Finsk kanonmat?

Användarvisningsbild
JoGi
Ny medlem

Finsk kanonmat?

Inlägg av JoGi » 6 oktober 2008, 18:38

Hejsan,

Jag går nu sista året på gymnasiet på ett samhällsinriktat program, vilket ibland präglar samtalen kring matsalsbordet. Jag minns knappt vad diskussionen gällde, men plötsligt sade en klasskamrat till mig att Sverige under stormaktstiden använde finska soldater som någon slags "kanonföda". Själva ordet yttrades inte, men vad jag förstod så menade han att man gärna såg till så att finska soldater dog i stora antal hellre än svenska(vilket väl då betyder svenskspråkiga). Att man skulle göra någon sådan distinktion mellan språk(eller ras?)grupperna hos soldaterna tycker jag knappast låter troligt. Jag har dessutom för mig att jag läst att finskt infanteri av någon anledning aldrig användes utanför Finland(och kavalleri kastar man väl inte bort hur som helst?). Personen ifråga har för övrigt vid många tidigare tillfällen kastat ur sig minst sagt osannolika historier som jag alltid tagit med en stor nypa salt(eller snarare inte brytt mig om). Nu råkar jag dock, förutom att vara ganska "historieintresserad", vara halv-finsk, och jag undrar därför om någon skulle känna till något han kan ha syftat på eller om det finns ett korn av sanning i det hela?

Tack på förhand. :)

Ben
Medlem

Re: Finsk kanonmat?

Inlägg av Ben » 6 oktober 2008, 20:50

Enligt Jan Lindegrens beräkningar ska 200 000 svenska och finska soldater ha dött under det stora nordiska kriget. Av dessa ska 50 000 ha kommit från Finland och resten alltså från Sverige.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 6 oktober 2008, 23:39

Det där är en klassisk myt som en del, ofta finnar, drar fram då och då. Den är helt utan grund. Faktum är att under de första vasakungarna så var Finlands bidrag till armen ytterst begränsat. Även senare så stod sverige för den största delen av de inhemska soldaterna.

Ett bra exempel på att finnarna knappast förbrukades för att undvika svenska förluster är fälttåget 1621-1622 i Livland. Över vintern så förlorade de svenska infanteriregementena 50-75% av sitt manskap medan de finska infanteriet bara förlroade runt 25%. Detta berodde på att finnarna hade fått bättre kvarter än svenskarna. På samma sätt så fick finnarna oftare återvända hemma under vintrarna medan de svenska och tyska soldaterna fick vara kvar i de farliga livländska kvarteren även under senare år.

Finskt infanteri och rytteri användes flitigt utomlands och deltog i krigen i Livland, Preussen, Polen och Tyskland.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 7 oktober 2008, 06:39

Sedan var det ju så att man fram till 1809 knappast gjorde så stor skillnad mellan dagens Finland och dagens Sverige - det var helt enkelt samma land.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 7 oktober 2008, 09:49

(Den gamla malisen "svenskarna slogs till sista finne" tycks alltså vara en myt.

Annars, apropå finsk särart i svenska stormaktsarmén, så använde finska förband stridsropet "Hakkapälle"; de blev därför kända som "hakkapeliter".)

Leo V
Medlem

Inlägg av Leo V » 7 oktober 2008, 15:35

lampros skrev:(Den gamla malisen "svenskarna slogs till sista finne" tycks alltså vara en myt.

Annars, apropå finsk särart i svenska stormaktsarmén, så använde finska förband stridsropet "Hakkapälle"; de blev därför kända som "hakkapeliter".)
En klassisk nationalistisk myt som går ut på att visa att "vi har blivit förtryckta", "meitä on sorrettu". Denna kolonialmyt återfinns även på andra områden. Kanske dags att avliva dem också?

