Finland -- ett "land" som hörde till Sverige, eller?

Giancarlo
Medlem

Re: Finland -- ett "land" som hörde till Sverige, eller?

Inlägg av Giancarlo » 25 december 2009, 12:47

Mikael Agricola skrev ju den första finska texten och en finsk bibel, detta skedde i anslutning till reformationen.

Var den svenska kyrkan i Finland finskspråkig? Var husförhören (som skedde sen sextonhundratalet) finskspråkiga?
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inlägg av Göstring » 25 december 2009, 13:13

Kommunikationen med finsktalande skedde på finska. Dokumentationen fördes huvudsak på svenska. Även i helt finsktalande församlingar försvenskades ofta namnen när de noterades i husförhörslängden. Och detta långt fram i tiden. Exempel på husförhörslängd från Kuhmo 1877-1886.

Messier11
Medlem

Inlägg av Messier11 » 25 december 2009, 14:30

Göstring skrev:Kommunikationen med finsktalande skedde på finska. Dokumentationen fördes huvudsak på svenska. Även i helt finsktalande församlingar försvenskades ofta namnen när de noterades i husförhörslängden. Och detta långt fram i tiden. Exempel på husförhörslängd från Kuhmo 1877-1886.
HL nämner att åtminstone ett par, om inte fler, kungar lärde sig finska.
Giancarlo skrev:Mikael Agricola skrev ju den första finska texten och en finsk bibel, detta skedde i anslutning till reformationen.

Var den svenska kyrkan i Finland finskspråkig? Var husförhören (som skedde sen sextonhundratalet) finskspråkiga?
Jag tror dom skedde på finska från slutet av 1600-talet eller början av 1700-talet. Bara en gissning. Det sägs ofta att finskan var förtryckt osv., men jag har för mig att jag hört att så inte riktigt var fallet och att biblen kom på finska ganska tidigt osv.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 26 december 2009, 00:41

Örjan skrev:sex procent av finländarna talar språket nästan lika bra som en rikssvensk.
Vad menar du? Jag är en finländare och svenska är mitt modersmål. Nu gör jag en antagning att du också har svenska som modersmål. Vi två har med andra ord exakt samma modersmål. Att en svensk i Finland (sex procent av finländarna) "talar språket nästan lika bra" som en svensk i Sverige är som att en svensk som talar skånska och en som talar stockholmska inte talar språket svenska lika bra. Det är exakt samma språk. Det finns dialektala avvikelser men det är samma språk. Sedan finns det dialektala avvikelser även inom finlandssvenskan.
diskutera skrev:Finland var ju (som du skrev) inte ett "erövrat" utan ett "koloniserat" område?
För att förtydliga. Finland var aldrig en provins eller en koloni. Det som vi tänker oss i dag som Finland var en fullt naturlig del av Sverige. I freden i Fredrikshamn den 17 september 1809 blev inte en provins eller koloni en del av Ryssland utan en del av Sverige flyttades över till Ryssland. Det här kändes väldigt hårt i Sverige under första hälften av 1800-talet. Följderna är synliga både i dagens Konungariket Sverige och i Republiken Finland.

kkylakos
Ny medlem

Inlägg av kkylakos » 26 december 2009, 20:01

Giancarlo skrev:Var den svenska kyrkan i Finland finskspråkig? Var husförhören (som skedde sen sextonhundratalet) finskspråkiga?
I "riket Sverige" fanns bara en kyrka, som du tydligen kallar för "svenska kyrkan". Om dess präster under katolska eller lutherska tiden skulle bara ha användt svenska, vi i Finland skulle fortfarande inte ha någon aning om kristendomen. Fram till tiden då alla barn gick till skolan och "andra inhämska" blev obligatorisk att lära (~1950-talet), majoriteten av "finska" folk, särskilt på landsbygden, förstod inte ett ord av svenska. De hade inget behov för det.

Och inte heller ryska.

MVH,
Kaisa

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 26 december 2009, 20:41

Vår vän Hexmaster har rett ut det här också :)

I finska kyrkor har det nog hörts finska...

http://www.faktoider.nu/kyrklatin.html

KP-31
Medlem

Inlägg av KP-31 » 17 januari 2010, 18:57

Örjan skrev:Sk
De hade exakt samma rättigheter. Det officiella språket var visserligen svenska men alla myndighetspersoner som verkade i finska Finland förväntades kunna finska.
Tjänstemän behövde inte kunnat finska i Finland före 1865, fast kunskaper i finska räknades som fördelar när arbetsplatser utdelades.

Skriv svar