktligt, blev förgiftade av hästkadaver av svenskarna måste jag nog på ditt eget manér be om källa.
Ljungren skrev:

Och gällandes snapphanarna så finns det väl flera böcker om dem där man borde kunna få reda på vad det var för folk som var med där, har dock inga titlar i huvudet för tillfället. Återkommer gällandes den frågan
Nåväl, om din kommentar inte avser 1709-10 vill jag visa följande citat från http://www.milhist.dk
Varför skall inte de få använda svenska källor när du använder danska?Jag är benägen att eka "källa tack!", gärna en ickesvensk!
Och gällandes snapphanarna så finns det väl flera böcker om dem där man borde kunna få reda på vad det var för folk som var med där, har dock inga titlar i huvudet för tillfället. Återkommer gällandes den frågan
Det nämns t.ex. i Arthur Stilles "Kriget i Skåne 1709-1710". Tyvärr har jag inte tillgång till den relevanta delen av bokserien "Helsingborgs historia", där jag skulle förvänta mig att det finns en noggrann utredning av händelserna i och runt Helsingborg år 1710.Betr din utläggning om huruvida brunnarna iHbg, avsiktligt, blev förgiftade av hästkadaver av danskarna måste jag nog på ditt eget manér be om källa.