av Skomakarmagne » 25 december 2009, 22:07
Markus bad mig skriva en kommentar...
1600-talet är inte mitt riktiga esse, men jag skall försöka mig på ett inlägg.
De svenska soldaterna på 1600-talet hade läderskor. Under ett fälttåg kunde väl allt hända antar jag, men utgångspunkten var läderskor. De utvecklades lite från 30-åriga kriget till Poltava (läs, nästan Moskva) men generellt var de av en typ som kallas sleifsko. Den hade ett helt och i regel två bakre sidostycken som möttes i en söm på hälen. sidostyckena hade tungor (sleifar) som gick upp över vristen. Tidigare kunde dessa knytas samman med band, något som utvecklades till de rosetter man kan se på hovfjompar, senare var det vanligast med spännen. Tån utvecklades mot en mer och mer kantig och tvärt avhuggen variant, motsvarande den form som kan ses på Karl XII stövlar. Skorna var randsydda, vilket innebär att ovanlädret syddes tillsamman med en läderrand fast i en bindsula. I läderranden sydde man sedan fast yttersulan. Klackarna var under hela perioden relativt höga och det förekom att klacken byggdes upp av trä eller helt av läder. Ytterst satt en läderklack.
Så till detta med vinterskor. Att döma av det bevarade materialet, det jag nu råkar ha sett, så hade man inte fodrade skor. Det sannolika är att man hade lite rymligare skor och att man i dem stoppade flera lager strumpor. Fotlappar är så enkla att göra och ylle ett så vanligt material under 1600-talet, så det är troligt att man förstörkte med olika lappar och lindor. När man pratar om hlam i skor så var det inte den halm vi idag ser hos våra hästar. Den halm som användes gjordes av ett väldigt tunt gräs som växer i myrkanter. Jag minns just nu inte vad det heter, men det ger i alla fall e väldigt mjuk och behaglig halm, närmare "rörmokarlin" än boskapshalm.
Som någon var inne på tidigare var stövlar dyra och i första hand för kavalleriet men jag har läst någonstans att stövlar var begärlig plundring och att de på så sätt kom att spridas bland infanteristerna också.
Jag har varit lite nyfiken på uniformerna från Karl XII tid och jag kan ju konstatera att med de kläder de bar, skulle jag frysa som tusan även i måttlig vinter. Det får mig ju att tro några saker; dels så dog de i horder när det blev riktigt kallt, dels tror jag att de levde andra liv och helt enklet hade en annan ämnesomsättnign än jag har. De var mer fysiskt aktiva och vana att vara ute, därmed klarade de sig bättre än vad jag personligen skulle göra. "Min Höbonde" går ute dagarna i ända under vintern iförd kläder som jag skulle tycka var kalla i OKs Gör det själv hall...
Stefan