Jag finner anledning att repetera ovanstående inlägg, som jag tycker vara väsentligt och som i de två rättegångarna om Palmemordet mot Christer Petersson måhända kunde ha tillagts gärningsbeskrivningen!Stilleben skrev: Jag är också övertygad om att Christer P. var gärningsmannen. Att detta antagande ( och det är mycket mer än ett antagande!) väckt en sådan opposition har väl att göra med att dådet då verkar så simpelt. Att alltså Palme blev mördad av en vanlig A-lagare vill man inte tro, nej det måste vara en konspiration!
Flertalet mord eller mordförsök på politiska ledare, även på USA-presidenterna, har dock visat sig vara utförda av psykiskt störda personer med inga eller svaga politiska motiv. "Konspirationsmord" är sällsynta.
Det finns en omständighet som i varje fall jag funderat över betr. Palmemordet , men som jag konstigt nog aldrig har hört eller sett nämnas om brottet eller i de oändliga diskussionerna om det. Nämligen att Palme i en radiointervju strax före mordet och där det talades litet om hur han kopplade av, nämnde att han hade för avsikt att gå och se filmen "Bröderna Mozart"! Eventuellt nämnde han biografen också, det kommer jag nu inte ihåg, men den gick ju har jag för mig enbart på Grandbiografen i Stockholm. Där var ju Palme mordkvällen med Lisbet och såg filmen. Christer P., som ju tydligen ofta uppehöll sig i trakten kring biografen, kan ha hört intervjun och alltså haft en förväntan om att se Palme där. - Jag hörde själv en repris av radiointervjun efter mordet (och sände strax in tipset till spaningsledningen dock utan att någonsin erhålla de 50 millionerna!)
Men - är jag den ende i landet (förutom intervjuaren av Palme och Sveriges Radio, troligen P1, men de har tydligen inte gjort något väsen av sig om det!) som känner till radiointervjun med Olof Palme där han klart och tydligt talar om sin avsikt att gå och se filmen "Bröderna Mozart"?!?
Tipset skickade jag som sagt till spaningsledningen, men jag har aldrig sett något om det!
P.S. Nu finns den möjigheten, vilket jag inser efter ytterligare funderande, att det kan röra sig om en intervju som spelades in strax före mordet, men som aldrig hann sändas. Den sändes alltså efter mordet. Då är naturligtvis kretsen som kände till att Palme skulle gå på "Bröderna Mozart" rätt begränsad.
Hir det än förhåller sig skulle det vara intressant att få klarhet i det hela!