Svarta i England under Elisabeth I

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Svarta i England under Elisabeth I

Inlägg av tyskaorden » 17 februari 2019, 12:50

Blev lite fundersam när jag var och såg filmen Mary Queen of Scots, där är t.ex. Elisabeth I:s sändebud till den skotska drottningen svart. Hur vanligt var det med svarta människor på de brittiska öarna vid denna tid? Bland drottningens hovdamer syns också de med klara asiatiska drag. Att det förekom personer med utomeuropeisk härkomst i England kan man tänka sig men det var nog inte helt vanlig som filmen vill göra gällande. Man var ju t.ex. vid denna tid i början att bygga upp utomeuropeiska besittningar, så kontakterna bör varit mer livliga längre fram i tiden.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svarta i England under Elisabeth I

Inlägg av Hans » 17 februari 2019, 14:13

Jag har inte sett filmen men idag har det blivit en nästan helig ko att klämma in olika hudfärger (och kön) oberoende om det är historiskt riktigt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 897
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Svarta i England under Elisabeth I

Inlägg av Mackan L » 17 februari 2019, 15:03

Mary Queen of Scots ska nog främst ses ett avsnitt av Game of Thrones eller liknade, utifrån vad jag läst om den och trailers jag sett. Skådisarna, manus etc är säkerligen ok och det är nog en helt ok biofilm men ta med saltet in på bion.

Det allra första jag regerade på när jag såg en trailer var Marys skotska(!?) dialekt. Hon var uppväxt i Frankrike och hade franska som modersmål. Dock förstår jag absolut varför man valt skotska, det ger ett mer genuint intryck. Nationalromantik säljer.
Senast redigerad av 1 Mackan L, redigerad totalt 17 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svarta i England under Elisabeth I

Inlägg av Hans » 17 februari 2019, 15:10



Står inte högst på min lista. Men utan sällskap och barn tittar jag på Startrek Enterprise så jag kanske inte kvalar in som en god kritiker.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Svarta i England under Elisabeth I

Inlägg av erep » 17 februari 2019, 19:37

BBC är ute på en ideologisk korsfärd och har kvoter att fylla.

Det är knappast någon idé att försöka återskapa tidsperioden i omgivning, dräkter etc, om man besätter rollerna med helt ohistoriska skådespelare
Se https://www.spectator.co.uk/2019/01/les ... a-targets/

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Svarta i England under Elisabeth I

Inlägg av tyskaorden » 17 februari 2019, 19:58

Jo det kändes lite krystat med denna rollbesättning. Men rent historiskt vad vet man om bosättningen av svarta i England vid denna tid?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svarta i England under Elisabeth I

Inlägg av Hans » 18 februari 2019, 11:51


Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Svarta i England under Elisabeth I

Inlägg av tyskaorden » 19 februari 2019, 20:45

Så det fanns mellan 1500 och 1640 omkring 360 svarta boende i England och Skottland. Inte särskilt många alltså och Elisabeth I:s kronråd motarbetade aktivt att de skulle bli fler.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Svarta i England under Elisabeth I

Inlägg av StefanZ » 23 februari 2019, 18:04

Det behövde inte vara fråga om statistiskt urval. Utan snarare nyhetens behag, och eller att dessa få kunde vara övergenomsnittliga personer...

Kolla, de få svenskafrikaner i Sverige vid denna tid fick ju vara hovfunktionärer, döptes med högadliga som dopvittnen, å dylikt.
Har det varit någonting sådant, kan man gott tänka sig att man använd en svart hovfunktionär som kurir ja även sändebud. Om han hade huvudet på skaft - ja helt självklart. Om han INTE hade huvudet på skaft å var mest en nickedocka - skickas ut som en finstilt förolämpning...

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Svarta i England under Elisabeth I

Inlägg av tyskaorden » 10 mars 2019, 10:31

Jo så kan det säkert vara, skulle vara intressant om det finns någon dokumentation om det var så i fallet Mary och Elizabeth I.

Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Re: Svarta i England under Elisabeth I

Inlägg av Ördög » 21 april 2019, 22:45

Man har DNA-analyserat kvarlevorna av besättningsmän på Mary Rose, som förliste 1545, och gjort intressanta upptäckter.

Mary Rose crew 'was from Mediterranean and North Africa'
https://www.bbc.com/news/uk-wales-47572089
Dr Nick Owen headed the team at Swansea University which used photogrammetry - a method of producing high definition, photorealistic 3-D images - to visually analyse the remains.

"Having studied the skull of one of the men who went down with the Mary Rose, we found the bone structure was consistent with someone who had North African features, and DNA evidence seems to back this up," he said.

"Today, with a much more mobile world population, it would have been harder to isolate, but in the 16th Century it's easier to pinpoint facial characteristics to a specific location.

"Henry, as we've named him, had a broad nose bridge and wide cheek bones which are far more similar to skeletons found in Morocco or Algeria than those of the indigenous British population of the time."

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 897
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Svarta i England under Elisabeth I

Inlägg av Mackan L » 21 april 2019, 23:26

Jag såg dokumentären på ITV när den gick (sevärd). Den ligger tillgänglig online på deras onlinetjänst för tillfället.

https://www.channel4.com/programmes/ske ... w-evidence

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Svarta i England under Elisabeth I

Inlägg av tyskaorden » 23 april 2019, 20:52

Intressant, men man kan tänka sig att skeppsbesättningar var lite speciella då de lade till i olika hamnar. Kan man tänka sig att det var lätt att rekrytera bland lokalbefolkningen.

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Svarta i England under Elisabeth I

Inlägg av unmo300 » 25 april 2019, 21:15

Dating to the 1730s, the Black community of Liverpool is Britain's oldest, with some Liverpudlians being able to trace their black heritage for as many as ten generations.
https://en.wikipedia.org/wiki/Black_peo ... ol#History

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svarta i England under Elisabeth I

Inlägg av Hans » 25 april 2019, 22:32

Jag betraktar min engelska som hyfsad om inte t.o.m. bra, m.a.o. som en tolvårig brallis från en förort till Liverpool*.

Liverpudlians kände jag inte till och jag lär nog glömma bort det ganska fort.

MVH

Hans

*Stulet från Berglin

Skriv svar