Jag går nu sista året på gymnasiet på ett samhällsinriktat program, vilket ibland präglar samtalen kring matsalsbordet. Jag minns knappt vad diskussionen gällde, men plötsligt sade en klasskamrat till mig att Sverige under stormaktstiden använde finska soldater som någon slags "kanonföda". Själva ordet yttrades inte, men vad jag förstod så menade han att man gärna såg till så att finska soldater dog i stora antal hellre än svenska(vilket väl då betyder svenskspråkiga). Att man skulle göra någon sådan distinktion mellan språk(eller ras?)grupperna hos soldaterna tycker jag knappast låter troligt. Jag har dessutom för mig att jag läst att finskt infanteri av någon anledning aldrig användes utanför Finland(och kavalleri kastar man väl inte bort hur som helst?). Personen ifråga har för övrigt vid många tidigare tillfällen kastat ur sig minst sagt osannolika historier som jag alltid tagit med en stor nypa salt(eller snarare inte brytt mig om). Nu råkar jag dock, förutom att vara ganska "historieintresserad", vara halv-finsk, och jag undrar därför om någon skulle känna till något han kan ha syftat på eller om det finns ett korn av sanning i det hela?
Tack på förhand.