Poltava - ex på en sak där ALLT går fel

Tyrfingr
Ny medlem

Hmm.. mja.. mjo

Inlägg av Tyrfingr » 13 juni 2004, 15:36

Man bör väl också ta i beaktning att den svenska armén hade gått från seger till seger, särskilt över ryssen i så lång tid att man till slut antagligen (och som ju finns beskrivet) inte räknade ryssen förmer än en samling dåligt utbildat pack med en bössa stucken i nävarna.

Och i slutänden så byggde säkerligen (inte minst) den svenska officersstaben upp den där farliga självsäkerhetskänslan som så många arméer har gjort i historien. Där man var beredd att skicka armén i famnen på fan själv i slutändan i säker insikt om seger... Så jag tror nog att man tummade lite på rekognoseringar och djupgående planering, och lade sin tilltro på "våra käcka gossar".

Det är dock ingenting jag påstår, utan bara något jag personligen fått intrycket av efter allt jag läst under mina år... Jag kan ju ha åt helvete fel också ;)

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Kontakt:

Inlägg av CRS » 13 juni 2004, 15:58

Tyrfingr: Det ligger förmodligen en del i det.

Ben(gt): Ja, eftersom Lewenhaupt avbröts då han gick på lägret så antar jag att planen var lite mer avancerad än så. Och vad är det för fel på Bennedichs tolkning av stridsplanen?

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 13 juni 2004, 17:33

Den Bennedichska planen tycks ha gått ut på att man utan artilleri skulle traska igenom den ryska skanslinjen, snedda förbi det ryska lägret och ställa upp sig ett stycke väster om det. Om man nu skulle gå dit, varför inte gå en väg där man helt undvek de ryska förskansningarna? Exempelvis där reträtten sedan gick? Och när man knallat bort till den Bennedichska utgångspunkten och ställt upp sig där - hur skulle det gå för de stackare som var kvar nere vid belägringsverken? De skulle ju bli helt tillspillogivna om tsaren visade någon som helst energi. Bennedich påstår att man måste gå genom skanslinjen för att hindra detta, men vad skulle hända när man var framme. Var det inte lika illa då?

Sedan påstår Bennedich att planen var att ställa upp armén väster om det ryska lägret och bara vänta? Antingen skulle ryssarna komma ut eller också skulle de svälta ihjäl. Det kan ju tyckas enkelt, väldigt enkelt. Bara att traska upp i väster och så är ryssarna fast... Kunde de till exempel inte ge sig iväg mot Poltava, där fanns nästan inga svenskar kvar? Ska man gå efter Bennedichs karta, skiss 68, så fanns det en väg från den ryska ställningens bakre del via Jakovtsi, klostret och in till Poltava. Eller tillbaka över Vorskla.

zyx83
Medlem

Inlägg av zyx83 » 4 oktober 2004, 16:45

ngn som har teorier/fakta om tider under slaget...

-kom iväg gjorde de väl kanske inte förrän 04.30 då?
-när nådde man redutt 3 o när gav man upp?...mellan 04.45 o 05.15?
-vilken tid gick var lewenhaupt redo för anfall mot huvudlägret?...05.15?
mellan vilken tid låg man o väntade på det saknade bataljonerna?...09.00-11.00...
-när inleddes slutstriden?...11.15?
-när gav roos upp?...10.30?....
-när började infanteri fly till vänster?...11.35?

svårt att uppskatta naturligtvis men vilken bild har ni?

Epapover
Provmedlem

Inlägg av Epapover » 18 oktober 2004, 16:33

Frågan är om det hade gått bättre om Karl XII själv hade kunnat leda slaget!

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 18 oktober 2004, 20:00

Epapover skrev:Frågan är om det hade gått bättre om Karl XII själv hade kunnat leda slaget!
Har du studerat tråden här och andra i samma ämne?

Mvh Petter

zyx83
Medlem

Inlägg av zyx83 » 19 oktober 2004, 09:34

här har jag ju skrivit massa felaktigheter o ingen har reagerat... :P ...rättar till själv...

-kom iväg gjorde de antagligen ca 04.30?
planen var 04.00 men då var de inte klara...

-när nådde man redutt 3 o när gav man upp striden om denna?...mellan 04.45 o 05.15?
-vilken tid gick var lewenhaupt redo för anfall mot huvudlägret?...05.30?
mellan vilken tid låg man o väntade på det saknade bataljonerna?...07.00-09.00...
-när inleddes slutstriden?...efter 09.00?
-när gav roos upp?...ca 09.00?....
-när började infanteri fly till vänster?...09.30?

Skriv svar