Herrerätten.

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13460
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Herrerätten.

Inlägg av Markus Holst » 14 januari 2018, 23:56

Får se om jag fattat dig rätt. Din fråga är följande:
Anders Ström skrev:Någon som vet hur pass utbredd den rätten var och hur länge den förekom? Jag får anta att den inte utnyttjades fullt ut.
När du får våra svar så blir du putt för att vi svarar fel.

Är detta rätt uppfattat?

Du har fått samma svar flera gånger: Det förekom inte alls, mer än möjligen någon enstaka gång och då inte under lagens skydd.

Anders Ström
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: 17 februari 2012, 18:27

Re: Herrerätten.

Inlägg av Anders Ström » 15 januari 2018, 08:36

Markus Holst skrev:Får se om jag fattat dig rätt. Din fråga är följande:
Anders Ström skrev:Någon som vet hur pass utbredd den rätten var och hur länge den förekom? Jag får anta att den inte utnyttjades fullt ut.
När du får våra svar så blir du putt för att vi svarar fel.

Är detta rätt uppfattat?

Du har fått samma svar flera gånger: Det förekom inte alls, mer än möjligen någon enstaka gång och då inte under lagens skydd.
Jag har inte draget svaren ur dem. Jag är inte ute efter att bevisa huruvida det förekommit eller inte. Det får de göra som ifrågasätter saken.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Herrerätten.

Inlägg av pandersson2 » 15 januari 2018, 12:34

Anders Ström,

det har i tråden tydligt framkommit bevis för att det inte funnits en etablerat rätt att ha rätt till brudnatten för utomstående samt att det är en myt som uppkommit i mer modern tid. Det som återstår är väl att se om det finns några enskilda fall där det förekommit. Här ligger ju då självfallet bevisbördan på den som vill visa att något skett.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Herrerätten.

Inlägg av mrsund » 15 januari 2018, 14:48

Som lag verkar den aldrig ha existerat, utnyttjande av svaga har förekommit/förekommer.

Anders Ström
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: 17 februari 2012, 18:27

Re: Herrerätten.

Inlägg av Anders Ström » 15 januari 2018, 14:59

Ingen har ju förnekat att det förkommit. Vem har sagt att det måste ha varit sanktionerat i lag?

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Herrerätten.

Inlägg av mrsund » 15 januari 2018, 15:28

Anders Ström skrev:Ingen har ju förnekat att det förkommit. Vem har sagt att det måste ha varit sanktionerat i lag?
Ingen här på forumet tror jag.

Skriv svar