Vampyrgravar upptäckta

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Vampyrgravar upptäckta

Inlägg av LasseMaja » 26 november 2014, 22:19

Nya vampyrgravar upptäckta i Polen!

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/vampy ... 139233.svd

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Vampyrgravar upptäckta

Inlägg av Dag den vise » 26 november 2014, 23:02

Är det säkert i detta fall att det var just vampyrer man trodde att liken med skärvor och tunga stenar på sig var, och inte bara gengångare. Annars är väl vampyren huvudsakligen ett öst- och sydslaviskt (då främst ryskt och serbiskt) påfund och så vitt jag vet finns det definitivt inga vampyrhistorier väster om Ungern före det tidiga artonhundratalet. I västliga Europa (och då främst i Frankrike) var det istället varulvar folk var rädda för och här i Norden var man rädd för likätande gengångare som hade vampyrens plats i folktron (under artonhundratalet ska dessa dock av vissa kontinentalt skolade författare stundvis ha döpts om till vampyrer, även fast de inte var det). Hur det då låg till med Polen vet jag dock inte, men då varulvar "fanns" i Tyskland och Estland gissar jag att det var just varulvar och likätande gengångare som man var rädd för i Polen.

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Vampyrgravar upptäckta

Inlägg av Dag den vise » 27 november 2014, 22:29

Ojsan, enligt den Wikipedia-arikeln fanns det visst till och med utfall av vampyrhysterier (liknade de svenska häxprocesserna) i Polen under sjuttonhundratalet, och inte bara där, utan även så långt västerut som i Lorraine (Voltaire ska dessutom ha uttalat sig skeptisk om tron på vampyrers existens i mitten av sjuttonhundratalet). Dock är ordet vampyr (ursprungligen vampir) ett serbiskt ord och det tycks ha varit just i Serbien vampyrhysterierna i Europa först började, så helt fel hade jag ändå inte.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Vampyrgravar upptäckta

Inlägg av LasseMaja » 29 november 2014, 18:25

Men nog måste det finnas vampyrhistorier från länder som Rumänien och Bulgarien?

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Vampyrgravar upptäckta

Inlägg av Dag den vise » 29 november 2014, 18:50

LasseMaja skrev:Men nog måste det finnas vampyrhistorier från länder som Rumänien och Bulgarien?
Visst finns det vampyrhistorier från Rumänien, men där kallas de inte vampyrer utan strigoi ( det finns andra vampyrer med andra namn där också, men dessa kan jag inte utantill). Bulgarien vet jag inget om i vampyrväg, men då alla deras grannfolk (grekerna inkluderade) tror på liknade saker borde de också ha någonting motsvarande.

Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 3 april 2004, 08:38
Ort: Norge/Norway

Re: Vampyrgravar upptäckta

Inlägg av Varulv » 29 november 2014, 20:13

Arkeologisk sett har det vært funnet hundrer av ulike grav over hele den kontinentale Europa hvor den gravlagte fikk en spesiell behandling for at de ikke skulle oppstå som gjengangere, dvs. at man trodde disse var noe utenom det naturlig og dermed måtte man ta forholdsregler mot disse som på forveien var stemplet som vampyr (som hadde en mer vid omfatning enn å være kun "blodsugere", den moderne oppfatningen i dag er av ny dato tilbake til 1800-tallet) eller overnaturlige skapninger i menneskeform. Jeg har personlig sett to "vampyr-grav" da jeg ferierte i Bulgaria, i den utgravde kirkegården i Sozopol. Det er funnet omtrent 100 slike grav i Bulgaria alene.

Som wikipedia forklart, bloddrikking var forbeholdt uhyrer, monstre og overnaturlige vesener som representerte en fare for mennesker ifølge ulike mytologier og trosberettelser over hele verden.

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Vampyrgravar upptäckta

Inlägg av Dag den vise » 30 november 2014, 22:59

Dessutom bör det nämnas att vampyrerna som "fanns" på sjuttonhundratalet hade bara två saker gemensamt med de vampyrer som dyker upp i nutida populärkultur, de var vandöda och drack blod, och som varulv redan har antytt var detta bara ett sätt de djävlades med människorna på. De låg bland annat med änkor, stal vin och ströp folk, och deras utseende var helt annorlunda än det vi idag tänker oss att vampyrer ser ut. De var nämligen alltid uppsvullna och högröda i ansiktet, och i detta och deras redan beskrivna uppträdande var de rena motsatsen till dagens tillgjort stiliga och gnäller-över-att-få-leva-för evigt vampyrer. Min källa är ett nummer av Populär Historia.

Skriv svar