Gustav Vasa åkte aldrig Vasaloppet

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Gustav Vasa åkte aldrig Vasaloppet

Inlägg av Marcus » 21 november 2010, 19:48

Hembygdsforskaren Gubb Tage Bevring menar att Gustav Vasa aldrig åkte skidor mellan Mora och Sälen. I brev från 1600-talet står att Gustav Vasa inte ens visste vad skidåkning var.
– Om nu kungen inte visste ”hwad bräder han ment” kan han rimligen heller inte ha åkt skidor själv, säger Bevring till tidningen Dala-Demokraten.
– Jag upptäckte uppgifterna om Gustav Vasa av en slump, berättar Bevring för Dala-Demokraten.
Gubb Tage Bevring tror att kungen i stället färdades med häst och släde. Dessutom tror han inte att färden gick mellan Mora och Sälen, utan sydväst via Kättbo.
– Det har ju ända sedan 1200-talet funnits en fungerande skjutsorganisation i Sverige. Det var nog naturligt för honom att utnyttja den. Sen vet vi ju att skidlöparna Lars och Engelbrekt funnits och de åkte säkert skidor för att hinna ikapp honom, säger Gubb Tage till DD.
Historikern Dick Harrison är inte överraskad över hembygdsforskarens upptäckt.
– Frågan är redan överspelad. Vi historiker har länge varit på det klara med att en uppländsk adelsman som han aldrig kunnat åka skidor, säger Harrison till tidningen.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/gustav ... -1.1212468

/Marcus

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Re: Gustav Vasa åkte aldrig Vasaloppet

Inlägg av Kapten_Gars » 21 november 2010, 20:16

Jag får erkänna att jag alltid är något skeptiskt när en forskare skall hävda en "ny" och "revolutionerande" teori som verkar bygga på en enda lösryckt mening. Alldeles för ofta så har det visat sig att den typen av citat teknik används för att utelämna obekväma detaljer som inte stämmer överens med teorin.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 21 november 2010, 21:17

? Men enligt Harrison är det ju varken nytt eller revolutionerande.

Inte för att jag heller är övertygad av just denna bevisning. Historien om smeden som skulle få all mark han kunde kringlöpa på skidor under en dag finns belagd tidigast generationer efter att den skulle ägt rum.

http://www.dalademokraten.se/sida/id/145025/

Härföraren
Ny medlem

Inlägg av Härföraren » 21 november 2010, 21:46

Hexmaster skrev:? Men enligt Harrison är det ju varken nytt eller revolutionerande.

Inte för att jag heller är övertygad av just denna bevisning. Historien om smeden som skulle få all mark han kunde kringlöpa på skidor under en dag finns belagd tidigast generationer efter att den skulle ägt rum.

http://www.dalademokraten.se/sida/id/145025/
Nej Lars-Olof Larsson berättar i sin bok "Gustav Vasa landsfader eller tyrann?" att han antagligen inte åkte skidor utan snarare kälke eller snöskor. Detta är ingen nytt alls om jag förstått det hela rätt.
"Om du lever kan du dö."

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 21 november 2010, 21:51

Beklagar otydligheten, jag syftade på påstående om att Gustav Vasa inte ens skulle ha vetat vad skidor var för något.

Roback
Medlem

Inlägg av Roback » 21 november 2010, 23:00

Undrar lite över vad det kan vara för brev från 1600-talet som berättar om vad Gustav Vasa (död 1560, vill jag minnas) tänkte och tyckte om skidåkning.

PS: Jag tror inte heller att Gustav åkte skidor. DS

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 22 november 2010, 00:09

Dalademokraten redogör. Kolla länken.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 22 november 2010, 08:18

Ah, även om citatet inte verkar vara manipulerat så är ju källdokumentet i sig av högst begränsat värde (om ens något), dokumentet beskriver ju bara den tradition som finns på platsen och citatet går inte på något sätt att koppla till Gustav I.

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 22 november 2010, 09:02

Jag är uppvuxen i Dalarna och jag vet att det fortfarande lever historier kring var och vad Gustav Wasa gjorde just i deras by. Dasset han hoppade från, hölasset han låg i, vilken av alla skogar som är sjumilaskogen mm. Men just frågan om skidor har jag sen barnsben fått presenterat som att Wasaloppet går åt fel håll. Det var just de två löparna som jagade ikapp den blivande kungen som gjorde just Wasaloppet, men från Mora till Sälen. Så den här nyheten är väl snarare en ytterligare källa som pekar mot den gängse uppfattningen.

Roback
Medlem

Inlägg av Roback » 22 november 2010, 09:49

Hexmaster skrev:Dalademokraten redogör. Kolla länken.
Tackar. Intressant. Berättelsen påminner om sägner av den typ där någon i utbyte mot något, exempelvis ett markområde, skall utföra något under en viss tid eller med hjälp av något föremål eller prestation. Något de lyckas med över förväntan med antingen slughet eller övermänskliga prestationer.

