Stora nordiska kriget

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Lulle
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 7 maj 2003, 20:53
Ort: Sundbyberg

Stora nordiska kriget

Inlägg av Lulle » 31 januari 2004, 19:01

Jag har tre frågor kring Stora nordiska kriget som jag skulle behöva hjälp med av forumets kunniga läsare.

1. Var samlades den finska armén vid krigsutbrottet år 1700.

2. Chefen för finska armén vid den hä tiden lär ha varit Vellink och därefter Cronhjort. Vet någon något om denne Cronhjort.

3. Chefen för den danska armén vid krigsutbrottet lär ha varit Hertig Ferdinand Wilhelm av Würtemberg-Neustadt. Jag söker biografiska uppgifter även om honom.

Har plöjt kors om tvärs genom internet och ett antal böcker utan att få svar på dessa frågor. Har dock en förhoppning om att få det här.

Hälsningar.
/Lulle.

Användarvisningsbild
Jan-Erik Karlsson
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: 25 mars 2002, 18:55
Ort: Sverige

Inlägg av Jan-Erik Karlsson » 31 januari 2004, 21:55

Detta är visserligen inte exakt vad du frågar efter men ändå något hämtat ut Karl XII på slagfältet

Den närmare fördelningen av de svenska trupperna i Östersjöprovinserna var den 1. oktober:
Riga
Åbo läns infanteriregemente R. von Funcken
Björneborgs regemente J.L. Creutz
Tavastehus infanteriregemente G.J. Maijdell
Viborgs infanteriregemente Z. Aminoff
Savolaks´ infanteriregemente J. von Cronmann
Nylands infanteriregemente G.W. von Budberg
Österbottens regemente J.H. von Campenhusen
Rigiska guvernementsregementet E. Dahlberg
Rigiska garnisonsregementet C.G. Frölich
Livländska adelsfanan E.J. von Vietinghoff
kontingenter ur de finska kavalleriregementerna
artilleri
5900 man

Pernau
1 bat ur Dorptska och Pernauska garnisonsregementet
artilleri
700 man

Ösel
Stackelbergs värvade infanteribataljon
Öselska lantdragonbataljonen H.J. von Brandt
550 man

Reval
Revalska garnisonsregementet A.J. De la Gardie
Liewens värvade infanteribataljon H. H. von Liewen
kontingent ur Tavastehus infanteriregemente
1350 man

Narva med Ivanogrod
Garnisonsregementet i Narva H.R. Horn
kontingent ur Sovolaks´ infanteriregemente
kontingent ur Viborgs infanteriregemente
kontingent ur Vellinks värvade ingermanländska infanteriregemente
2 skv ur Estniska värvade kavalleriregementet
kontingent ur Ingermanländska adelsfanan
kontingent ur Vellinks värvade ingermanländska dragonregemente
1800 man

Dorpt
1 bat ur Dorptska och Pernauska garnisonsregementet
Zöges värvade infanteribataljon
Nieroths värvade infanteriregemente
(styrkan uppgick ännu inte till två kompanier)
artilleri
1200 man
Otto Vellinks
Ett ur de finska infanteriregementerna tillfälligt organiserat regemente G.J. Maijdell
Åbo läns kavalleriregemente B. Rehnbinder
Nylands kavalleriregemente J. Ribbing
Karelska kavalleriregementet H.H. Rehbinder
Karelska lantdragonbataljonen N. Grotenfeldt (N. de Molin)
Estniska värvade kavalleriregementet H.H. Tiesenhausen
artilleri
4350 man

Wolmar Anton von Schlippenbach
Överstelöjtnant Romanovitz´ finska kavalleridetachement (i Walk)
Dragonregementet Schlippenbach (i Teckelfehr)
Dragonregementet G.E. Albedyl
1200 man

Zacharias Aminoff vid Purtz
Överste Z. Aminoffs finska infanterikontingent (ur det finska infanteriregementet vid Rujen)
Estniska adelsfanan R. von Liewen
800 man


