Cortéz dyrkad som gud hos aztekerna?

Skriv svar
Giancarlo
Medlem

Cortéz dyrkad som gud hos aztekerna?

Inlägg av Giancarlo » 13 maj 2009, 01:22

Ett påstående man brukar stöta på är att Hernán Cortéz med följe blev betraktade, dyrkade
som gudar när han mötte aztekerna eller dess sändebud, men varifrån kommer detta och stämmer det?

När jag läser Columbus reseskildring så poppar detta faktiskt också upp:
On my arrival at that sea, I had taken some Indians by force from the first island that I came to, in order that they might learn our language, and communicate to us what they knew respecting the country; which plan succeeded excellently, and was a great advantage to us, for in a short time, either by gestures and signs, or by words, we were enabled to understand each other. These men are still travelling with me, and although they have been with us now a long time, they continue to entertain the idea that I have descended from heaven; and on our arrival at any new place they published this, crying out immediately with a loud voice to the other Indians, "Come, come and look upon beings of a celestial race": upon which both women and men, children and adults, young men and old, when they got rid of the fear they at first entertained, would come out in throngs, crowding the roads to see us, some bringing food, others drink, with astonishing affection and kindness.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Johan Matsson
Medlem

Re: Cortéz dyrkad som gud hos aztekerna?

Inlägg av Johan Matsson » 29 augusti 2009, 16:40

Om du kan få tag på "Latinamerikas öpnna ådror" av Eduardo Galeano finns det nog en källförteckning om det. Var en tråd om saken tidigare men påståendet att de skulle trott att de var just gudar sågades.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 29 augusti 2009, 18:01

Saken nämns i "Collis, Maurice. Cortés och Montezuma. Mexikos erövring. Tiden 1956. Pappband. Inget skyddsomslag. 224 sid. Illustrerad. (H236). 70:-"

MVH

Hans

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 30 augusti 2009, 08:19

Hans skrev:Pappband.
OT men jag måste fråga: är det detsamma som KARTONNAGE? Dvs ett slags hårdpärm?

frejs väpnare
Medlem

Inlägg av frejs väpnare » 30 augusti 2009, 23:42

Giancarlo skrev:Ett påstående man brukar stöta på är att Hernán Cortéz med följe blev betraktade, dyrkade
som gudar när han mötte aztekerna eller dess sändebud, men varifrån kommer detta och stämmer det?
Vet egentligen ingenting om ämnet, men jag associerar till Thor Heyerdahl och hans vandringsteorier.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 31 augusti 2009, 09:31

Giancarlo skrev:Ett påstående man brukar stöta på är att Hernán Cortéz med följe blev betraktade, dyrkade
Den mest spekulativa teorin i sammanhanget är denna: efter Atlantis undergång tog sig en viss atlantid västerut från den sjunkande kontinenten, nådde Mellanamerika och lärde indianerna att slipa ädelstenar och annat. De uppkallade sedan sin kultur efter denne AZTLAN som han hette; de blev AZTEKER.

Om det sedan kom en "stor" figur från väster som Cortèz och han dyrkades som en gud, well på basis av ovanstående är det rimligt. Alltså rimligt om man för diskussionens skull antar att Atlantis funnits, en antagande i sig som jag inte tänker försvara med näbbar och klor.

Och med likartat förbehåll nämner jag att jag (så vitt jag minns) läste detta i Henry Kjellsons "Forntidens teknik". Han må ha rykte som knäppjocke men jag tänker här inte klä skott för hans teorier (som baserar sig på andra författare). Jag nämner det hela bara för protokollets skull, som det heter.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 31 augusti 2009, 11:55

Pappband, ingen aning.

Bild

Belief in Cortés as Quetzalcoatl and the fall of Tenochtitlan

Quetzalcoatl in human form, using the symbols of Ehecatl, from the Codex Borgia.It has been widely believed that the Aztec Emperor Moctezuma II initially believed the landing of Hernán Cortés in 1519 to be Quetzalcoatl's return. This has been questioned by ethno-historian Matthew Restall who argues that the Quetzalcoatl-Cortés connection is not found in any document that was created independently of post-Conquest Spanish influence, and that there is little proof of a pre-Hispanic belief in Quetzalcoatl's return.
...

http://en.wikipedia.org/wiki/Quetzalcoa ... nochtitlan

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 31 augusti 2009, 12:09

Tres intressant. :)

Lampros: Jag tippar att pappband = kartonnage, ja. (Förlagsterminologi rymmer, som alla andra terminologier, på en del överraskningar och skenbara underligheter men just "kartonnage" är ett begrepp jag haft anledning att kolla upp på sistone *host*)

BullsEye
Ny medlem

Inlägg av BullsEye » 31 augusti 2009, 14:37

Jag har alltid funnit detta väldigt intressant. Att man ens kommer på tanken att betrakta en inkräktare som någon från ovan sänd varelse är intresseveckande. Jag har bara sett en BBC-dokumentär om Cortés och läst några korta strötexter här och där, så min kunskap är begränsad. Det kanske ni kan hjälpa mig med?

Hur agerade han när han kom dit? Försökte han spela gud-kortet redan från början (kanske med någon lustig klädsel)? Var underkastelsen från Aztekerna kanske en slags försvarsmekanism?

Skriv svar