Dödsmasken som Simon Josse utförde bredvid Karl XII:s ansikte har flera fel och brister. Den är till och börja med för liten (för smal och för kort) och proportionerna i själva ansiktet är långt ifrån överensstämmande likets (denna jämförelse gjordes vid gravöppningen 1917). Men man trodde länge att Josses dödsmask var en exakt avbildning av konungen trots att dödsmaskens ansikte och storlek var, enligt ägaren av det abbotska exemplaret James Abbott, "smaller than those of a woman".
I en frågesport i lokaltidningen Arbetarbladet skriver de att Karl XII hade ett "mycket litet huvud". De skriver för övrigt att hans längd var 160 cm, vilket är helt felaktigt. Men var då Karls huvud "mycket litet"? Enligt mig, nej. Måtten av huvudet som redovisas i "Karls XII:s banesår.." är lite luddigt redovisade. Men i boken följer två fotografier som är av naturlig storlek vilka visar ett huvud av normalstorlek (lite svårt att få en uppfattning om det pga det ändå är ett fotografi det handlar om). Så man kan ju egentligen fastställa att Karl XII hade ett normalstort huvud. Huvudets längd (enligt Karl XII:s banesår..) är 19,5 cm, vilket får betraktas som normalt, eller?
Är det någon här som sett dödsmasken som togs av liket vid gravöppningen 1917? Hur pass stor är den egentligen? Själv har jag sett några mått som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka. Längden var enligt uppgiften ca 26 cm...
Är det någon som har några invändningar eller vet mer om ämnet?
PS. Vilken hattstorlek är det på hatten som Karl XII bar den 30 november 1718? Visserligen har den krympt med åren, man fick nämligen inte på den på likets huvud då man öppnade kistan senast...
/Anders Wesslén
http://www.karlxii.tk
Karl XII:s huvud
- Anders Wesslén
- Medlem
- Kontakt:
Vet inte vilken storlek tricornen har med på Livrustkammaren ligger en utterskinnmössa som han burit och man tror den var av hattnummer 54. Men som sagt, den har ju blivit mindre när den torkat under åren.PS. Vilken hattstorlek är det på hatten som Karl XII bar den 30 november 1718? Visserligen har den krympt med åren, man fick nämligen inte på den på likets huvud då man öppnade kistan senast...
- Anders Wesslén
- Medlem
- Kontakt:
Det är intressant om man kan göra en uppskattning. Hatten är ju ganska misshandlad då den under lång tid låg uppe på gravkoret.
Det var ju inte det bästa sättet att förvara sådana föremål. Många har tafsat och provat hatten. Det var ju inte så länge sedan man kunde få prova Karl XII:s hatt och handskar. I dag är dessa föremål så sköra att de skulle spricka sönder vid sådan beröring.
Det var ju inte det bästa sättet att förvara sådana föremål. Många har tafsat och provat hatten. Det var ju inte så länge sedan man kunde få prova Karl XII:s hatt och handskar. I dag är dessa föremål så sköra att de skulle spricka sönder vid sådan beröring.
Om masken var för liten när man öppnade graven så kan ju huvudet eventuellt ha svullit upp. I alla fall åt sidorna då han blev skjuten i tinningen. Ögonen ploppade ju ut. Ansiktet kanske blev förtryckt.
Förresten. Är det någon som vet om man gjorde dödsmasken före eller efter Karl XII´s död? Om de har gjort den före (alltså inte för att de visste att han skulle dö) så kan han ju ha haft större huvud när han dog än innan.
Själv så vet jag inget om hans dödsmask. Det är bara vad jag tror.
Anders, du har en bra sajt!
Förresten. Är det någon som vet om man gjorde dödsmasken före eller efter Karl XII´s död? Om de har gjort den före (alltså inte för att de visste att han skulle dö) så kan han ju ha haft större huvud när han dog än innan.
Själv så vet jag inget om hans dödsmask. Det är bara vad jag tror.
Anders, du har en bra sajt!
- Anders Wesslén
- Medlem
- Kontakt:
De sårskador som man kan se på "dödsmasken" stämmer inte med de sårskador som beskrivs från andra öppningar eller vad man kan de på 1917 års öppning. Det finns teorier om att man manipulerat sårskadan på dödsmasken.
Flera av de beskrivningar av händelseförloppet som lämnades under den första tiden stämmer inte med vittnesuppgifter och de skador man ser på kroppen. Det spekuleras i att man på Fredrik I order "friserades" dessa rapporter för att stävja de rykten som cirkulerade om att Fredrik I själv skulle vara inblandad i ett eventuellt mord på Karl XII.
Dess utom så kom en lag som förbjöd alla spekulationer om Karl XII:s död. Att offentligt diskutera detta jämställdes med förräderi.
Flera av de beskrivningar av händelseförloppet som lämnades under den första tiden stämmer inte med vittnesuppgifter och de skador man ser på kroppen. Det spekuleras i att man på Fredrik I order "friserades" dessa rapporter för att stävja de rykten som cirkulerade om att Fredrik I själv skulle vara inblandad i ett eventuellt mord på Karl XII.
Dess utom så kom en lag som förbjöd alla spekulationer om Karl XII:s död. Att offentligt diskutera detta jämställdes med förräderi.