Användarvisningsbild
JoGi
Ny medlem

Inlägg av JoGi » 7 oktober 2008, 17:11

Okej, tack så mycket för svaren. Det var mycket intressant, och i synnerhet fälttåget i Livland.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 8 oktober 2008, 10:58

"Sverige har alltid slagits tappert till sista finnen.", menandes att efter vi förlorade Finland har vi inte deltagit i många krig, har jag hört och använt och dessutom fått kontrad ganska bra (med samma glimt i ögat) med;
"Finland har alltid slagits tappert till sista svensken.", menandes Mannerheim. :P

Leo V
Medlem

Inlägg av Leo V » 8 oktober 2008, 17:14

von Adler skrev:"Sverige har alltid slagits tappert till sista finnen.", menandes att efter vi förlorade Finland har vi inte deltagit i många krig, har jag hört och använt och dessutom fått kontrad ganska bra (med samma glimt i ögat) med;
"Finland har alltid slagits tappert till sista svensken.", menandes Mannerheim. :P
Jag är nog litet trög, men vad menas med "Finland har alltid slagits tappert till sista svensken"? Är det de svenska frivilliga 1918 och 1939-40 och 1941-44 som åsyftas eller på finlandssvensken Mannerheim?

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 9 oktober 2008, 12:29

Finlandssvensken Mannerheim avses. :)

Lulle
Medlem

Inlägg av Lulle » 9 oktober 2008, 13:29

Vad beträffar stora nordiska kriget är det väl så att 50 000 stupade finnar slog hårdare på deras mindre befolkning (ca 300 000) än vad 150 000 stupade svenskar gjorde (ca 1 500 000). För Finlands del gör det 17% av befolkningen och för Sveriges del 10% av befolkningen. Man kan ju då tänka sig att det varit på liknande sätt i andra krig.

/Lulle.

Leo V
Medlem

Inlägg av Leo V » 9 oktober 2008, 14:11

Jag tror att "svenskarna slåss till sista finne" också har att göra med att det oftast var både svenskar och "finlandssvenskar" (adliga) som var officerare medan den finsktalande återfanns i ledet. Detta har mera med ståndssamhället att göra, knappast med nationellt förtryck i modern mening. (Det var inte så att "vi" lyckades förtycka "dom").

(Talade förresten Armfelt bättre finska än svenska? han som ledde trupperna över de norska fjällen vintern 1718/1719).

Sedan har ju också Finland varit ockuperat flera gånger; fler gånger än under stora ofreden, under lilla ofreden och slutligen 1808-09. Krigen i Finland har bundit många finska trupper där. Sverige har väl bara haft känningar av ryssen 1719 då de härjade och brände här i Sörmland? Men detta har mera med geografin att göra.

(Att det blev lugnt efter 1809 har väl litet med det att göra att ryssarna tog Finland och att Sverige förvandlades till vad Klinge kallar det bernadotteska Lill-Sverige.)

Roback
Medlem

Inlägg av Roback » 9 oktober 2008, 20:58

Sverige har väl bara haft känningar av ryssen 1719 då de härjade och brände här i Sörmland?
Nja, lite mer "känning" även om jag inte har exakta tidpunkter framför mig just nu. Åtminstone en landstigning och skövling av östra Gotland under stora nordiska. Återigen Gotland 1808 (ockuperat under några veckor) samt, kan ha fel, iofs ingen landstigning men väl en attack på Båstad sjöledes under "operettkriget", eller var det under de ryska krigen 1788-1792?

Jo, och så Västerbotten under tidigt 1800-tal?

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 9 oktober 2008, 21:40

Nu var ju Sverige i krig med fler nationer än Ryssland under stormaktstiden, visst slapp svenskarna större ryska härjningståg men den kompenserades mer än väl av danska och norska härjningar.

Även de finlandssvenska delarna torde ha bidragit med sin beskärda del av meniga knektar och ryttare. Indelningsverket var tämligen heltäckande.

Användarvisningsbild
diravi
Medlem

Inlägg av diravi » 16 oktober 2008, 12:02

Jag tycker det blandas begrepp ganska friskt här, svenskar, finlandsvenskar sverige finnar och finland.

Före 1808 borde indelningen vara ganska enkel.

Sverige, hela det land som låg runt bottenviken, altså dagens finland+sverige
Finland, det landskap i nuvarande Finlad som i dag benämns egentliga finland.

Svensk, person med svenska som förstaspråk.
Finne, person med finska som förstaspråk.

Med den uppdelningen torde inga finnlandssvänskar existerat, eftersom alla, både svenskarna och finnarna bodde i sverige.

Så många boende i exempelvis österbotten ansågs vara svenskar, som i dag kallas finlandssvenskar.

Skriv svar