På väg att dit överföras från Finland voro ytterligare 3150 man.
Åbo, Björneborgs och Nylands läns tremänningsregemente till fot M. G. Tiesenhausen
Tavastehus´ , Viborgs och Nyslotts läns tremänningsregemente till fot J. J. Lode
Åbo, Nylands och Viborgs läns tremänningsregmente till häst K.M. Rehnbinder

Vid Duderhoff (sydväst om Nyen) 600 man ur Vellinks värvade ingermanländska infanteriregemente och Vellinks värvade ingermanländska dragonregemente

I Nöteborg och Nyen 400 man, tre kompanier ur Garnisonsregementet i Narva och Vellinks värvade ingermanländska infanteriregemente

Användarvisningsbild
Jan-Erik Karlsson
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: 25 mars 2002, 18:55
Ort: Sverige

Inlägg av Jan-Erik Karlsson » 31 januari 2004, 22:02

Från samma källan:
Cronhiort, Abraham f.1634 i Kokenhausen, i svensk o. würtembergsk tj., svensk öv. 1675. ch. f. Kronobergs reg. 1678, landshövd. i Nylands o. Tavastehus`län 1696, frih. s. å., gen.maj. o. befälh. i Ingermanland 1700, nedlade sitt befäl 1703, d.s.å i Hälsingfors. (20/11-1703)

Würtemberg, Ferdinand Wilhelm, hertig av W.-Neustadt, f. 1659, dansk gen.löjtn. 1688, gen. 1692, fältmarskalk 1699, generalissmus i Danmark o. Norge s.å., d. 1701.

Lulle
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 7 maj 2003, 20:53
Ort: Sundbyberg

Inlägg av Lulle » 1 februari 2004, 11:41

Tack för svaren Jan-Erik. Den baltiska armén hade jag kunskap om. Vid krigsutbrottet skall dock Vellink ha ryckt in i baltikum med finska armén vars samlingsplats eller utgångsgruppering jag far efter.

Nytt var däremot informationen om herrar Cronhjort och Würtemberg.

/Lulle.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Inlägg av Ben » 1 februari 2004, 12:37

Enligt uppgift ska det ha gått till så att generalmajor Maidel förde de hemmavarande finska infanteriregementena, undantagandes det Viborgska, över Finska vikens is till Ingermanland i april 1700. Med dem följde också Nylands- och Tavastehus läns kavalleriregemente. Med dessa trupper marscherade sedan Maidel mot Düna och anföll den 6 maj sachsarna vid Jungfernhof. Detta ledde till att dessa drog sig söder om Dün. Kort efter detta anlände Otto Wellingk med ytterligare 3 000 man och övertog befälet. Efter att sachsarna åter gått över Düna i mitten av juli lämnade Wellingk hela infanteriet som garnison i Riga och förlade resten av trupperna i läger vid Rujen, bortåt 5 mil norr om Wolmar.

Användarvisningsbild
Jan-Erik Karlsson
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: 25 mars 2002, 18:55
Ort: Sverige

Inlägg av Jan-Erik Karlsson » 1 februari 2004, 13:42

Lulle skrev:Tack för svaren Jan-Erik. Den baltiska armén hade jag kunskap om. Vid krigsutbrottet skall dock Vellink ha ryckt in i baltikum med finska armén vars samlingsplats eller utgångsgruppering jag far efter.
/Lulle.
Sachsen anföll ju den 12/2-1700 och Ryssen den 20/8-1700.
Frågan blir då om du med frågan avser februari eller augusti?

De ordinarie finska regementena skeppades eller marscherade till baltikum, förmodligen innan ryssen förklarade krig.

