Krigsförbrytelser under frihetskriget
Krigsförbrytelser under frihetskriget
Är det någon som känner till om det någonsin fördes fram anklagelser om krigsförbrytelser under nordamerikanska frihetskriget från någondera sidorna?
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Re: Krigsförbrytelser under frihetskriget
Var begreppet ens uppfunnet på den tiden?Jackson skrev:Är det någon som känner till om det någonsin fördes fram anklagelser om krigsförbrytelser under nordamerikanska frihetskriget från någondera sidorna?
Kanhända inte. Men nog kan jag tänka mig att det uppmärksammades om det skedde.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Ja jag känner också att detta är ett modernt begrepp. Man gjorde saker förr som hade varit helt oacepptabelt idag och andra sidan så upprördes man av helt andra saker.Markus Holst skrev:Var begreppet ens uppfunnet på den tiden?Jackson skrev:Är det någon som känner till om det någonsin fördes fram anklagelser om krigsförbrytelser under nordamerikanska frihetskriget från någondera sidorna?
Krigsförbrytelse, jag kan tänka mig massor. Var det inte under den här tiden man praktiserade skalpering tex?
Men nått som jag hört upprörde Engelsmännen var Amerikanarnas taktik att inta låga ställningar samt att sikta in sig på att "snajpa" de engelska officerarna. Sånt är ju osportsligt, när man ska stå på led emot varandra och brassa loss. Som jag hörde det så siktade man in sig på deras "vahetere" ....deras blänkande officersbrickor, ja sådana som svenska armén fortfarande har. (Fasen jag har glömt vad de heter!)
Har tänkt läsa in mig på frihetskriget många ggr men det har inte blivit av ännu, just med tanke på min bakgrund är jag pinsamt okunnig.
Sonderling
Det här med att knäppa officerarna var ju också något som fanns med i den här filmen "Patrioter" med Mel Gibson. Det jag hade i åtanke var närmast hur vanligt det kan ha varit med såna här typer som den här vedervärdige brittiske översten som Jason Isaacs spelade.
Ringkrage. Eller halskrage. Idag: dagbefälsbricka, VB-bricka osv.sonderling skrev:... så siktade man in sig på deras "vahetere" ....deras blänkande officersbrickor, ja sådana som svenska armén fortfarande har. (Fasen jag har glömt vad de heter!)
Sonderling
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Dagbefäls-bricka var ordet jag ute efter, tack!
Ah, men filmen "Patrioter" var ju bara en film ju.
Ja jag minns att den scenen med kyrkan som fick kritik när filmen var på bio. Engelsmännen må ha betätt sig som hundar genom historien men det var som hämtat från andra världskrigets Europa. Jag tyckte den förstörde hela filmen, fattades bara att Mel Brooks tyskar skulle åka förbi på ett lastbilsflak i bakgrunden.
Hade nått sånt förekommit så hade det ingått i den Amerikanska mytfloran tillsammans med boston massakern. (Som inte verkade så illa enligt TV-serien John Adams
?)
Sonderling
Ah, men filmen "Patrioter" var ju bara en film ju.
Ja jag minns att den scenen med kyrkan som fick kritik när filmen var på bio. Engelsmännen må ha betätt sig som hundar genom historien men det var som hämtat från andra världskrigets Europa. Jag tyckte den förstörde hela filmen, fattades bara att Mel Brooks tyskar skulle åka förbi på ett lastbilsflak i bakgrunden.
Hade nått sånt förekommit så hade det ingått i den Amerikanska mytfloran tillsammans med boston massakern. (Som inte verkade så illa enligt TV-serien John Adams
Sonderling