Karl XII-dokumentär

Ben
Medlem

Karl XII-dokumentär

Inlägg av Ben » 1 november 2007, 20:07

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 4 november 2007, 11:15

Detta ska bli mycket intressant att se på Tv:n när det blir klart för sändning.. För just något sådant har jag väntat på länge att någon skulle börja filma. :) :)

Lugaid
Medlem

Inlägg av Lugaid » 4 november 2007, 13:38

Just det, jag tror att det här är trailern:

http://www.sveatv.se/productions.php?co ... duction=50

Verkar väl vara en hyfsad dokumentär, även om jag tvivlar på att mystiken kommer att skingras nämnvärt. Om jag inte ser helt fel så tar soldaterna av Kungen hans peruk efter man släpat bort honom ifrån jordvallen, och mig veterligen bar väl aldrig Karl XII peruk efter ~polska fälttåget? Om man inte känner till detta så tvivlar jag på att man kan bringa ljus till denna ganska omdebatterade fråga.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 4 november 2007, 16:30

Lugaid skrev:Just det, jag tror att det här är trailern:

http://www.sveatv.se/productions.php?co ... duction=50

Verkar väl vara en hyfsad dokumentär, även om jag tvivlar på att mystiken kommer att skingras nämnvärt. Om jag inte ser helt fel så tar soldaterna av Kungen hans peruk efter man släpat bort honom ifrån jordvallen, och mig veterligen bar väl aldrig Karl XII peruk efter ~polska fälttåget? Om man inte känner till detta så tvivlar jag på att man kan bringa ljus till denna ganska omdebatterade fråga.
Man ska nog inte fästa sig alltför mycket vid "trailern", den lär ha mycket lite gemensamt med filmen.

Peruk hade Karl XII vid Fredriksten efter det att han hade blivit skjuten. Sicre lånade ut sin därför att man ville försöka dölja den stupades identitet för soldaterna.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 6 november 2007, 14:57

En annan vinkling av samma fråga finns här:

http://www.nrk.no/programmer/tv/norsk_a ... /1.3918374

Observera att det går att se inslaget (länk under artikeln)

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 25 november 2007, 23:30

Det finns en del bilder från inspelningen här:
http://www.haldendagblad.no/lokale_nyhe ... 147773.ece

Det blev ett förfärligt väder fram emot lördagskvällen, så "Karl XII" tvingades dö under ett ymnigt snöfall. Mycket blött och ganska oangenämt, inte minst för den stackars "kungen" som bl.a. sminkades om liggande på sin bår mitt i ovädret. De närvarande karolinerna kan inte heller ha haft det så angenämt i vätan, men de höll verkligen humöret väl uppe.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 25 november 2007, 23:48

Nästan lite som på Cederströms berömnda tavla då :) roligt

Hoppas det blir en bra och trovärdig dokumentär, och det vanliga tramset som TV brukar koka ihop.

Användarvisningsbild
CRS 1719
Medlem

Det var kallt.....

Inlägg av CRS 1719 » 26 november 2007, 09:26

Jag var själv på plats i helgen ....
Lördags morgonen bjöd på -7, men sen startade det att snöa kl1500
När scenen med kungens död spelades in under Lördags kvällen var det hård blåst och blötsnö så händer och fötter blev till isklumpar .
Söndagen var mild men snön hade bildat ett underbart islager över vägarna vilket de s.k. karolinerskorna som är flatbottnade ställde till en del besvär. Annars var det roligt och få klagade…

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 26 november 2007, 12:33

Samtliga medverkande ska ha en stor eloge, inte minst för senare delen av lördagen. Då var det var verkligen ett förfärligt väder. Men kungens inspektion av trupperna blev ju å andra sidan väldigt stämningsfull - i dunklet och snöfallet gick "Karl XII" längs leden med en bister blick.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 26 november 2007, 20:32

Det skulle ha vart roligt och varit med och fått se inspelningarna. För det är ju inte ofta det görs en sådan här film.

Användarvisningsbild
CRS 1719
Medlem

mer bilder

Inlägg av CRS 1719 » 27 november 2007, 05:27

Mer bilder på Författaren Peter Froms sida
http://www.karlxii.se/?p=405#more-405
From var rådgivare till filmteamet .

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 27 november 2007, 19:09

En tanke jag fick, om det kommer att bli mer filmer som denna dokumentär, fast om anndra regenter. För det skulle vara intressant.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 28 november 2007, 07:21

Anders Nyman skrev:En tanke jag fick, om det kommer att bli mer filmer som denna dokumentär, fast om anndra regenter. För det skulle vara intressant.
Jag säger bara:
Vad hände egentligen där i dimman vid Lützen i november 1632?
Hur tänkte Karl XI när han lämnade slagfältet vid Lund och förföljde danskarna?
Hur resonerade Karl X Gustaf inför anfallet på Köpenhamn?
Vad hände egentligen vid Sparrsätra 1247 (OK, Briger Jarl var inte regent i ordets rätta bemärkelse men ändå...)?

Saliven börjar rinna i mungipan, andningen blir häftigare och en mystisk lyckokänsla sprider sig i kroppen vid tanken på en 10-delars dokumentärserie om svenska regenter och deras mest berömda drabbningar. Som Anders skriver - det skulle ha varit intressant.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 28 november 2007, 10:51

Sgt 83 Pluton skrev:
Anders Nyman skrev:En tanke jag fick, om det kommer att bli mer filmer som denna dokumentär, fast om anndra regenter. För det skulle vara intressant.
Jag säger bara:
Vad hände egentligen där i dimman vid Lützen i november 1632?
Hur tänkte Karl XI när han lämnade slagfältet vid Lund och förföljde danskarna?
Hur resonerade Karl X Gustaf inför anfallet på Köpenhamn?
Vad hände egentligen vid Sparrsätra 1247 (OK, Briger Jarl var inte regent i ordets rätta bemärkelse men ändå...)?

Saliven börjar rinna i mungipan, andningen blir häftigare och en mystisk lyckokänsla sprider sig i kroppen vid tanken på en 10-delars dokumentärserie om svenska regenter och deras mest berömda drabbningar. Som Anders skriver - det skulle ha varit intressant.
Eller varför inte slagfältet utanför Visbys ringmurar... *dregel*

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 29 november 2007, 18:02

Ja det skulle ju ha varit så otroligt intressant med lite flera filmatiserade historiska händelser.. Men jag kom å tänka även på när Karl XII var i Turkiet, (Kallabaliken i Bender). Eller något historiskt svenskt sjöslag.

Skriv svar