Regerade Katarina den stora av Ryssland med Guds nåde?
Regerade Katarina den stora av Ryssland med Guds nåde?
Ludvig XIV gjorde ju det och legitimerade på så sätt sin makt. Var det likadant med Katarina den stora?
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Enligt gammal tradition kröns kungar och kejsare (och drottningar och kejsarinnor) i kyrkan av en hög kyrklig dignitet. Just för att visa på att härskaren härskar med guds nåde. Så jag skulle gissa ja på den frågan. Ryska härskare kröntes väl i Kremls katedral. http://www.bestofrussia.ca/regalia.html
Napoleon kröntes av en påve, med Karl den Store som förebild. Pippin kröntes av en påve redan år 751, smord i helig olja.
Mvh -Dan
Napoleon kröntes av en påve, med Karl den Store som förebild. Pippin kröntes av en påve redan år 751, smord i helig olja.
Mvh -Dan
- Ralf Palmgren
- Medlem
Dan
Du skriver att "Napoleon kröntes av en påve, med Karl den Store som förebild". Vilken av de Napoleonska kejsarna tänker du på? Samt vilket kröningstillfälle? Enligt vad jag har förstått var visserligen Påven på plats då den kändaste Napoleonska härskaren blev krönt men inte var det mig veterligen han som krönte Napoléon I. Han krönte sig själv till Empereur NAPOLÉON I des Français (18.05.1804-11.04.1814)+(12.03.1815-22.06.1815). Vad har du för källor som bestyrker ditt påstående om att Påven krönte Napoleon år 1804?
Påve Zacharias (741-752) skickade den "tyska aposteln" legaten Sankt Bonifacius till Frankernas rike för att kröna Pépin III "le Bref" till frankernas konung eller Roi des Francs (751-768) som det står i franska böcker. På tal om den heliga oljan så brukar det sägas att de franska kungarna kröntes med Roi Clovis I des Francs (481-511) "magiska" heliga olja.
Du skriver att "Napoleon kröntes av en påve, med Karl den Store som förebild". Vilken av de Napoleonska kejsarna tänker du på? Samt vilket kröningstillfälle? Enligt vad jag har förstått var visserligen Påven på plats då den kändaste Napoleonska härskaren blev krönt men inte var det mig veterligen han som krönte Napoléon I. Han krönte sig själv till Empereur NAPOLÉON I des Français (18.05.1804-11.04.1814)+(12.03.1815-22.06.1815). Vad har du för källor som bestyrker ditt påstående om att Påven krönte Napoleon år 1804?
Påve Zacharias (741-752) skickade den "tyska aposteln" legaten Sankt Bonifacius till Frankernas rike för att kröna Pépin III "le Bref" till frankernas konung eller Roi des Francs (751-768) som det står i franska böcker. På tal om den heliga oljan så brukar det sägas att de franska kungarna kröntes med Roi Clovis I des Francs (481-511) "magiska" heliga olja.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Ordmärkare.Ralf Palmgren skrev:Dan
Napoleon Bonaparte krönte mycket riktigt sig själv med kejsarkronan, men det skedde i en ceremoni i Notre Dame katedralen den 2 december 1804 med den ditkommenderade påven Pius VII, som samtidigt smorde Napoleon I, vilket alltså bekräftar kejsaren inför Gud får vi väl anta.
Pippin sägs vara den förste frankiske kung som smörjdes med helig olja, av den påvlige legaten, ärkebiskopen Bonifatius år 751. Några år senare smörjdes han än en gång av påven Stefan II, år 754 (?), i Saint Denis basilikan, för hjälpen mot Langobarderna.Ralf Palmgren skrev:Påve Zacharias (741-752) skickade den "tyska aposteln" legaten Sankt Bonifacius till Frankernas rike för att kröna Pépin III "le Bref" till frankernas konung eller Roi des Francs (751-768) som det står i franska böcker. På tal om den heliga oljan så brukar det sägas att de franska kungarna kröntes med Roi Clovis I des Francs (481-511) "magiska" heliga olja.
Karl den Store kröntes 23 december år 800 av påven Leo III i Rom.
Genomgående kröns kungar och kejsare i alla europeiska länder i kyrkan, med den högste kyrkliga dignitären närvarande, för att påpeka sanktionen från Gud. Att Napoleon satte på sig kronan själv är möjligen ett utslag av hybris eller en markering mot kyrkan som institution, men trots allt skedde detta som sagt i en kyrka med påven närvarande precis som på frankernas tid...
Mvh -Dan
- Ralf Palmgren
- Medlem
Frågan är inte så dum, det fanns ju ett begrepp "självhärskare". Jag tror den syftade just på traditionen att den blivande tsaren/kejsaren tog kronan i sina egna händer och satte den själv på sitt eget huvud.
Således, när Nappe gjorde så var han inte alls så där jätteoriginell och självsvåldigt som många antar - han följde i själva verket en etablerad tradition.
Men det hör också till saken att det gjordes i närvaro av höga kyrkliga potentater och med deras välsignelse. Och oljeinsmörjning utgår jag ifrån.
Således, när Nappe gjorde så var han inte alls så där jätteoriginell och självsvåldigt som många antar - han följde i själva verket en etablerad tradition.
Men det hör också till saken att det gjordes i närvaro av höga kyrkliga potentater och med deras välsignelse. Och oljeinsmörjning utgår jag ifrån.