Häxprocesserna

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 28 december 2004, 22:11

Airamya skrev:
Stefan skrev:Till saken hör att den svenska metoden var att tända en eld, modell rejäl vårbrasa, binda fast den dödsdömda vid en stege - och tippa stegen in i elden. roligare för åskådarna än för delikventen förstås, men det gick i alla fall rätt snabbt.
Det där var den danska modellen, inte den svenska.
Häxprocesserna i det relativt ny-svenska Bohuslän gick i dansk stil, enligt en källa - vet inte exakt vad det innebar, men åtminstone inte vad avrättningarna beträffar, eftersom man även här brände lik på bål, inte levande människor.

Airamya
Ny medlem

Inlägg av Airamya » 29 december 2004, 13:37

Såvitt jag vet var det enbart Rumpare-Malin som brändes levande i Sverige. Å andra sidan känner jag inte till mycket om häxprocesserna i södra Sverige. De flesta som avrättades för trolldom i detta land befann sig norröver. Det började i Dalarna och spred sig åt alla håll för att slutligen kulminera i Stockholm 1676. Om detta vet jag ganska mycket.

I Danmark var hysterin som störst mellan 1617-1625, flera år före Sverige alltså. På grund av bristande källmaterial vet man inte hur många som brändes till döds i Danmark men man tror att det var fler än i Sverige. Förföljelserna pågick dock fram till 1687 i Danmark. Christian IV var inte speciellt förtjust i häxor...

Om häxprocesserna i Bohuslän gick i dansk stil KAN det innebära större användning av tortyr än i resten av Sverige. Jo, vänta, jag undrar om jag inte hört nån gång att vattenprovet användes flitigt i södra Sverige? *minnet återvänder sakta* Det stämmer med den danska modellen. Jo, så är det! Det var nån snubbe, minns inte vad han hette, som 'härjade' i bl a Bohuslän o västra Götaland som häxexpert och genomförde vattenprovet o nålstickning o dyl för att avslöja häxor, precis som var vanligt i Danmark.
Jag har ätit för mycket julmat, min kunskap har landat under en skinka... :-P Det tar lite tid att gräva fram den :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 29 december 2004, 17:47

Vattenprovet känner jag igen - härifrån alltså - är ingen häxmästare :) men litegrann har man ju snappat upp. Jag vet också att den bohuslänska "epidemin" inte hänger ihop (mer än kanske indirekt som ett "tidens tecken") med den spridning av fanskapet, eller vad man skall kalla det hela, som kan illustreras geografiskt med pilar från Dalarna och uppåt landet, sedan söderöver, hur det nu var.

Om häxprocesserna i Bohuslän s.a.s. är en del av en större verksamhet som utgått från (nuvarande) Danmark känner jag inte till något, men det skall kontrolleras.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 december 2004, 17:49

Jag tror det är följande:

Man vet den totala summan på hur många kvinnor som avrättades p g a häxeri eller så är mörkertalet också stort eller större.

Stefan

Airamya
Ny medlem

Inlägg av Airamya » 29 december 2004, 19:15

Man vet exakt antalet i Sverige men i Danmark dokumenterades det inte på samma sätt. Det är bara Jylland man har någorlunda hum om vad gäller antalet dömda o avrättade. Så i Danmark är mörkertalet mycket stort, dock inte i Sverige.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 december 2004, 12:11

Jag har hört en siffra på att det är runt 6 000 häxor som bränndes enbart i Sverige så jag kan ju tänka mig att mörkertalet var stort i såväl Danmark som Sverige.

Stefan

Airamya
Ny medlem

Inlägg av Airamya » 30 december 2004, 14:01

Nja, den siffran stämmer inte (tack o lov). Möjligtvis att det kan vara det antal som gick till åtal.
Häxprocesserna blev som sagt väl dokumenterade i Sverige, till skillnad från de flesta andra länder.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 december 2004, 14:25

Jag vet att det förekom lite grann i kyrkoböckerna också från 1600-talet, man kanske skulle gå in på http://www.slaktdata.org för att kika lite.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 december 2004, 15:36

Jag kan ju fylla på lite grann ifrån Nationella arkivdatabasen.

