DC-3

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Ender Wiggin
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 29 april 2003, 22:42
Ort: Kronoberg

DC-3

Inlägg av Ender Wiggin » 4 september 2003, 19:48

Vad tror ni man kommer hitta i den nedskjutna DC-3:an när man bärgat den? Är besättningen kvar? Eller fördes de till Sovjet efter nedskjutningen? Naturligtvis vet ingen av oss med säkerhet vad som hände men vad TROR ni?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: DC-3

Inlägg av tryggve » 4 september 2003, 19:54

Ender Wiggin skrev:Vad tror ni man kommer hitta i den nedskjutna DC-3:an när man bärgat den? Är besättningen kvar? Eller fördes de till Sovjet efter nedskjutningen? Naturligtvis vet ingen av oss med säkerhet vad som hände men vad TROR ni?
Det borde väl gå att hitta benrester, med tanke på att man i Östersjön har hittat skelettdelar vid ganska gamla vrakplatser. Nedbrytningen går långsamt.
Och med detta så har jag ju visat att jag då tror att besättningen omkom vid nedskjutningen.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 16 september 2003, 13:31

dom har tagit upp en av motorerna och en propellern för några dagar sen och man planerar att lyfta planet om någon månad. Man diskuterar med om man ska bärga Ubåten som ligger bredvid :D

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 16 september 2003, 17:25

Luno skrev:dom har tagit upp en av motorerna och en propellern för några dagar sen och man planerar att lyfta planet om någon månad. Man diskuterar med om man ska bärga Ubåten som ligger bredvid :D
Var inte det den ryska AG14 från WWI?
Varför ska man bärga den? Då vore det väl bättre att bärga Bars, den ligger väl inte lika djupt?

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 16 september 2003, 17:27

tryggve skrev:
Luno skrev:dom har tagit upp en av motorerna och en propellern för några dagar sen och man planerar att lyfta planet om någon månad. Man diskuterar med om man ska bärga Ubåten som ligger bredvid :D
Var inte det den ryska AG14 från WWI?
Varför ska man bärga den? Då vore det väl bättre att bärga Bars, den ligger väl inte lika djupt?
jo det äör den ubåten :-) jag vet inte varför man vill ta upp den.
man jag tycker pesonligen man ska ta upp den när man ändå är där

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 16 september 2003, 17:38

Luno skrev:
tryggve skrev:
Luno skrev:dom har tagit upp en av motorerna och en propellern för några dagar sen och man planerar att lyfta planet om någon månad. Man diskuterar med om man ska bärga Ubåten som ligger bredvid :D
Var inte det den ryska AG14 från WWI?
Varför ska man bärga den? Då vore det väl bättre att bärga Bars, den ligger väl inte lika djupt?
jo det äör den ubåten :-) jag vet inte varför man vill ta upp den.
man jag tycker pesonligen man ska ta upp den när man ändå är där
Jag hade för mig att den inte låg sådär enormt nära, bara inom området som hade avsökts efter DC-3:an?
Var den inte ett par km bort från flygplansvraket?

Nu blir det rollspel resten av kvällen, ha det!:-)

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 5 november 2003, 11:47

Två döda hittade i DC 3:an..det verkar som dom aldrig kom ur planet så teorin
Om livbåten verkar va fell
Snart ska vraket av den nedskjutna DC 3:an bärgas.
Expressen kan avslöja att kvarlevorna av två döda besättningsmän har påträffats
Vad som hände med DC 3:an är ett av efterkrigstidens största mysterier. Den viktigaste frågan är besättningens öde.
Kvarlevorna av två man har redan hittats, erfar Expressen
http://www.expressen.se/expressen/jsp/p ... 10&a=76782

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 5 november 2003, 12:05

Jag tror man hittar Jimmy Hoffa... :)

Plumpt skämt, men jag kunde inte låta bli...

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 5 november 2003, 12:45

Varför skall man bärga ubåten? Det är ju att skända en anna nations krigsgrav! :x
/Daniel

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 5 november 2003, 13:21

Kapten_Gars skrev:Varför skall man bärga ubåten? Det är ju att skända en anna nations krigsgrav! :x
/Daniel
en krigsgrav är det väll inte ubåten har med största sannolikhet sjunkit pga tekniska problem
om man skulle bärga den så tror jag inte att man slänger kvarlevorna på en soptipp utan ger dom en riktig begravning
:)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 5 november 2003, 14:06

Luno skrev:
Kapten_Gars skrev:Varför skall man bärga ubåten? Det är ju att skända en anna nations krigsgrav! :x
/Daniel
en krigsgrav är det väll inte ubåten har med största sannolikhet sjunkit pga tekniska problem
om man skulle bärga den så tror jag inte att man slänger kvarlevorna på en soptipp utan ger dom en riktig begravning
:)
Var det inte en sovjetisk ubåt, som gått på en mina under WWII?
Varför bärga den, det ska väl ryssarna göra i så fall....