En variant jag kommer på ur minnet (med risk för minnesluckor) är den om det så kallade Kalvskinnshuset i Visby. Enligt sägnen upplät Visbys borgerskap bara en tomt i den trångbodda staden, stor som ett kalvskinn. Kalvskinnshusets första ägare skar då skinnet i strimlor och mätte upp en stor tomt i staden. Jag är rätt säker på att det finns åtskilliga liknande sägner och att berättelsen i sockenstämmoprotokollet är en typisk sådan.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 22 november 2010, 10:19

Roback skrev:En variant jag kommer på ur minnet (med risk för minnesluckor) är den om det så kallade Kalvskinnshuset i Visby. Enligt sägnen upplät Visbys borgerskap bara en tomt i den trångbodda staden, stor som ett kalvskinn. Kalvskinnshusets första ägare skar då skinnet i strimlor och mätte upp en stor tomt i staden. Jag är rätt säker på att det finns åtskilliga liknande sägner och att berättelsen i sockenstämmoprotokollet är en typisk sådan.
:) Utan att kunna dunka en klase exempel i bordet så är jag lika säker på att sagan finns lite varstans. Där resonemanget säkert ofta gått baklänges, som om ett hus först kallats Kalvskinnshuset (eller Vinhuset, ser jag) av något jordnära enkelt skäl, vilket senare broderats ut i ännu en lokal variant av ett välkänt tema. Med lämpliga medverkande som kung Birger -- hade tippat på Atterdag annars. Nåväl.
Der Löwe skrev:Men just frågan om skidor har jag sen barnsben fått presenterat som att Wasaloppet går åt fel håll. Det var just de två löparna som jagade ikapp den blivande kungen som gjorde just Wasaloppet, men från Mora till Sälen.
Hur var det nu: Gustavs flykt gick från Mora till Sälen, sedan han blivit upphunnen åkte de i samlad tropp tillbaka, från Sälen till Mora. Att alla Vasalopp gått åt "fel" håll är varken nytt eller hemligt. Någon skrev, var det här? att en praktisk orsak var att det fanns betydligt fler gästrum i Mora än lilla Sälen.

Leopold Von Ranke
Medlem

Inlägg av Leopold Von Ranke » 22 november 2010, 11:23

"- Om nu kungen inte visste ”hwad bräder han ment” kan han rimligen heller inte ha åkt skidor själv, konstaterar Gubb Tage." http://www.dalademokraten.se/sida/id/145025/

Är inte detta en förhastad slutsats? Om vi bortser från dokumentets värde som källa, är det ändå inte ett starkt belägg för att Gustaf Vasa inte skulle ha åkt skidor. Om vi tar exemplet bordtennis. Det går också under benämningar som pingis eller ping pong. Om vi utgår ifrån att jag har utövat denna aktivitet och att jag endast känner till sporten som pingis. Vid ett tillfälle får jag frågan om jag har spelat bordtennis och jag säger nej – eftersom jag inte känner till benämningen bordtennis. Betyder det då att jag har aldrig spelat bordtennis? Svaret är självfallet nej, men enligt Gubb Tage Bevring sätt att resonera så skulle svaret bli ja.
Nu har jag ingen aning om vilka benämningar som fanns om skidlöpning på 1500-talet, men man kan inte utesluta att det funnits fler uttryck än bräder.

Roback
Medlem

Inlägg av Roback » 22 november 2010, 12:38

Gustav Eriksson bör väl rimligen ha kastat ett öga på Carta Marinan http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... arina.jpeg som trycktes 1539. Där åks det ju skidor för fulla muggar norröver.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 22 november 2010, 15:25

"Var och en har sitt sätt att bli ihågkommen för" :roll:

Citatet slår mig, när jag läser beskrivningar av hur det av många "forskare" skall byggas veritabla hönsgårdar av de små fjädrar man råkar hitta.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 22 november 2010, 17:20

På mig verkar bevisföringen minst sagt "svag". En i handling från 1670 (alltså 150 år senare) på enbart muntliga uppgifter återgiven uppgift om att Gustav I inte ens skulle ha vetat vad skidor (bräder) var för något - det torde i det närmaste helt sakna värde. Kungen lade sig ju som bekant i det mesta som rörde styrandet av Sverige. Det vore väl alltså sällsynt egendomligt om han inte kände till skidor, i synnerhet som termen nämns i hans registratur (se SAOB):

"Vår vilie . . (är), att thu . . lather anamne udi tienesten the mäste dugläge unge karler, som .. äre färdige at löpe på the skider." G1R 25: 144 (1555).

Gustav I:s registratur finns f.ö. tryckt, så det behövs inte letas fram några "hemliga" och undangömda dokument.

Skriv svar