Historisk radio

Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders Wesslén
Medlem
Kontakt:

Historisk radio

Inlägg av Anders Wesslén » 20 juli 2008, 15:36

Nu finns premiäravsnittet på webben! Lyssna på www.historiskradio.se.

Avsnittet innehåller den första delen i serien om Istanbul, Historisk radio sänder från Hagia Sofia och Basilikacisternen. Jag besöker också världens äldst bevarade oljefabrik, som ligger på en ö utanför Ängelsberg i Västmanland.

I början av programmet träffar jag en av landets främsta Karl XII-experter, bibliotekarien Bengt Nilsson, i Riddarholmskyrkan och talar om den planerade besiktningen av Karl XII:s kranium. Vad hoppas man hitta, och är en femte gravöppning verkligen nödvändig?

Välkomna till historiskradio.se!

Användarvisningsbild
Anders Wesslén
Medlem
Kontakt:

Re: Historisk radio

Inlägg av Anders Wesslén » 23 juli 2008, 19:42

Ett tillägg: Är det någon särskild person du vill höra i en intervju på Historisk radio? Tips uppskattas! (Kanske Marcus Wendel?)

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 25 juli 2008, 11:40

Lyssnade igenom det - imponerad av kvaliteten och ambitionen i programmet!

Aldrig hört Bengt Nilsson tidigare, men han gav nästan intryck av att vare en historikernas svar på Leif GW Persson.

Enda invändningen är möjligen att man lite tvärt kastas in i sammanhanget - för mig som inte kan särskilt mycket om Karl XII och hans grav hade det varit intressant att först få höra lite om de fyra gravöppningarna som nämndes.

Keep up the good work!

Torbjörn Aronsson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 25 juli 2008, 14:52

Intressant program, mer sådant!

För mig är Bengt Nilssons åsikter i ämnet ingen nyhet, eftersom jag läser hans artiklar på:
http://www.karlxii.se
Jag kan även tipsa om att han och andra diskuterar ämnet i 2008 års utgåva av Historielärarnas förenings årsskrift. Efterföljande kommentarer är publicerade här:
http://www.karlxii.se/2008/07/01/karl-x ... nu-en-gang

Användarvisningsbild
Anders Wesslén
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Anders Wesslén » 25 juli 2008, 19:19

Wooster skrev:Lyssnade igenom det - imponerad av kvaliteten och ambitionen i programmet!

Aldrig hört Bengt Nilsson tidigare, men han gav nästan intryck av att vare en historikernas svar på Leif GW Persson.

Enda invändningen är möjligen att man lite tvärt kastas in i sammanhanget - för mig som inte kan särskilt mycket om Karl XII och hans grav hade det varit intressant att först få höra lite om de fyra gravöppningarna som nämndes.

Keep up the good work!
Tack!

Ja, kanske borde jag publicera en kort genomgång av likbesiktningarna, som ett komplement till programmet. Jag gillar liknelsen med GW, du är inte helt fel ute där, även om de utseendemässigt inte är lika som bär (båda är tämligen högresta emellertid) ...

Torbjörn Aronsson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 25 juli 2008, 20:13

Anders Wesslén skrev:Ett tillägg: Är det någon särskild person du vill höra i en intervju på Historisk radio? Tips uppskattas! (Kanske Marcus Wendel?)
En intervju med Marcus Wendel vore intressant. Sedan kunde man ju tänka sig Artur Szulc eller Mathias Forsberg, båda aktuella med en nyutkommen bok. Eller varför inte en debatt mellan Bengt Nilsson och någon meningsmotståndare i gravöppningsfrågan?

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 25 juli 2008, 21:40

Anders Wesslén skrev: Tack!

Ja, kanske borde jag publicera en kort genomgång av likbesiktningarna, som ett komplement till programmet. Jag gillar liknelsen med GW, du är inte helt fel ute där, även om de utseendemässigt inte är lika som bär (båda är tämligen högresta emellertid) ...
Nej det behövs ingen komplettering eller komplement så sett - det var mer ett tips för framtida program; "att sätta in lyssnaren i ämnet".

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 25 juli 2008, 21:50

"Leif G. W. Persson" har för några år sedan gjort en summarisk översikt av de olika gravöppningarna - http://members.tripod.com/Bengt_Nilsson ... lkista.htm

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 25 juli 2008, 22:03

Det finns också ett och annat på nätet, t.ex. professor Carl Santessons föredrag vid de skandinaviska naturforskarnas åttonde möte i Köpenhamn 1860. Om man på Google Book Search söker på begreppet "Carl XII" och namnet "Santesson" dyker det upp i listan.

Skriv svar