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 5 november 2003, 14:17

tryggve skrev:
Luno skrev:
Kapten_Gars skrev:Varför skall man bärga ubåten? Det är ju att skända en anna nations krigsgrav! :x
/Daniel
en krigsgrav är det väll inte ubåten har med största sannolikhet sjunkit pga tekniska problem
om man skulle bärga den så tror jag inte att man slänger kvarlevorna på en soptipp utan ger dom en riktig begravning
:)
Var det inte en sovjetisk ubåt, som gått på en mina under WWII?
Varför bärga den, det ska väl ryssarna göra i så fall....
var inte Ubåten från WWI
Gick den på en mina? Jag fick för mig att den sjönk pga tekniska problem men jag kan ha fell.
jag tycker man ska ta upp den och sätta på ett museum och ge besättningen en värdig begravning. Men det är min uppfattning )

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 5 november 2003, 17:03

Luno,
Alla stridsfartyg som sjunkit under pågående krig räknas som krigsgravar oavsett varför de sjönk.
Personligen så är jag väldigt tveksam till det mest som stör en krigsgravs frid oavsett om den är på land eller på havets botten. Jag kan tex inte se något forskningsvärde av någon historisk betydelse av att bärga ubåten så för mig så är det ingen skillnad på att bärga den för att ställa ut som museiföremål och att tex gå runt på krigskyrkogårdar i tex Frankrike och gräva upp gravarna för att ställa ut ev fynd.

Vart gränsen går är naturligvis svårt att exakt definiera, personligen så tyckerjag tex att de först och främst kamera baserade undersökningar som gjorts av Bismark, skppen i "Ironbottom sound" mfl är ok.
Även om jag har ett stor arkelogiskt intresse och särskilt för "slagfältsarkeologi" så är det IMO en känslig fråga om hur och när man skall undersöka stupades kvarlevor. Personligen så tycker jag att det är ok att göra en utgrävning av en krigsgrav, dokumentera fynd och forsknings resultat men sedan skall de stupade begravas igen under nså värdiga former som möjligt. Inga dödas kvarlevor skalll inte hamna i div museums förråd eller på utställningar, ex så är det ok att ställa ut bockstens mannes kläder men hans kvarlevor bör begravas istälelt för att vsias upp till beskådan.

Utgrävningar bör också bara ske om de kan tillföra värdefulla forskningsdata som inte kan fås via andra källor. Spelar inge roll om de fallna stupade för 50 eller 500 år sedan för mig.

Men som sagt det är min högst personliga åsikt, är osäker på om skyddet av krigsgravar är styrt av "traditioner" snarare än lagar? I sovjet så utplånades ju alla tyska krigskyrkogårdar och fransmänen skickade väl hemma all tyska kroppar och sedan röjde undan kyrkogårdarna men å den punkten är jag osäker. Det är en rätt stor kontrast att då se den välskötta tyskakyrkogården vid Maleme på kreta och kreta led mycket mer än franrike av sin ockupation. Tom det tyska momumentet med fallskärmsjägarnas "onda fågel" vi Chania har fått var kvar även om hakkorset som örnen har klorna nästa är utsuddat. Eller hur turkarna sköter ANZAC's mfl gravar vid Gallipoli.

/Daniel

Användarvisningsbild
triumph5
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 18 juli 2003, 23:32
Ort: västmanland

Re: DC-3

Inlägg av triumph5 » 5 november 2003, 17:14

Ender Wiggin skrev:Vad tror ni man kommer hitta i den nedskjutna DC-3:an när man bärgat den? Är besättningen kvar? Eller fördes de till Sovjet efter nedskjutningen? Naturligtvis vet ingen av oss med säkerhet vad som hände men vad TROR ni?
Jag tror att alla följde med planet ner. Har hört att det var en hård krasch mot vattnet pga av skadorna på planet. Däremot så tror jag inte att alla finns kvar i vraket.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 6 november 2003, 14:34

Luno skrev:
tryggve skrev:
Luno skrev:
Kapten_Gars skrev:Varför skall man bärga ubåten? Det är ju att skända en anna nations krigsgrav! :x
/Daniel
en krigsgrav är det väll inte ubåten har med största sannolikhet sjunkit pga tekniska problem
om man skulle bärga den så tror jag inte att man slänger kvarlevorna på en soptipp utan ger dom en riktig begravning
:)
Var det inte en sovjetisk ubåt, som gått på en mina under WWII?
Varför bärga den, det ska väl ryssarna göra i så fall....
var inte Ubåten från WWI
Gick den på en mina? Jag fick för mig att den sjönk pga tekniska problem men jag kan ha fell.
jag tycker man ska ta upp den och sätta på ett museum och ge besättningen en värdig begravning. Men det är min uppfattning )
Jo, det kanske var AG16, förresten... :oops:
Bars sjönk väl närmare land, förmodigen sänkt av tyska jagare....

Man kanske borde bärga den, men alla vrak av örlogsfartyg förblir väl ursprungslandets egendom, och man måste väl inhämta tillstånd för att bärga dem? Det är m a o upp till Ryssland att avgöra

Det problemet dök ju upp när man ville bärga ev guldskatt på vraket av ubåten I-52, t ex....

Om man ska bärga något vrak så tycker jag personligen att detta vrak är bra mycket mer intressant...
http://www.divernet.com/wrecks/0802baltic.htm
http://www.abc.se/~m10354/mar/snowbrig.htm

Men det är en annan historia... :)

Skriv svar