Tre kronors brand

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem

Inlägg av Kai Robert » 9 augusti 2004, 19:54

CRS skrev:
Fast man kan å andra sidan fråga sig hur mycket som lågorna tog och hur mycket som förstördes endast av slarv och ointresse efteråt. Det sägs att Storkyrkan fylldes med det kungl möblemanget medan travar av källmaterial som räddats stod i högar ute under bar himmel. Ingen var särskilt intresserad av att rädda det, trots man faktiskt fått det ur eldens grepp.
Jag tycker nog att det finns ganska klara siffror på det, 17.386 böcker och 1.103 handskrifter gick förlorade. Inventariet, upprättat efter branden, upptar 6.826 böcker och 283 handskrifter, däribland Djävulsbibeln, som hade klarat sig. Återstoden överfördes till greve Axel Lillies hus på nuvarande Opera-tomten.

Om man nu inte lyckes lösa förvaringsfrågan för dessa böcker omedelbart så kanska man inte ska tolka det som ointresse utan ett chocktillstånd och tillfällig handlingsförlamning.

MVH Kai

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Kontakt:

Inlägg av CRS » 10 augusti 2004, 10:49

I de volymer som uppräknas som förlorade, de drygt 17,000 du nämner ovan, ingick också de som förstördes i efterhand p.g.a. "förvaringsbrist". Uppgifter jag hört tyder på att en mindre del av dessa brann upp medan en större del slarvades bort efteråt, mycket möglade och regnade bort i travar utanför Storkyrkan.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 10 augusti 2004, 11:08

Bland annat brann väl en stor skildring av Lennart Torstenssons kampanjer upp, i sitt enda exemplar.

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem

Inlägg av Kai Robert » 10 augusti 2004, 12:14

CRS skrev:I de volymer som uppräknas som förlorade, de drygt 17,000 du nämner ovan, ingick också de som förstördes i efterhand p.g.a. "förvaringsbrist". Uppgifter jag hört tyder på att en mindre del av dessa brann upp medan en större del slarvades bort efteråt, mycket möglade och regnade bort i travar utanför Storkyrkan.
Jag är lite intresserad av att få veta var du har hittat den uppgiften, att böckerna låg och möglade utanför Storkyrkan?

Jag kan iofs tänka mig att boksamlingen behandlades olämpligt i många år efter branden. Det tog hela 71 år förvaringar i mer eller mindre lämpliga lokaler, där de mycket väl har kunnat möglat, innan biblioteket fick en egen lokal igen.

MVH Kai

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Kontakt:

Inlägg av CRS » 10 augusti 2004, 15:58

Att det skulle ha förhållit sig på det viset är i sig inget märkligt, men jag fick höra det på en guidning i Riksarkivets gömmor, då de berättade kort om slottsbranden och katastrofen för arkivbeståndet. De sa där att man förvisso fortfarande kan se brandskador på vissa volymer, men att det mesta som gick till spillo trots allt hade lyckats räddas ur arkiven. Det var i och med behandlingen av dem efteråt som det mesta förstördes. Men de räknas givetvis ändå in som förstörda i själva branden. "I och med branden" är väl lite mer passande då.
Jag är själv ingen vidare expert på just slottsbranden - min kunskap på detta område sträcker sig inte längre än till Heidenstams "Gröna gången" - men det var alltså något jag uppsnappat, vilket, givetvis, kan vara fel.

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem

Inlägg av Kai Robert » 26 september 2004, 01:38

Har lite ny info om riksarkivet och slottsbranden.
Efter branden fördes samlingarna till Helgeandsholmen där det lades på Stallgården och i ridhuset. Den 12 maj skrivs hyreskontrakt angående greve Axel Lillies hus, den första provisoriska förvaringen.
De har alltså inte legat utanför storkyrkan och om det har regnat eller inte den närmaste veckan efter branden finns det inga uppgifter om hos riksarkivet, kungliga biblioteket eller SMHI (mätningar för Stockholm började 1756).

1713: En del av arkivet transporteras med fartyg till Örebro. Men farkosten sprang läck och många dokument vattenskadades. Många äldre dokument i Riksarkivet bär ännu tydliga spår av missödet.
Detta kanske kan förklara att vissa böcker och dokument är vattenskadade.