HANDLINGAR FRÅN GÖTA HOVRÄTT I RIKSARKIVET rörande TROLLDOM OCH ANNAN VIDSKEPELSE. . 1668 tillsattes en särskild kommission i Dalarna, som höll rannsakning i Mora och 17 personer dömdes för trolldom till bålet. I de flesta landskapen bildades särskilda domstolar, trolldomskommissi- oner, och bl a i Ångermanland avrättades inom loppet av två månader 71 kvinnor. 1668-1676 genomfördes processer främst i Dalarna, Norrland och Stockholm kring trolldom och annan vidskepelse. Mer än 300 personer, mestadels kvinnor, dömdes till döden och avrättades. Karaktäristiskt för processerna var att små barn användes som vittnen. Som medlem av Stockholms kommissorial- rätt verkade Urban Hjärne för sans och förnuft och så småningom släcktes bålen. Den sista häxa som efter domslut avrättades var en 80-årig gumma vid namn Anna Ersdotter. Hon halshöggs den 15 juni 1704. Trolldomsvidskepelsen utrotades inte utan blomstrade under hela frihetstiden. 1757 åtalades några kvinnor i Åls socken i Dalarna. Genom tortyr tvingades de be- känna sig skyldiga. Bl a genom grevinnan K CH de la Gardies stora insatser lyckades man uppnå en revision av domen och de anklagade frikändes. Vid riksdagen 1760-62 arbetade dock t ex ärkebiskopen Troilius för domens stadfästande. 1779 avskaffades dödsstraffet för trolldom. . Litt.: Ankarloo, B., Trolldomsprocesserna i Sverige. (1971).

Riksarkivet ämneshandlingar:

Titta närmare på:

http://www.nad.ra.se/Arkis2/NADpages/ar ... 9027B0FCE9}

http://www.nad.ra.se/Arkis2/NADpages/ar ... 9027B0FCE9}

Lite utdrag från första länken:

#1670 - 1757
Rätteghandl skriv till Göta Hr Prof Martin Brunnerus och Dr Eurenius berättelse om trolldomsväsendet i Norrland 1670-talet. Kyrkoherden i Jakobs församling Stockholm, Magnus Pontinus betänkande 6/3 1676 till kommissorialrätten över trolldomsväsendet. Undersökningsprotokoll i Svea Hovrätt ang. trolldomsväsendet 1676. Rannsakningar vid underrätterna i Stockholm ang. en f.d. gardist Simon Steuer, beskylld för trolldom. Attester å gåvor till fru Maria Kristina Frölich 1719-1720. Konceptprotokoll vid urtima ting för trolldomsrannsakning i Åls sn i Dalarna 1757. Advokatfiskal Johan Aug Grevesmöhlens koncept till skrivelser till Kungl Maj:t och Svea hovrätts arkiv i Riksarkivet. #

Stefan

Airamya
Ny medlem

Inlägg av Airamya » 30 december 2004, 16:14

Ja, just precis. Fast Urban Hjärnes roll i det hela kan ju diskuteras... :roll:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 december 2004, 16:22

Jag har för mig att han ville ge häxorna amnesti, stämmer inte det?

Stefan

Användarvisningsbild
fenderbender
Medlem

Inlägg av fenderbender » 9 januari 2005, 13:09

Läs Jan Guillous förnämliga historiska reportage, Häxornas Försvarare, och förundras över detta fördjävliga brott som de stackars dömda utsattes för....

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 januari 2005, 17:26

Fenderbender

Är den där boken en blandning mellan faktauppgifter och fantasier eller en av dessa?

Stefan

Airamya
Ny medlem

Inlägg av Airamya » 9 januari 2005, 19:44

Guillou's bok Häxornas försvarare är mycket korrekt, vad jag lyckats bedöma (och jag är ganska insatt i ämnet).
Vill man gräva djupare är det dock Ankarloo man ska läsa.
Men Guillou skildrar det hela mycket bra om man vill få en övergripande bild över det hela (och det skadar ju aldrig).

M.a.o. den är faktabaserad, inga fantasier där inte...

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 januari 2005, 19:52

Jag har personligen inte tagit del av Jan Gulliious bok "Häxornas försvar" vad den nu heter. Men jag kanske kan titta i den nån gång.

Stefan

Skriv svar