Åbo läns regemente: 1699 2 kompanier i Riga, våren 1700 återstoden till Riga.
Björneborgs regemente:1700 på våren till Riga
Tavastehus regemente: 1700 på våren till Riga
Viborgs läns regemente:1700 överfördes till Livland och Wellinks häravdelning
Savolax (och Nyslotts) regemente: 1700 På våren till Riga
Nylands regemente: 1699 en bataljon till Neumünde, 1700 återstoden till Riga
Österbottens regemente: 1699 Besättning i Riga

Åbo och Björneborgs läns kavalleriregemente: 1700 på våren till Livland och Wellinks häravdelning, sedan vid Schlippenbachs arme.
Nylands och Tavastehus läns kavalleriregemente: 1700 På våren till Livland och Wellinks häravdelning.
Karelska (Viborgs och Nyslotts län) Kavalleriregemente: 1700 på våren till Livland och Wellinks häravdelning, sedan vid Schlippenbachs arme.

Men att de skulle ha samlats i Finland först, och sedan marscherat tillsammans låter otroligt. Av försörjningsskäl så bör de nog marscherat var för sig, och sedan samlats när de närmade sig fienden.

Om du däremot menar var Cronhjorts häravdelning samlades så blir det nog värre, hans regementen sattes upp under år 1700.
Åbo läns fördubblingsbataljon, Björneborgs fördubblingsbataljon, Tavastehus läns fördubblingsbataljon,Viborgs läns fördubblingsbataljon, jämte tremänningar, Savolax (Nyslotts) fördubblingsbataljon jämte tremänningar, Nylands fördubblingsbataljon: Vid Cronhiorts häravdelning, sedan vid armen i Finland.

Åbo läns fördubblingsregemente till häst: 1700 vid armen i Finland, en del troligtvis i Narva.
Nylands fördubblingsregemente till häst: vid armen i Finland
Karelska (Viborgs läns) fördubblingsregemente till häst: Vid armen i Finland.

Om de drogs tillsammans under år 1700 låter jag vara osagt, jag har inte läst om att de skulle ha deltagit i några strider det året iallafall. År 1701 så hade de framgång vid ett ställe som hette Väsilkovo, för att den 12/8-1702 förlora vid Ingrishof. En drabbning vid Joutselkö år 1703 ska visst ha slutat oavgjort.
År 1705 gjordes två anfall mot ryssen på Retusari, dels den 4/6 och den 16/7. Det är kanske inte helt otroligt att finska förband deltog där.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Inlägg av Ben » 1 februari 2004, 15:40

"Redan i början av mars voro på order av generalguvernören över Estland...alla trupper i Finland stadda i uppbrott... Samtliga ordinarie regementen ryckte ut, sju till fots och tre till häst; härill kom de s.k. lantdragonerna, 500 man, uppsatta på forna ödehemman i Viborgs-Nyslotts och Nylands-Tavastehus hövdingadömen. De indelta trupperna fördes alltså samtliga ur landet för att värna den yttre försvarslinjen i Östersjöprovinserna och Ingermanland"

Hornborg, E., Karolinen Armfeldt s. 48.

Lulle
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 7 maj 2003, 20:53
Ort: Sundbyberg

Inlägg av Lulle » 1 februari 2004, 17:27

Man tackar för all information. Det känns som läget klarnar efter hand.

Nu skall jag smälta detta men i mycket grova drag verkar det gått till så här:

Huvuddelen av de ordinarie indelta finska regementena under Maijdell samlas i sydöstra Finland, travar i april över isen till Ingermanland och vidare till Riga för att slå sacharna som retirerar över Düna. Vellink anländer med förstärkningar på 3000 man och tar över befälet. Han förlägger trupperna kring och i Riga.

Cronhjort får befälet över fördubblingsregementena som sätts upp under året hemma i Finland.

/Lulle.

Användarvisningsbild
Jan-Erik Karlsson
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: 25 mars 2002, 18:55
Ort: Sverige

Inlägg av Jan-Erik Karlsson » 1 februari 2004, 18:42

Lulle skrev: Huvuddelen av de ordinarie indelta finska regementena under Maijdell samlas i sydöstra Finland, travar i april över isen till Ingermanland och vidare till Riga för att slå sacharna som retirerar över Düna. Vellink anländer med förstärkningar på 3000 man och tar över befälet. Han förlägger trupperna kring och i Riga.