Inventariet av böcker som klarade branden är daterat den 2 september 1698, drygt ett år efter branden. Jag har lite svårt att tro att speciellt många böcker skulle bli så svårt skadade av bristfällig hantering på drygt ett år så att de var utom all räddning med tanke på att de hade tillgång till inomhusförvaring redan från början (ridhuset).

MVH Kai

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Kontakt:

Inlägg av CRS » 26 september 2004, 13:25

Jaha, där ser man. Nu vet jag ju inte exakt vad de menade med att källsamlingarna staplades utanför storkyrkan - det kan ju ha varit en smärre överdrift - men att det räddade materialet fördes bort senare utesluter förvisso inte att hanteringen var bristfällig och av sekundär prioritet under de första dramatiska dagarna under och efter branden.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 26 september 2004, 15:55

Först ska man väl hålla isär de förluster som drabbade Kungliga biblioteket och de som drabbade riksarkivet.

Vad som gjordes efter att branden upptäckts var att diverse ämbetsverks handlingar bars in i Storkyrkan, särdeles gällde detta kammarkollegiets. Men man nyttjade också utomhusförvaring, i varje fall inledningsvis. Avsevärda mängder handlingar fördes under räddningsarbetet till Helgeandsholmen, där en stor del av Riksarkivets handlingar lades på Stallgården. Efter några dagar lyckades man sedan skaffa tak över huvudet för arkivet, som inhystes i Per Brahes hus på Helgeandsholmen.

Resterna av Kungliga biblioteket och Svea hovrätts arkiv placerades i Lillieska huset.

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Kontakt:

Inlägg av CRS » 26 september 2004, 20:56

Ben skrev:Men man nyttjade också utomhusförvaring, i varje fall inledningsvis.
Det var kanske det som arkivarien på RA menade då. :)

Johnny
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Johnny » 28 september 2004, 08:46

Vet någon om någon hemsida som behandlar branden när Tre Kronor förstördes eller någon sida om byggnaden/byggnadernas historia..?

Exempelvis när tornhöjningen ägde rum, vem som byggde om vad och när de tre kronorna sattes på på taket..

Likaså uppgifter om när slottet hade vilken färg osv..

hans lindquist
Medlem

Längan mot Norrbro...

Inlägg av hans lindquist » 6 mars 2006, 19:34

...med Karl XI:s galleri ska ha överlevt branden. Den delen av Tre kronor var ganska nybyggd, med Tessin som arkitekt vid eldsvådan. Norra längan infogades sedan i det nuvarande slottet. Är inredningen i Karl XI:s galleri den ursprungliga? Hur mycket av fasaden, fönsterstorlekar etc är ursprungliga?
mvh
Hasse L

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 25 mars 2006, 10:56

Det hade varit rätt häftigt med Borgen mitt i stan, salutbatteri i tornet, drabant högvakt... släng dig i vägen towern. Visserligen hade nog slottet byggts om och till framtill våra dagar, men det bästa hade nog varit att ha haft ytterliggare ett slott mitt i stan kanske hade Fredrikshov varit större eller GIIIs haga hade blivit färdigställt.

Arwen96
Ny medlem

Inlägg av Arwen96 » 25 april 2006, 21:01

hur kan någon tro att CARL GUSTAV TESSIN d.y var skyldig till branden. :x

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Re: Tre kronors brand

Inlägg av Psilander » 27 juli 2011, 08:59

Var lite fel ute med min fråga. Lägger den i ett lämpligare ämne

Är det någon som har måtten på den gamla borgen? Tänkte göra en "Shipbucket" version av slottet

Ben
Medlem

Re: Tre kronors brand

Inlägg av Ben » 27 juli 2011, 11:55

Psilander skrev:Var lite fel ute med min fråga. Lägger den i ett lämpligare ämne

Är det någon som har måtten på den gamla borgen? Tänkte göra en "Shipbucket" version av slottet
Ur Martin Olssons Stockholms slotts historia. Bd. 1 (1939). Slottet ca 1660. Det är dock inte omöjligt att nya rön har gjorts sedan dess. Det finns ju ett museum i slottet, där modeller av föregångaren är utställda.

Slott.jpg

Skriv svar