Leif GW Persson sa någon gång (ungefär) att mördaren ändå betedde sig ganska kontrollerat. Det menade han tyder på att det var någon som inte var 100 procent amatör (eller vad man ska säga). Enligt GW skulle en helt orutinerad mördare vara mycket flaxigare, eller vad man ska säga. Jag vill poängtera att jag inte minns ordagrant vad GW sa.
Det tyder väl på någon med vapenvana, kanske en sportskytt som Christer A eller möjligen Skandiamannen, kanske någon som tränade med vapen i jobbet (polis, väktare, officer, etc.) eller kanske någon jägare, reservofficer, etc. Samtidigt utfördes väl mordet för klumpigt för att en mördaren ska vara helt professionell, eller vad ska säga.
Samtidigt tror jag inte riktigt på en konspiration, eftersom inget har läckt ut på 39 år. Ensam galning med viss vapenvana är nog därför ett troligt alternativ. Men det är klart att något superkänsligt stormaktsspel också är möjligt. Det finns konstiga sammanträffanden som pekar i den riktningen (samtalet med Stay Behind-aktive vännen Aspling, KGB:s närvaro i centrala Stockholm, Säpos operation "cosi fan tutte" under mordnatten, etc.).
Olof Palmes baneman
-
- Medlem
Re: Olof Palmes baneman
Senast redigerad av 1 a81, redigerad totalt 29 gånger.
-
- Stödjande medlem 2025
Vad var det som skulle läcka menar du? Brukar underrättelsetjänster, terrororganisationer etc börjar babbla om vad dom gjort?a81 skrev: ↑28 jan 2025 22:41Ledig GW Persson sa någon gång (ungefär) att mördaren ändå betedde sig ganska kontrollerat. Det menade han tyder på att det var någon som inte var 100 procent amatör (eller vad man ska säga). Enligt GW skulle en helt orutinerad mördare vara mycket flaxigare, eller vad man ska säga. Jag vill poängtera att jag inte minns ordagrant vad GW sa.
Det tyder väl på någon med vapenvana, kanske en sportskytt som Christer A eller möjligen Skandiamannen, kanske någon som tränade med vapen i jobbet (polis, väktare, officer, etc.) eller kanske någon jägare, reservofficer, etc. Samtidigt utfördes väl mordet för klumpigt för att en mördaren ska vara helt professionell, eller vad ska säga.
Samtidigt tror jag inte riktigt på en konspiration, eftersom inget har läckt ut på 39 år. Ensam galning med viss vapenvana är nog därför ett troligt alternativ. Men det är klart att något superkänsligt stormaktsspel också är möjligt. Det finns konstiga sammanträffanden som pekar i den riktningen (samtalet med Stay Behind-aktive vännen Aspling, KGB:s närvaro i centrala Stockholm, Säpos operation "cosi fan tutte" under mordnatten, etc.).
Kan du utveckla resonemanget?
-
- Medlem
Menar förstås "Leif" inte "Ledig", blev något slags konstig autokorrekt. 
Eftersom inget verkar har läckt ut tänker jag att mördaren antingen var en ensam galning eller att det var någon underrättelsetjänst eller liknande och det därför fortfarande är locket på. Jag tror mindre på "mellanting" som terrorister eller en grupp högerextrema poliser.
I och med att mordet verkar ha utförts halvt amatörmässigt, men inte riktigt så "flaxigt" som om det varit vem som helst ur allmänheten, ligger typ vapenintresserad enstöring högt upp på listan. Det behöver inte alls vara Christer A (som verkar vara en populär gärningsman just nu), men han ligger nära till hands.

Eftersom inget verkar har läckt ut tänker jag att mördaren antingen var en ensam galning eller att det var någon underrättelsetjänst eller liknande och det därför fortfarande är locket på. Jag tror mindre på "mellanting" som terrorister eller en grupp högerextrema poliser.
I och med att mordet verkar ha utförts halvt amatörmässigt, men inte riktigt så "flaxigt" som om det varit vem som helst ur allmänheten, ligger typ vapenintresserad enstöring högt upp på listan. Det behöver inte alls vara Christer A (som verkar vara en populär gärningsman just nu), men han ligger nära till hands.
-
- Stödjande medlem 2025
Vad skulle eventuellt "läcka" menar du? Och på vilket sätt?a81 skrev: ↑29 jan 2025 21:21Menar förstås "Leif" inte "Ledig", blev något slags konstig autokorrekt.
