DC-3

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 7 november 2003, 13:34

Jag fattar av inlaggen - att DC-3:an vrak annu inte bärgats, bara naagra bitar. det ar ju höst i Östersjon och vadret sämre. Kanske bärgning måste vänta till nästa vår/sommar? Vadan allt tjafset om bärgning av ett ryskt u-baatsvrak, det har Sverige inte pengar och resurser till!

Användarvisningsbild
Herman Hedning
Medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 12 maj 2003, 21:22
Ort: Helvetet

Inlägg av Herman Hedning » 9 november 2003, 21:31

Jag tror att man kommer att hitta spionutrustning som försvaret inte vill ska bli känd. Försvaret har aldrig velat hitta DC3:an och det tror jag beror på att planet haft Amerikansk spionutrustning som vi officiellt aldrig har haft.

Herman Hedning

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 10 november 2003, 12:39

Herman Hedning skrev:Jag tror att man kommer att hitta spionutrustning som försvaret inte vill ska bli känd. Försvaret har aldrig velat hitta DC3:an och det tror jag beror på att planet haft Amerikansk spionutrustning som vi officiellt aldrig har haft.

Herman Hedning
Du har sätt för många amerikanska spion filmer :lol: .
Det är vida känt att DC3an var ett spanings plan försvarat har inte krupit under bordet med det.
Så planet kommer att bärgas och någon mörkläggning av vad som finns i flygplanet kommer det inte att bli men det kommer heller inte bli en detaljerar beskrivning av utrustningen i planet heller

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 10 november 2003, 13:33

Hmmm.....Luno, Kalla Kriget gömmer många hemligheter, inte minst sådana som är högst penibla for Kungariket Sveriges dubbelspel under Neutralitetens Heliga Mantel, en mantel vars flikar bara mycket tveksamt och varsamt lyftes över den svenska Skenheligheten fraan de åren. År då de som MEST fördes bakom ljuset - var det svenska folket. Ett folk som än idag i stort förnekas kännedomen om regeringens VERKLIGA agerande under dessa aar. Ett folk som än i denna dag bär fram vördliga brännoffer till det Neutralitetens Altare - som faktiskt aldrig existerade. Herman Hedning kan mycket väl ha rätt i sin formodan an Tp 79001 innehåller utrustning vars existens där inte blir så lättförklarad!

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 10 november 2003, 13:55

Varför skulle det bli pinsamt? Försvaret har gått ut med att det var ett signalspanings plan
Så jag ser inte varför det ska mörkläggas.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 10 november 2003, 14:00

Försvaret här med gått ut med det här för er som undrar varför man ska bärga DC3an

• DC-3:an är svensk statsegendom och tillhör Försvarsmakten som därmed är skyldiga att förhindra att den kommer i orätta händer.

• Försvarsmakten har som policy att alltid ta hem sina omkomna och sina havererade flygplan i de fall möjligheten finns.

• De anhöriga har uttryckt att de vill ha visshet snarast möjligt och har under beredningsarbetet varit eniga i sin önskan att flygplanet lyfts upp.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 10 november 2003, 14:22

Jag hittade en väldigt intressant artikel från FRA (Försvarets radioanstalt.)
Den handlar om vad DC-3 hade för signalspanings utrustning
Den var klart läsvärd
http://www.fra.se/bilagor/nyhet-0014.pdf

Den kräver att du har Acrobat reader på datorn

Användarvisningsbild
Herman Hedning
Medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 12 maj 2003, 21:22
Ort: Helvetet

Inlägg av Herman Hedning » 10 november 2003, 18:32

Luno skrev: Det är vida känt att DC3an var ett spanings plan försvarat har inte krupit under bordet med det.
Försvaret erkände inte att planet hade signalspanat förrän -92 (tror jag att det var), och dessutom, att DC3: an hade signalspanat på Ryssarna tror jag var Sveriges sämst bevarade hemlighet. Förövrigt, så undrar jag hur det kommer sig att ett privat företag hittar flygvapnets saknade flygplan när försvaret blev tipsade av Ryssarna var man skulle leta.

Herman Hedning

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 10 november 2003, 18:39

Herman Hedning skrev:
Luno skrev: Det är vida känt att DC3an var ett spanings plan försvarat har inte krupit under bordet med det.
Försvaret erkände inte att planet hade signalspanat förrän -92 (tror jag att det var), och dessutom, att DC3: an hade signalspanat på Ryssarna tror jag var Sveriges sämst bevarade hemlighet. Förövrigt, så undrar jag hur det kommer sig att ett privat företag hittar flygvapnets saknade flygplan när försvaret blev tipsade av Ryssarna var man skulle leta.

Herman Hedning
Jag tror inte att det var ett spionplan utrustat med topphemligt amerikansk utrustning som många säger utan ett vanligt signalspaningsflygplan och jag tror inte det finns något att dölja i flygplanet .
FRA har lagt alla korten på bordet anser jag .

Användarvisningsbild
Herman Hedning
Medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 12 maj 2003, 21:22
Ort: Helvetet

Inlägg av Herman Hedning » 10 november 2003, 18:56

Kanske inte hemlig, (numera) men politiskt känsligt att neutrala och alliansfria Sverige har avancerad spion utrusning.

Herman Hedning

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 10 november 2003, 18:58

vi får se vad som händer :) nu när dom tar upp planet
FRA har iallafall gåt ut med
FRA kommer med beaktande av de anhörigas intressen att verka för att det som kommer fram när planet har bärgats blir offentliggjort."
så vi får väll hoppas på det bästa

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 19 mars 2004, 09:17

Nu har dom lyft upp DC-3 ur vattnet :)
Bild

Bild

från
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 93,00.html
Senast redigerad av 1 Luno, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Inlägg av Private Snafu » 19 mars 2004, 16:40

Expressen gick ut med nu att de hittat fler benrester i planet.

Patrick A
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 13 maj 2003, 20:48
Ort: Finland

Inlägg av Patrick A » 20 mars 2004, 21:08

Har det getts några besked om vad som händer med själva planet nu, alltså när man fått i land det och plockat därifrån allt av värde..? Blir det skroten eller nåt upplag nånstans (som med Estonias bogvisir)?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 20 mars 2004, 22:12

Flygvapenmuseum i Linköping har visat intresse för planet. Men såvitt jag förstår så behövs i så fall mer golvyta. Skroten är nog uteslutet, planet är i alltför hög grad en del av flygvapnets historia.

Skriv svar