Cronhjort får befälet över fördubblingsregementena som sätts upp under året hemma i Finland.

/Lulle.
Du får ursäkta att jag framhärdar, men jag tror inte att de samlades och marscherade tillsammans. Jag tror att de marscherade var för sig om inte några av dem skeppades över.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Inlägg av Ben » 1 februari 2004, 19:23

Med den tidens klimat var det näppeligen möjligt att skeppa trupper över Finska viken så tidigt.

Och uppgiften om marschen över isen är hämtad ur Petanders bok "Kungliga Österbottens regemente under Karl XII:s tid"

Lulle
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 7 maj 2003, 20:53
Ort: Sundbyberg

Inlägg av Lulle » 2 februari 2004, 17:09

Du får ursäkta att jag framhärdar, men jag tror inte att de samlades och marscherade tillsammans. Jag tror att de marscherade var för sig om inte några av dem skeppades över.
Jodå, jag köper resonemanget. Givetvis måste dessa indelta regementen ha haft förutbestämda samlingsplatser i respektive landskap men mitt antagande var att de ändå på något vis måste sammanstrålat inom ett visst geografiskt område, dock inte i form av något härläger, för att någorlunda samlat ha tagit sig över till Baltikum och vidare mot Riga. Men kanske har jag fel.........

/Lulle.

Användarvisningsbild
Jan-Erik Karlsson
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: 25 mars 2002, 18:55
Ort: Sverige

Inlägg av Jan-Erik Karlsson » 19 februari 2004, 20:44

1. Abraham C., friherre, krigare, f. 1634 i
Livland, son af ofvannämnde Abraham Hirsch, adlad
C. Han ingick 1648 i svenska hären och hade 1658
avancerat till major vid bergsregementet, men tog
afsked 1661 och gick 1669 i hertig Eberhards
af Wurttemberg tjänst såsom befälhafvare för
dennes hela infanteri, omkr. 10,000 man. 1675
återvände han till Sverige samt blef då öfverste för
Smålands dragoner och 1678 för Kronobergs regemente.
1696 utnämndes han till landshöfding öfver Nylands
och Tavastchus län samt upphöjdes i frihcrrligt
stånd. 1700 förordnades han tillika till
generalmajor af infanteriet och befälhafvare
öfver den till finska gränsens skydd mot
ryssarna sammandragna styrkan. Ehuru denna
knappt uppgick till 6.000 man, lyckades han slå
ryssarna i träffningcn vid Väsil-kovo 1701,
men 12 au?. 1702 blef han tillbaka-drifven vid
Insrishof, och ehuru han lyckades Drifva Nötcborg
någon undsättning, kunde han ej hindra denna
fästnings fall i okt. s. å., liksom
han ej heller kunde hindra ryssarna från
att 1703 taga Jama och Koporie. C. utrymde
tvärtom Ingerman-land efter att i juli s. å. hafva
gjort ett, i betraktande af den fördelaktiga
ställningen, jämförelsevis svagt motstånd vid
Systerbäck mot den 7,000 man starka, af tsaren själf
anförda armén, emedan han trodde sig hotad af ett
storartadt kombinerad! anfall till lands och sjöss.
Vid Joutselkä försvarade han sig sedan så energiskt
mot de förföljande ryssarna, att dessa funno sig
föranlåtna <rå tillbaka till Systerbäck. Själf gick
C. till Vi borg, där han nedlade sitt befäl. Han dog
20 nov. s. å. i Hälsingfors.

Lulle
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: 7 maj 2003, 20:53
Ort: Sundbyberg

Inlägg av Lulle » 20 februari 2004, 14:08

Tack för svaret Jan-Erik.

/Lulle.

Skriv svar