Svend Poulsen - Dansk/Skånsk nationalhjälte

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Användarvisningsbild
Juten
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 1 juni 2004, 18:45
Ort: Roskilde

Inlägg av Juten » 1 juni 2004, 20:29

Ljunggren skrev:Jo, jag är svensk medborgare men anser mig nog vara lite mera dansk än svensk. Jag svårt att förlika mig med det svenska kynnet, dubbelmoralen och den politiska korrektheten. Visst finns det många positiva sidor med Sverige, men i mina ögon överväger, tyvärr, de negativa.
Hvordan ved du hvad det vil sige at være dansk??
Vi har også mange negative sider!!?

Användarvisningsbild
Ljunggren
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 29 mars 2002, 17:07

Inlägg av Ljunggren » 3 juni 2004, 17:27

Hvordan ved du hvad det vil sige at være dansk??
Vi har også mange negative sider!!?
Jodå, nog finns det negativa saker att säga, även om Danmark. Men, jämfört, med Sverige är de försvinnande få.

Du frågar hur jag vet hur det är att vara dansk. Jag är född & uppvuxen ett fåtal kilometer från Danmarks nuvarande östkust. Jag besöker regebundet Danmark, dvs minst en gång i veckan, både privat och i tjänsteärende. (Jag jobbar för en större dansk firma.) Jag har danska vänner som jag umgås med, på båda sidor om sundet. Dessutom följer jag noga vad som händer och sker i Danmark genom att dagligen lyssna på dansk radio och på att se på nyheterna på dansk tv.

Frågan är nog, egentligen, hur mycket du vet om svenskarna...

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 3 juni 2004, 17:57

Ljunggren skrev
Jodå, nog finns det negativa saker att säga, även om Danmark. Men, jämfört, med Sverige är de försvinnande få.
Hahaha! :lol:

Användarvisningsbild
Juten
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 1 juni 2004, 18:45
Ort: Roskilde

Inlägg av Juten » 3 juni 2004, 20:11

Ljunggren skrev:
Hvordan ved du hvad det vil sige at være dansk??
Vi har også mange negative sider!!?
Jodå, nog finns det negativa saker att säga, även om Danmark. Men, jämfört, med Sverige är de försvinnande få.

Du frågar hur jag vet hur det är att vara dansk. Jag är född & uppvuxen ett fåtal kilometer från Danmarks nuvarande östkust. Jag besöker regebundet Danmark, dvs minst en gång i veckan, både privat och i tjänsteärende. (Jag jobbar för en större dansk firma.) Jag har danska vänner som jag umgås med, på båda sidor om sundet. Dessutom följer jag noga vad som händer och sker i Danmark genom att dagligen lyssna på dansk radio och på att se på nyheterna på dansk tv.

Frågan är nog, egentligen, hur mycket du vet om svenskarna...


jeg trækker spørgsmålet tilbage og du har helt ret, jeg kan noget af jeres historie, men ikke så meget om nutiden....
jeg kunne nok tage lidt ved lære af dig.. :) :wink:

Albert
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: 11 april 2002, 12:51
Ort: Helsingborg

Inlägg av Albert » 5 juni 2004, 14:28

Ljunggren.
Det är mycket "vi skåningar tycker si, vi skåningar tycker så". Jag är Helsingborgare och känner inte någon som delar dina åsikter.

Att folk utanför Stockholm har synpunkter på stockholmarnas etnocentrism är inte ovanligt. Frågan en göteborgare eller en norrlänning.

Trots att jag kan se Danmark från mitt fönster, så kan jag inte ärligt påstå att det finns så mycket som skulle vara bättre på andra sidan. Priserna är förvisso lägre än på systemet, men sortimentet är sämre...

Jag blev lite OT, men blir så irriterad på att vissa tar sig tolkningsföreträde på vad vi bosatta söder om Hallandsåsen tycker.

Användarvisningsbild
Ljunggren
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 29 mars 2002, 17:07

Inlägg av Ljunggren » 6 juni 2004, 09:19

Jag blev lite OT, men blir så irriterad på att vissa tar sig tolkningsföreträde på vad vi bosatta söder om Hallandsåsen tycker.
Härinne företräder jag främst mig själv och mina egna åsikter. När jag, däremot, påstår att många delar desamma är det inte utan grund. Du är tydligen inte en av dem. Bra så! Utan delade meningar blir diskussionerna tämligen andefattiga.

Tyvärr har de senaste inläggen i denna tråd tappat fokus från den ursprungliga frågeställningen. Det vore tacksamt om vi höll oss till ämnet. I annat fall: starta en ny tråd.

Användarvisningsbild
Juten
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 1 juni 2004, 18:45
Ort: Roskilde

Inlägg av Juten » 25 mars 2005, 09:55

Læs Hjertebånd af Hanne Reintoft, hvis i nogenside får muligheden....

snorelase
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 mars 2006, 12:33
Ort: Skåne

Inlägg av snorelase » 26 mars 2006, 13:53

Læs Hjertebånd af Hanne Reintoft, hvis i nogenside får muligheden....
Håller faktiskt på att läsa den. Tyvärr kan jag inte påstå att den är så bra som jag skulle vilja men säkert korrekt ur många aspekter. Efter att jag börjat läsa boken tog jag mig friheten att fråga några danska kollegor om deras historieintresse... det var ett synnerligen svalt bemötande. Jag blev lite förvånad men insåg att man i Danmark förmodligen inte drabbats av den "historiehausse" som drabbat Sverige de senaste åren.

Hur som helst, tillbaka till ämnet. Svend Poulsen! Jag anser att han var en hjälte på det viset att han offrade hela sitt vuxna liv på mota svensken från skånes jord. Han lyckades ju inte som vi vet men utan honom hade vi nog inte haft någon skånsk identitet överhuvudtaget och denna diskussion hade aldrig ägt rum.

PS. Ja, jag åker hellre till Köpenhamn än till Stockholm. Om bara danskarna hade slutat svara på engelska när jag frågade något. :) DS

Skriv svar