Hårsfjärden 1982

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 20 december 2007, 00:44

Ja här hördes det ju mycket bättre tycker jag. Tackar. Men nationalitetsbestämning kan väl inte vara så lätt att avgöra när man inte ens är hundra på att det var en ubåt. Slutsatserna att det var ljud från propellrar med si och så många blad och att dessa fanns där men inte där är en smula långsökta. Inte för att det skulle vara svårt att höra hur en propeller med ett visst antal blad låter för det kan ju folk säkert känna igen, men man kan aldrig säga att sådana grejer hade inte den sidan i det kalla kriget utan bara den. Hemlighetsmakeriet var på tok för högt för det. Därför gör Ubåtskommissionen Sou 1983 helt enkelt bort sig när de gör nationalitetsbestämningen på dessa grunder.

Zed
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 25 september 2002, 16:36
Ort: Göteborg

Re: Hårsfjärden 1982

Inlägg av Zed » 10 februari 2008, 12:12

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_856619.svd
"Samtal som svenska officerare fört med ex-sovjetiska ­kolleger tyder på att Sovjet låg bakom 1980-talets ubåtskränkningar. "
Inom ramen för forskningsprojektet Försvaret och det kalla kriget (FOKK) har förre över­befälhavaren Bengt Gustafsson samtalat med ex-sovjetiska officerare. Ett storkrig mellan Nato och Warszawapakten på kontinenten innefattade också norra flanken med Skandinavien. Här gällde för Sovjet att snabbt nå ut till Nordatlanten och att hindra USA och Storbritannien att anfalla den vägen.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Hårsfjärden 1982

Inlägg av predator » 19 maj 2008, 17:17

Nya uppgifter ifrån expressen som säjer att det inte var en ubåt i fjärden...

http://www.expressen.se/nyheter/1.11669 ... it-taxibat

Vidugavia
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: 25 mars 2002, 15:29

Re: Hårsfjärden 1982

Inlägg av Vidugavia » 19 maj 2008, 18:32

Amalia, en fin skuta. Det är faktisk en granne och bekant till familjen som har den båten och jag har själv åkt med den några gånger. Som lite kuriosa kan jag nämna att den gick i ofrivilligt u-läge i vintras men är nu åter uppe även om inredningen tråkigt nog blev fuktskadad.

Farsan brukar alltid berätta om hur SvD ringde till oss kl 04.00 på morgonen när jakten var som värst 1982 och frågade om vi såg några u-båtar. Journalisten måste verkligen ha valt telefonnummer på måfå då vårt hus ligger långt inne i en grund vik.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Hårsfjärden 1982

Inlägg av Rickard » 20 maj 2008, 14:53

Frågan är hur mycket av bevisen/misstankarna som hängde på denna ljudupptagning? I media känns det som att det nu är "bevisat" att det ej förekom någon kränkning vid Hårsfjärden. Som jag förstått det togs denna ljudinspelning vid slutet av incidenten, frågan är ju om det fanns något konkret innan dess?

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Re: Hårsfjärden 1982

Inlägg av Lejonmod » 20 maj 2008, 16:05

Det är det som är problemet för dem som hävdar att det förekom kränkningar. Inget konkret finnes.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Hårsfjärden 1982

Inlägg av Bjernevik » 20 maj 2008, 17:13

Lejonmod skrev:Det är det som är problemet för dem som hävdar att det förekom kränkningar. Inget konkret finnes.
Eller snarare, inget konkret har offentliggjorts.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Hårsfjärden 1982

Inlägg av predator » 20 maj 2008, 19:02

Vet inte om frågar har ställts eller om jag stället den innan. Men vad skulle Sojvet göra i Sverige om det nu var dom? Testa om dom klarar det eller plasera ubåtar för kärnvapen anfall av USA och andra mål eller vad var tanken bakom?

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Re: Hårsfjärden 1982

Inlägg av Lejonmod » 20 maj 2008, 19:26

Bjernevik skrev:
Lejonmod skrev:Det är det som är problemet för dem som hävdar att det förekom kränkningar. Inget konkret finnes.
Eller snarare, inget konkret har offentliggjorts.
Menar du att det finns något konkret i ett undangömnt arkivskåp?