Själv har jag svårt att befria mig från misstanken att personer hos polisen eller SÄPO var inblandade. Två omständigheter talar för detta.
1) Vilka hade säker kunskap om att OP saknade livvakt denna kväll?
2) Agerandet under mordnatten. Eller snarare icke-agerandet, dels hos ledningscentralen, dels SÄPO. Rutinerna följdes inte. Bröderna Poutiainen har gjort en föredömligt noggrann genomgång av vad som hände timmarna efter skotten. Under de första timmarna efter larmet kom det endast ett (1) IM, dvs. Ingripandemeddelande som dokumenterades. En order om att söka i papperskorgarna (!). Krimjouren agerade däremot och tog kontakt med ledningscentralen och erbjöd hjälp. Cheferna tackade nej. Det kom t o m påminnelser därifrån ("varför i h-e har ni inte utfärdat rikslarm?"). Det behövs ingen stor konspiration för att åstadkomma detta. Ledningen vid en stor insats i en blåljusorganisation fattar dynamiska beslut, d v s en serie av varandra oberoende beslut i realtid. Det räcker med en eller två personer för att kasta grus i maskineriet, om de är rätt placerade. Se till att någon gör fel så att felen fortplantas i systemet. Sambandscentralen var enligt Poutiainens bemannad med dokumenterat mycket kompetenta poliser.
-
- Medlem
Jo, det finns absolut en logik i detta, eller vad man ska säga.
Men en "svensk poliskomplott" skulle rimligtvis ha bestått av poliser (m.fl.) någonstans i 30-, 40-, 50-årsåldern. Riktigt juniora poliser var nog inte betrodda och många slutade jobba redan runt 60 på 1980-talet. Det skulle alltså ha handlat om 30- och 40-talister, samt möjligen någon sen 20-talist och/eller tidig 50-talist. Ungefär hälften av dem skulle idag (2025) vara döda. Jag tänker att det är osannolikt att det inte skulle ha dykt upp en enda bekännelse på dödsbädden eller upphittade anteckningar efter någons död. Men ge det 10-20 år till. Är det samma totala tystnad då, så tror jag nästan att man kan avskriva teorin om en poliskonspiration.
Men en "svensk poliskomplott" skulle rimligtvis ha bestått av poliser (m.fl.) någonstans i 30-, 40-, 50-årsåldern. Riktigt juniora poliser var nog inte betrodda och många slutade jobba redan runt 60 på 1980-talet. Det skulle alltså ha handlat om 30- och 40-talister, samt möjligen någon sen 20-talist och/eller tidig 50-talist. Ungefär hälften av dem skulle idag (2025) vara döda. Jag tänker att det är osannolikt att det inte skulle ha dykt upp en enda bekännelse på dödsbädden eller upphittade anteckningar efter någons död. Men ge det 10-20 år till. Är det samma totala tystnad då, så tror jag nästan att man kan avskriva teorin om en poliskonspiration.
-
- Stödjande medlem 2025
Hur många "bekännelser på dödsbädden" som löst mordmysterier känner du till? Själv kan jag inte komma något i kriminalhistorien. Präster tar ju emot sådana understundom men de har tystnadsplikta81 skrev: ↑31 jan 2025 22:45Jo, det finns absolut en logik i detta, eller vad man ska säga.
-
- Medlem
Håller egentligen med, men man brukar säga "ingen rök utan eld". Här finns det liksom ingen "rök", så det är svårt att se att det skulle finnas någon "eld".
Även om ganska många 30-talist- och 40-talistmän är döda (gissningsvis knappt hälften) är fruarna ofta i livet och hemmen ofta fortsatt orörda. Det är kanske först om tio-tjugo år som något barn eller barnbarn börjat sortera papper efter mamma/farmor/mormor och hittar skumma anteckningar i pappas/farfars/morfars gulnade kollegieblock?
Om det aldrig kommer någon "rök" tror jag dock mer på en ensam galning eller en topphemlig underrättelseoperation med internationella kopplingar.
Även om ganska många 30-talist- och 40-talistmän är döda (gissningsvis knappt hälften) är fruarna ofta i livet och hemmen ofta fortsatt orörda. Det är kanske först om tio-tjugo år som något barn eller barnbarn börjat sortera papper efter mamma/farmor/mormor och hittar skumma anteckningar i pappas/farfars/morfars gulnade kollegieblock?
Om det aldrig kommer någon "rök" tror jag dock mer på en ensam galning eller en topphemlig underrättelseoperation med internationella kopplingar.