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Hårsfjärden 1982

Inlägg av dc » 20 maj 2008, 19:39

Lejonmod skrev:
Bjernevik skrev:
Lejonmod skrev:Det är det som är problemet för dem som hävdar att det förekom kränkningar. Inget konkret finnes.
Eller snarare, inget konkret har offentliggjorts.
Menar du att det finns något konkret i ett undangömnt arkivskåp?
Tydliga inspelningar av hammarnde och skärande under vattnet kanske var alfåglar? :)

Att kränkningar har skett finns inget utrymme att förneka. Bottenspår och observationer kan inte bara förnekas. Vissa konspirationsteorier frodas trots allt, och media gör sitt för att blanda bort korten. Men naturligtvis är det så att om en person inte kan acceptera tanken på kränkningar, skulle han lätt kunna förtöja sin båt i ett uppstickande periskop utan att för den sakens skull tro att det rör sig om en ubåt...
No one can prevent me from raising towers in babylon

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Hårsfjärden 1982

Inlägg av Bjernevik » 20 maj 2008, 20:10

Lejonmod skrev:Menar du att det finns något konkret i ett undangömnt arkivskåp?
Vad jag menar är att det faktum att inget konkret har offentliggjorts inte i sig är ett bevis för att något konkret inte finns att offentliggöra.

Sedan kan vi på det här forumet diskutera saken fram och tillbaka, men det kommer inte att leda någonvart.

Vidugavia
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: 25 mars 2002, 15:29

Re: Hårsfjärden 1982

Inlägg av Vidugavia » 20 maj 2008, 20:44

De omtalade bottenspåren har man väl funderat på om de inte i själva verket var släpspår från ett ankare? Amalias ankare är faktiskt rätt stort, har jag för mig. :D

Skämt å sido så är väl den rimliga vetenskapliga slutsatsen att de påtalade kränkningarna av svenskt territorialvatten, sommaren 1982, inte ägt rum. Att hänvisa till opublicerade bevis som kanske finns är helt enkelt inte hållbart tills vi ser eller hör dem. Frånvaro av bevis är frånvaro av bevis, tills bevisen blir närvarande.

Att "U 137" gick på grund utanför Karlskrona 1981 är vad jag vet ingen som förnekar. Frågan är faktiskt vad som behövs för att de hårsfjärdstroende ska omvärdera sina ståndpunkter? Även Bigfoot, Elvis och Jesus har observerats åtskilliga gånger de senaste åren.

Vidugavia
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: 25 mars 2002, 15:29

Re: Hårsfjärden 1982

Inlägg av Vidugavia » 20 maj 2008, 20:46

Jag måste dock påpeka att jag själv ser det som rimligt att främst ryssarna, men även andra, kränkt svenskt territorium med ubåt åtskilliga gånger. Att något är rimligt är dock inte detsamma som att det är sant.

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Hårsfjärden 1982

Inlägg av dc » 20 maj 2008, 22:13

Vidugavia skrev:De omtalade bottenspåren har man väl funderat på om de inte i själva verket var släpspår från ett ankare? Amalias ankare är faktiskt rätt stort, har jag för mig. :D

Skämt å sido så är väl den rimliga vetenskapliga slutsatsen att de påtalade kränkningarna av svenskt territorialvatten, sommaren 1982, inte ägt rum. Att hänvisa till opublicerade bevis som kanske finns är helt enkelt inte hållbart tills vi ser eller hör dem. Frånvaro av bevis är frånvaro av bevis, tills bevisen blir närvarande.

Att "U 137" gick på grund utanför Karlskrona 1981 är vad jag vet ingen som förnekar. Frågan är faktiskt vad som behövs för att de hårsfjärdstroende ska omvärdera sina ståndpunkter? Även Bigfoot, Elvis och Jesus har observerats åtskilliga gånger de senaste åren.
Att bottenspår som har gjorts av bandgående farkoster har förekommit är ett faktum. Det finns filmer på detta. Säkra observationer har gjorts ett flertal gånger, flottans personal har observerat periskop. Läs gärna Emil Svenssons "Under den fridfulla ytan" ISBN: 9185944092. Den ger en motbild till konspirationsteorierna.
No one can prevent me from raising towers in babylon

Vidugavia
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: 25 mars 2002, 15:29

Re: Hårsfjärden 1982

Inlägg av Vidugavia » 20 maj 2008, 23:25

Bottenspåren är väl det enda som egentligen finns kvar som pekar på ubåtsverksamhet, men Svensson kanske har några uppgifter om detta. Jag tror dock att det är viktigt att inse att Svensson talar jävligt mycket i egen sak, vilket dock inte betyder att han måste ha fel.

Vilka konspirationsteorier talas det om föresten? Kan folk inte bara sett fel? Den säkra observationen av en sovjetiskt ubåt utanför Utö 1980, som Svensson också var inblandad i, visade sig ju vara en stenhög, min gammelfarbror har säkert fiskat strömming på denna "ubåt". Att folk ser fel och tolkar information fel är inte något konstigt. Särskillt om man "vill" se en ubåt.

Att högersinnade officerare och politiker sedan utnyttjar den uppkomna situationen för att gynna sina politiska intressen är inte heller något konstigt.

Skriv svar